DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Gebruikersavatar

CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door CrisB »

Ik zit op 14 dagen nu. De druk blijft redelijk stabiel, enkel de laatste dag wat minder.
Maar ik denk ook dat ze langer kunnen met een lading.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door Linda »

:duim:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

lex schreef:De eerste flessen zijn aan vervanging toe en zijn dus zo'n 17 dagen mee gegaan.
Vandaag ga ik de nieuwe flessen maken. Ik denk dat ze dan wel iets langer mee kunnen, aangezien op het begin wat CO2 verloren is gegaan.
De flessen bleken uiteindelijk toch nog niet aan vervanging toe. De fles met citroenzuur was weliswaar op maar er bleef druk op de flessen staan en er bleef ook CO2 uit komen. Ik dacht in eerste instantie dat het mss nog een dag zou duren voordat de druk zou afnemen maar uiteindelijk is de fles 8 dagen langer mee gegaan. Ik kom nu dus uit op totaal zo'n 25 dagen.

Een tip is dus niet al te vervangen als de fles op is maar te wachten totdat de druk zodanig is afgenomen dat de CO2 (bijna) niet meer de bak in stroomt.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door Linda »

Maar als je pas gaat vervangen Wanneer de co2 op is krijg je wel kans op baardalg door de schommelende waarden lijkt mij?

Gebruikersavatar

CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door CrisB »

Ik vervang op het moment dat de lichten nog uit zijn. Je kan heel goed zien hoeveel druk/mengsel in de flessen nog zit.
De Baardalg in mijn bak kwam omdat ik zelf aan het klooien was met de hoeveelheid CO2 :?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

Nee je hoeft ook niet te wachten tot de CO2 geheel op is. Je merkt vanzelf dat de druk op een gegeven moment sterk dalende is en dat het dan tijd is voor vervanging. Eerder wisselen was bij mij ook geen optie aangezien de druk op flessen 3 bar was.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

De druk op de flessen is ineens wel erg hoog moet ik zeggen.
Gisteren was de druk nog zo'n 2 bar en nu zo'n 4 bar. Bij het opendraaien sprong ook de diffuser van mijn slang. Gelukkig is er niets stuk gegaan. Mijn diffuser is dan ook van plastic. Bij de vorige flessen liep de druk na een aantal dagen ook wel hoog op maar meer dan 3,5 bar is het toen niet geweest. De flessen lijken het gelukkig allemaal goed aan te kunnen. Bij 4,5 bar zou het veiligheidsventiel open moeten gaan.

Cris, ik ben wel benieuwd of de druk bij jou ook naar een aantal dagen zo hevig stijgt.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door CrisB »

Bij mij neemt de druk juist af na een paar dagen, daarom ben ik in begin gaan schudden met de fles B. Toen nam de druk wel hevig aan, maar wel snel weer af na een dag.
Eerlijk gezegd, vertrouw ik de regel ventiel niet helemaal (ik heb de plastiek versie), ik kan niet echt precies de bubbels instellen. Bij de volgende fles-opmaak vervang ik het met een nieuwe.

Ik heb nu een ander probleem: mijn inline atomizer heeft meer druk nodig. In begin ging het goed met 1,5bar, maar nu kan ik de druk niet meer regelen, heb de regelventiel helemaal open staan en er komt enkel een bubbel per seconde eruit. meer kan ik niet instellen als ik zou willen.
Heb de atomizer schoongemaakt, maar dat hielp niet. Heb op lekken gecontroleerd, niks kunnen vinden. De electrische afsluit ventiel werkt ook prima. Geen idee waar aan kan liggen, het lijkt net of iets verstopt is.
Om te kunnen vergelijken heb ik een keramische difuser besteld. Dat komt volgende week pas.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

Dat is vreemd mijn ervaring is eigenlijk juist tegenovergesteld. Ik moet zeggen dat ik het aantal bellen per seconde vrij goed kan regelen. Het is een beetje afhankelijk van de druk maar ik weet nu ongeveer hoe ver ik het regelventiel moet opendraaien voor 1 bel per seconde. Hierbij heb ik het regelventiel echt maar een klein stukje opengedraaid (ongeveer een kwartslag).

Je zou bij jou dan idd vrij snel denken dat er ergens een lek zit. Toch blijkt dat dus niet het geval te zijn. Er wordt mss dus niet voldoende CO2 geproduceerd. Wellicht loopt de citroenzuur op de een of andere manier niet goed naar de fles met natriumwaterstofcarbonaat. Mijn fles met citroenzuur is na 5 dagen al bijna op de helft. Is dit bij jou ook zo?
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door CrisB »

Dat klopt de citroenzuur gaat vrij snel naar de andere fles.
Ik heb nu een nieuwe teller, misschien is daar een lek. De teller heb ik na de afsluitventiel gemonteerd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

Oké ik hoop dat dat dan helpt.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door CrisB »

Hi Lex,
Gisteren sprong de druk in mijn flessen tot bijna 3,5bar. Kwam thuis van mijn werk en zag een super mist in mijn bak.
Terug kraan terug moeten draaien, maar de plotselinge toename was al gebeurd, hoop dat ik wel op tijd was en weer algen krijg. Ben ze net kwijt.

Het lag dus niet aan mijn atomizer dat ik niet goed kon regellen, het is de onstabiele druk in de flessen. Ik begin steeds meer vraagtekens te krijgen :?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door lex »

Wat vreemd zeg. Echter toen het regelventiel helemaal open stond heeft zeer veel citroenzuur de kans gekregen om in de andere fles te lopen. Dat kan natuurlijk geleid hebben tot een hoge druk omdat veel CO2 werd geproduceerd.

Heb je de citroenzuur goed opgelost? Als dat niet zo is zou het wellicht zo kunnnen zijn dat in eerste instantie bijna alleen water is overgekomen.
Je zult dat wel gedaan hebben denk ik maar ik probeer maar mee te denken voor een oplossing. :)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door CrisB »

De citroenzuur was heel goed opgelost, geen idee hoe dat kan opeens. Niet eerder gehad dit probleem.
Is misschien een omgedraaid bakje handig met dit systeem? om te zorgen dat er niet te veel CO2 in de bak komt bij schomelingen.

Gebruikersavatar

CrisB
0-200
0-200
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2016 14:38
Locatie: Maastricht

Re: DIY CO2 m.b.v. citroenzuur en natriumwaterstofcarbonaat

Bericht door CrisB »

Lex, heb je ook een magneet die bedoeld is voor de zuur fles? Om de witte bal hoog in de fles te plaatsen.
Daarmee kun je zorgen dat er geen stukken citroenzuur in de andere fles terecht komen.

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”