Alternatief op Bio-CO2 zelfbouwwerken

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Andy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2016 12:04

Alternatief op Bio-CO2 zelfbouwwerken

Bericht door Andy »

Hallo Hobbykwekers! :vis:

Ik ben iets meer dan een maand terug begonnen met de opleiding Small Business & Retail Management aan hogeschool Utrecht.
Voor mijn opleiding willen mijn projectmaatje en ik graag een kwalitatief marktonderzoek doen naar Bio-CO2 toevoeging in aquaria! :)

In veel tropisch-zoetwateraquaria is een behoefte aan CO2 toevoeging. De toevoeging van CO2 kan op verschillende manieren en kan al snel in de papieren lopen. De huidige systemen zijn namelijk relatief hoog geprijsd of moeten vervangen worden na verloop van tijd. Hobbykwekers hebben hier iets op gevonden, zij bouwen namelijk zelf CO2 systemen in elkaar.

De bouwwerken van deze hobbykwekers worden gevuld met een mengsel wat door middel van gisting CO2 produceert. Door de gisting ontstaat er druk in de flessen waardoor de vastgelijmde slangen (bij mij) vaak lucht gaan lekken. Wij denken een alternatief te hebben voor deze zelfgemaakte systemen.

Ons idee is een systeem dat volledig luchtdicht afgesloten kan worden. Het systeem zou uit één luchtdicht systeem moeten bestaan waar alle onderstaande componenten in verwerkt zitten. Dit systeem moet makkelijk in gebruik zijn en het liefst gemaakt worden van milieuvriendelijk materiaal. Dit product wordt vervolgens gevuld met een mengsel dat gaat gisten om zo CO2 te produceren.

Graag zouden we jullie mening willen! :visje:

Om te beginnen zijn wij benieuwd of jullie enthousiast zijn over een alternatief op de bouwwerken van flessen en jerrycans. Voor ons is het ook relevant om te weten aan welke eisen ons alternatief volgens jullie zou moeten voldoen of welke veranderingen jullie zouden aanbrengen op onze beschrijving.

Wij zien uit naar jullie reacties en gaan graag met jullie sparren over dit idee.
Tot snel! :)

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Alternatief op Bio-CO2 zelfbouwwerken

Bericht door AquaInfo »

Je bedoeld dat je zoiets wil gaan bouwen?

http://dennerle.eu/global/index.php?opt ... Itemid=112

of echt een complete (profi) set zoals we dat thuis bouwen als Bio Co2 set maar dan kant en klaar?
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Alternatief op Bio-CO2 zelfbouwwerken

Bericht door Linda »

Het nadeel van bio co2 vind ik niet zozeer het lekken, dat is makkelijk te voorkomen door de gaatjes waar de slangen doorheen lopen zo klein mogelijk te maken. Je hebt dan geeneens kit nodig. Maar de fluctuerende toediening van de co2 is wel een nadeel. Hier krijg je namelijk algen van. Het is de reden waarom ik ermee ben gestopt.
Als jullie daar nu eens iets op verzinnen... ;)
Wel een leuk project.

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Alternatief op Bio-CO2 zelfbouwwerken

Bericht door AquaInfo »

Misschien geeft deze methode wel een constante Co2 hoeveelheid af: https://fishyjoe.com/2014/08/17/hands-d ... tric-acid/
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: Alternatief op Bio-CO2 zelfbouwwerken

Bericht door Menky »

Andy schreef: Door de gisting ontstaat er druk in de flessen waardoor de vastgelijmde slangen (bij mij) vaak lucht gaan lekken. Wij denken een alternatief te hebben voor deze zelfgemaakte systemen.
Er zijn kwalitatief heel goede setjes te verkrijgen die dat probleem van lekkende slangen hebben opgelost.
Ik zie dus helaas (nog) geen toegevoegde waarde aan jullie project :roll:
Afbeelding
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

pepper
0-200
0-200
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:41
Locatie: Stellendam

Re: Alternatief op Bio-CO2 zelfbouwwerken

Bericht door pepper »

Inderdaad leuk initiatief om hier eens naar te kijken.
Ik werk nu ook al 3 jaar met die bio-co2 en mijn probleem is ook om constante co2 in mijn bak te krijgen. Ook het "bakje" boven in mijn aquarium vind ik niet zo mooi gezicht.
Diepe wateren........geen vis!!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Andy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2016 12:04

Re: Alternatief op Bio-CO2 zelfbouwwerken

Bericht door Andy »

Leuk om te zien dat er al een aantal reacties zijn waar we iets mee kunnen :)
Hobbykwekers schreef:Je bedoeld dat je zoiets wil gaan bouwen?

http://dennerle.eu/global/index.php?opt ... Itemid=112

of echt een complete (profi) set zoals we dat thuis bouwen als Bio Co2 set maar dan kant en klaar?
Hobbykwekers schreef:Misschien geeft deze methode wel een constante Co2 hoeveelheid af: https://fishyjoe.com/2014/08/17/hands-d ... tric-acid/
Bedankt voor het mee denken! Ons productidee staat nog volledig in de stijgers, dit is dan ook de reden dat we jullie meningen graag horen. Ons idee is een kant en klaar product waar alleen nog een gistingsmiddel aan toegevoegd hoeft te worden zodat de minder bekende op het gebied dit ook kunnen gebruiken.

Zelf zijn wij alleen echt bekend met de methode van water suiker en gist. We weten wel dat andere methodes bestaan maar hebben hier zelf nog niet mee geëxperimenteerd. We zijn op de hoogte van het feit dat andere methodes langer mee gaan dan een week, wat een plus punt zou zijn als het voor ons mogelijk is dit toe te passen. Wij willen wel gistingsproducten kunnen aanleveren of een handleiding mee kunnen leveren waar een leek optimale CO2 mee kan produceren.
Linda schreef:Het nadeel van bio co2 vind ik niet zozeer het lekken, dat is makkelijk te voorkomen door de gaatjes waar de slangen doorheen lopen zo klein mogelijk te maken. Je hebt dan geeneens kit nodig. Maar de fluctuerende toediening van de co2 is wel een nadeel. Hier krijg je namelijk algen van. Het is de reden waarom ik ermee ben gestopt.
Als jullie daar nu eens iets op verzinnen... ;)
Wel een leuk project.
pepper schreef:Inderdaad leuk initiatief om hier eens naar te kijken.
Ik werk nu ook al 3 jaar met die bio-co2 en mijn probleem is ook om constante co2 in mijn bak te krijgen. Ook het "bakje" boven in mijn aquarium vind ik niet zo mooi gezicht.
Goed om te lezen dat ons project goed in de smaak valt :) De beschreven lekken zijn puur op eigen ervaring berust, daar heb ik helaas meer dan eens ervaring mee gehad. Zijn er nog andere dingen die tegenvielen naast het schommelen van het gebruik van bio-CO2 ? Of dingen die jullie juist meevielen ? Als ik het goed begrijp zou een stabielere CO2 toediening een sterkte voor ons kunnen betekenen als we dat weten te realiseren, goed om te weten. Hier zullen we verder onderzoek naar doen, hier willen we zeker op terug komen! :)
Menky schreef:Er zijn kwalitatief heel goede setjes te verkrijgen die dat probleem van lekkende slangen hebben opgelost.
Ik zie dus helaas (nog) geen toegevoegde waarde aan jullie project :roll:
Afbeelding
Ook kritische reacties zijn van harte welkom natuurlijk! Onze meerwaarde zit 'm in het kant en klare product wat wij willen neerzetten waardoor het gebruik voor iedereen even eenvoudig zal zijn. Zoals hier boven te lezen waren de lekkende slangen puur en alleen op eigen bevindingen gebaseerd. Heb je zelf toevallig ervaring met het DIY CO2 systeem van, volgens mij, Ebay ?

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”