Een vraag...................

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopstubber
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 okt 2016 11:06

Een vraag...................

Bericht door Kopstubber »

Ik zit met een vraag betreffende Co2.
Sinds een week of 10 heb ik in m,n aquarium het systeem Optimat Co2 van Tetra draaiende doch het meetsysteem hiervan geeft nog steeds een blauwe indicatie.
Twee maal per dag dien ik via de difusor een shot Co2 toe en toch loopt de meter niet op naar groen of zelfs geel.
Toch zie ik op de planten een wit/grijze afzetting zitten (Co2?).
Wat doe ik verkeerd en wat is evt. de oplossing voor mijn probleem.
Ik hoor het graag even van u.
Mvg,
Kopstubber.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Only dead fish go with the flow"

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopstubber
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 okt 2016 11:06

Re: Een vraag...................

Bericht door Kopstubber »

Niemand?
"Only dead fish go with the flow"

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Een vraag...................

Bericht door tobyderks »

Ik ben geen expert op het gebied van CO2, maar ik kan wel iets proberen.
Je zegt dat je 2x per week CO2 toevoegt. Zie je daarna dan wel een verandering in de meter?
Volgens mij heeft dit zo ie zo geen zin. Ik voeg iedere dag CO2 toe, 10 uur achter elkaar. Ik ken dat systeem van jou helemaal niet, maar 2x per week een shot CO2 toevoegen heeft geen zin. Kan je hem net zo lang als dat je licht aan staat, aan zetten? Planten nemen CO2 op zolang als het licht aan staat, dus hebben ze in die tijd ook CO2 nodig.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopstubber
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 okt 2016 11:06

Re: Een vraag...................

Bericht door Kopstubber »

tobyderks schreef:Ik ben geen expert op het gebied van CO2, maar ik kan wel iets proberen.
Je zegt dat je 2x per week CO2 toevoegt. Zie je daarna dan wel een verandering in de meter?
Volgens mij heeft dit zo ie zo geen zin. Ik voeg iedere dag CO2 toe, 10 uur achter elkaar. Ik ken dat systeem van jou helemaal niet, maar 2x per week een shot CO2 toevoegen heeft geen zin. Kan je hem net zo lang als dat je licht aan staat, aan zetten? Planten nemen CO2 op zolang als het licht aan staat, dus hebben ze in die tijd ook CO2 nodig.
Wel even goed lezen wat er in mijn bericht staat Toby :) , er staat toch echt dat ik twee maal per dag een dosis toedien hoor, en geen twee maal per week.
Uiteraard ben ik bekend met het feit dat de planten alleen bij licht Co2 kunnen nuttigen.
De Easy Led (Full Spectrum) brand ca 8 a 9 uur per dag en bovendien staat het aquarium voor een raam op het Noorden (dus absoluut geen zonlicht in de bak).
Toch bedankt voor je reactie Toby, beter een reactie dan helemaal niets. :duim:
Mvg,
Kopstubber
"Only dead fish go with the flow"

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Een vraag...................

Bericht door Linda »

Ik zou je graag van advies willen dienen, maar ik ken het systeem niet :kwnie:
De indicator zit bij het systeem?
Of heb je die er los bij gekocht?
Ik weet namelijk dat een indicator niet werkt bij Easy carbo achtige stoffen (ook wel vloeibare co2 genoemd)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Een vraag...................

Bericht door Tim »

ik heb zelf ook geen ervaring met het systeem.

ik weet niet hoeveel co2 het toevoegd en/of je het zelf kan afsteleln hoeveel je toevoegd. je zegt dat het apparaat 2x perdag co2 toevoegd. hoeveel os dit weetje dat? is het gasformige co2? zie gasbellentjes?

je hoort een stabiele co2 toevoer te hebben. anders is er alsnog co2 tekort in bepaalde periodes van de dag.

ik neem mij eigen systeem als voor beeld. mijn verlichting brand van 12uur in de middag tot 10uur uur in de avond. mijn co2 apparaat heeft een electromagnetisch contact die gaat open om 11uur in de ochtend. dit doe ik omdat het aantal mg/L al omhoog tebrengen tot 30mg/L zodat als mijn verlichting aansprinkt niet meteen een tekort aan co2 in de bak zit. in de avond gaat hij 1 uur voor dat de lamp uitgaat dicht.
mijn co2 fles heeft een druk ventiel. die kan ik afstellen hoeveel bellen per seconde toegevoegd mag worden aan het aquarium. en dat is per aquarium verschillend. mijn systeem geeft mijn 1.5 bel per seconden dus in 10 seconden heb ik 15 belletjes voor bij zien komen in mijn bellen teller. die zit in mijn diffuser die hde co2 bellen zo klein mogelijk maakt om het op te laten nemen door het water.

nou weetje een beetje hoe mijn systeem werkt. maar ik nog niet hoe die van jou precies werkt.

je praat over een wit grijze afzetting op de planten. dat hoort niet dat is een teken van co2 tekort je planten horen overdags zuurstof belletjes aftegeven.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopstubber
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 okt 2016 11:06

Re: Een vraag...................

Bericht door Kopstubber »

Linda schreef:Ik zou je graag van advies willen dienen, maar ik ken het systeem niet :kwnie:
De indicator zit bij het systeem?
Of heb je die er los bij gekocht?
Ik weet namelijk dat een indicator niet werkt bij Easy carbo achtige stoffen (ook wel vloeibare co2 genoemd)
Bedankt voor je reactie Linda,
De indicator is een systeem van Dennerle, de difusor ook, de co2 echter is van Tetra en trouwens niet vloeibaar zoals je in je reactie schrijft.
Ik had ter verduidelijking afbeeldingen van bedoelde artikelen bij m,n bericht geplaatst zodat alles aan duidelijkheid niets te wensen over laat.
Mvg,
Kopstubber
"Only dead fish go with the flow"

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopstubber
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 okt 2016 11:06

Re: Een vraag...................

Bericht door Kopstubber »

Tim schreef:ik heb zelf ook geen ervaring met het systeem.

ik weet niet hoeveel co2 het toevoegd en/of je het zelf kan afsteleln hoeveel je toevoegd. je zegt dat het apparaat 2x perdag co2 toevoegd. hoeveel os dit weetje dat? is het gasformige co2? zie gasbellentjes?

je hoort een stabiele co2 toevoer te hebben. anders is er alsnog co2 tekort in bepaalde periodes van de dag.

ik neem mij eigen systeem als voor beeld. mijn verlichting brand van 12uur in de middag tot 10uur uur in de avond. mijn co2 apparaat heeft een electromagnetisch contact die gaat open om 11uur in de ochtend. dit doe ik omdat het aantal mg/L al omhoog tebrengen tot 30mg/L zodat als mijn verlichting aansprinkt niet meteen een tekort aan co2 in de bak zit. in de avond gaat hij 1 uur voor dat de lamp uitgaat dicht.
mijn co2 fles heeft een druk ventiel. die kan ik afstellen hoeveel bellen per seconde toegevoegd mag worden aan het aquarium. en dat is per aquarium verschillend. mijn systeem geeft mijn 1.5 bel per seconden dus in 10 seconden heb ik 15 belletjes voor bij zien komen in mijn bellen teller. die zit in mijn diffuser die hde co2 bellen zo klein mogelijk maakt om het op te laten nemen door het water.

nou weetje een beetje hoe mijn systeem werkt. maar ik nog niet hoe die van jou precies werkt.

je praat over een wit grijze afzetting op de planten. dat hoort niet dat is een teken van co2 tekort je planten horen overdags zuurstof belletjes aftegeven.
Bedankt voor je reactie Tim,
Mijn difusor heeft een hoogte van 12cm en een doorsnede van 3,5cm, deze word twee maal daags gevuld door middel van een spuitbus Co2 (gasformig), de difusor geeft de Co2 af door een membraam welke zich boven in de difusor bevind, en dit alleen tijdens een verlicht aquarium.
Dat de wit/grijze afzetting op de planten een te kort aan Co2 is placht ik te betwijfelen, zelf denk ik eerder dat die wit/grijze (poederige) afzetting juist Co2 is, en de plantjes asemileren overdag wel ter dege wat te zien is aan de kleine luchtbelletjes welke van de plantjes op stijgt.
Ik snap alleen niet dat die indicator met blauwe vloeistof steeds maar z,n blauwe kleur blijft behouden. :kwnie: :kwnie:
N.B. De afbeeldingen vergroten automatisch wanneer men er op klickt.

Mvg,
Kopstubber
Afbeelding

Afbeelding
"Only dead fish go with the flow"

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Een vraag...................

Bericht door Menky »

Kopstubber schreef: Toch zie ik op de planten een wit/grijze afzetting zitten (Co2?).
Wat doe ik verkeerd en wat is evt. de oplossing voor mijn probleem.
Ik hoor het graag even van u.
Mvg,
Kopstubber.
Je hebt last van biogene ontkalking en is een teken van ernstig CO2 tekort.
Oorzaak is te hard water.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopstubber
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 okt 2016 11:06

Re: Een vraag...................

Bericht door Kopstubber »

Menky schreef:
Kopstubber schreef: Toch zie ik op de planten een wit/grijze afzetting zitten (Co2?).
Wat doe ik verkeerd en wat is evt. de oplossing voor mijn probleem.
Ik hoor het graag even van u.
Mvg,
Kopstubber.
Je hebt last van biogene ontkalking en is een teken van ernstig CO2 tekort.
Oorzaak is te hard water.
Kijk aan, zoiets vermoede ik al, het leidingwater hier in Groningen is doorgaans erg hard, ik meende me te herinneren dat ik al eens een hardheid heb gemeten van 8 of 9 DH.
Bedankt Menke, ik zal er eens een gedeelte regenwater aan toe voegen, misschien dat dat enig soulaas bied. :kwnie:
Mvg,
Kopstubber
"Only dead fish go with the flow"

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Een vraag...................

Bericht door Menky »

Ik zou alleen goed gefilterd en gezuiverd regenwater toevoegen ivm verontreiniging.
Beter is wellicht osmose-water wat je eventueel kan aanvullen met mineralen
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopstubber
0-200
0-200
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 okt 2016 11:06

Re: Een vraag...................

Bericht door Kopstubber »

Menky schreef:Ik zou alleen goed gefilterd en gezuiverd regenwater toevoegen ivm verontreiniging.
Beter is wellicht osmose-water wat je eventueel kan aanvullen met mineralen
K,heb hier al vaker een van m,n aquaria gedeeltelijk met regenwater ververst en nooit problemen gehad.
Nu ben ik gisteren naar het bos geweest om wat eikenbladeren te verzamelen aangezien ik weet dat eikenblad veel natuurlijk zuur bevat (looizuur) heb een handje vol in een nylon kousje gedaan en boven in het filter gelegd, "Baat niet dan schaad het niet" is mijn gedachte.
Mvg,
Kopstubber
"Only dead fish go with the flow"

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”