co2 systeem voor nano?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

Hallo,
Vorige week vrijdag had ik mijn aq schoongemaakt. Na de zo veelste keer het verschil te hebben gezien voor en na, ben ik die algen helemaal zat!!! Uit frustratie had ik dus mijn bio co2 systeem voor de dag gehaald. Deze hangt er nu een week ik, en man wat een verschil! Er zitten half zo veel algen op de ruiten als hier voor en de planten groeien VEEL sneller.
Nu zit er dus aan te denken om een co2 meter en echt co2 systeem te kopen, maar hier heb ik hulp bij nodig.
Zoals jullie wel weten, zijn die krengen niet zo goedkoop. Ik wil dus echt een 100% garantie hebben dat ik helemaal geen algen meer krijg. Kunnen jullie mij die geven?
Misschien is het gewoon toeval dat het deze week beter gaat dus wil ik ook vragen of het eigenlijk wel mogelijk is dat er al binnen 1 week verschil is te zien.
Mijn bakje is maar 54 liter, is dat het wel waard om daar een co2 systeem voor te halen?
En welk systeem bevelen jullie aan? Ik zat al aan de Colombo co2 advance set te denken, omdat ik deze dan ook kan blijven gebruiken voor een eventueel groter aq later.
Van de andere kant denk ik niet dat er binnen nu en een jaar een nieuwe zal komen. Dus toen zag ik de Colombo co2 basic set. Iemand ervaring met deze set?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. (Eigenlijk weet ik dat wel zeker ;) )

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door stylz »

Denk dat niemand je garantie kan geven dat er nooit meer alg komt, je hebt wel minder kans om dat in 90% van de gevallen te lage CO2 voor de algen zorgt.
Ga je echter geen andere sporen elementen toedienen, dan loop je vaak tegen een volgend tekort aan, wat dan de alg gaat veroorzaken.
Dat heet de Wet van Liebig, heb je te weinig stroming kan je ook nog steeds alg krijgen, of te veel licht, te veel voer, te veel vissen, te weinig planten enz.

dus garanties zijn er niet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door Menky »

Als je voor een Colombo gaat zou ik er adapter bij kopen om flessen van 800gram te gebruiken. De bijhorende flessen van 800 gram zijn wel aan de prijs, daarom zou ik voor een Dennerele Primus gaan. Deze navulflessen zijn 500 gram en slechts 18 euro.
Aangezien je maar een bakje hebt van 50 liter kun je hier best lang mee doen.
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

oke stylz, maar het zal in ieder geval wel een verschil maken? Die andere factoren zijn volgens mij wel in orde bij mij.

bedankt voor de tip menky. Sow..... die Dennerele Primus is wel een stuk duurder :shock:
over die navulflessen (was ik nog vergeten te vragen in mijn eerste bericht):

Hoe lang gaar zo'n fles mee? niet dat ik dadelijk iedere week de fles moet vervangen, dan moet ik toch nog maar even gaan nadenken of ik wel echt een co2 systeem wil.

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door Menky »

Die Colombo co2 advance kost ongeveer 75,-. De Dennerele Primus 160 heb ik gezien voor 92,-
Dus dat is niet echt veel verschil. Het enige nadeel van de Primus is de CO2 flipper; deze is gewoon
geen gezicht in een kleine bak. Dan kun je beter een mooie glazen diffuser kopen.
En het verbruik ligt eraan hoeveel ppm/mg per liter je wilt gaan toevoegen.

In bijgevoegde afbeelding word er uitgegaan van een nano cilinder van 95 gram. Dus kan jezelf wel een beetje
uitrekenen wat je kwijt bent als je een 500 grams fles erop schroeft

Afbeelding
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door karinD »

Ik heb een bak van 60 liter en ik ben ook Co2 gaan gebruiken omdat ik enorm veel algen had. Bij mij werkte het prima. Ik heb het goedkoopste wegwerpsysteem van Dennerle en ik ben er erg tevreden over. Ik heb dus geen dure drukmeter op de fles, ik hou meerdere malen per dag in de gaten of de fles nog loopt en als er geen belletjes meer uitkomen vervang ik de fles. Heel simpel, geeft alleen wel een beetje alg als je pas na een dag ziet dat de fles leeg is. Je kan, als je geen meters hebt, ook een keukenweegschaaltje gebruiken. Wegen als je de fles aangekoppelt hebt en dan regelmatig even in de gaten houden. Er zit 500 ml in de fles dus dat merk je vanzelf als hij bijna leeg is. Zelf doe ik precies 3 maanden met een fles. De alg is bij niet helemaal 100% weg, maar zoals het nu is is het goed te handelen en erger ik me er lang niet meer aan. Ik zou verder kunnen gaan afstemmen met de Co2 en de voeding om alle alg weg te krijgen, maar ik vind het prima zo.

Of je de algen helemaal weg krijgt, ligt aan de watercondities. Meestal betekent algen dat je Co2 te laag is, het is heel goed mogelijk dat je met een week Co2 al goed resultaat ervan hebt. Maar bedenk wel dat als je meer Co2 gaat toevoegen, je planten ook meer plantenvoeding gaan gebruiken. Dat zal je dus helemaal op elkaar af moeten gaan stemmen. Want als je plantenvoeding te veel of te weinig is, krijg je alsnog alg.
Een andere manier om het Co2 in je water te verhogen, is door de duur van je licht terug te zetten. Dus bijvoorbeeld van 12 uur per dag, terug naar maar 8 uur. Scheelt ook al veel.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door stylz »

karinD schreef:Maar bedenk wel dat als je meer Co2 gaat toevoegen, je planten ook meer plantenvoeding gaan gebruiken. Dat zal je dus helemaal op elkaar af moeten gaan stemmen. Want als je plantenvoeding te veel of te weinig is, krijg je alsnog alg.
Een andere manier om het Co2 in je water te verhogen, is door de duur van je licht terug te zetten. Dus bijvoorbeeld van 12 uur per dag, terug naar maar 8 uur. Scheelt ook al veel.
Toch even reageren, om dit wat te verduidelijken :)

Je gaat op zich niet meer sporenelementen gebruiken omdat je CO2 toevoegt.
Je bak had dan altijd al meer sporen elementen nodig, vanwege de hoeveelheid licht die er op staat, maar omdat de CO2 op is, kunnen je planten niet meer groeien en dus ook geen enkel ander sporen element opnemen. opnemen.
Dus je je verbruik gaat in die situatie omhoog, maar dat komt niet door de CO2.
De wet van Liebig geeft ook aan dat dit voor elk sporenelement wat op is geldt, is bv je nitraat op dan helpt alle CO2 in de wereld de planten nog niet aan het groeien.
Je moet de sporen elementen vergelijken met iets als lucht, voedsel en water, als je water op is dan heb je er niets aan dat je zat eten en lucht hebt, dan ga je nog steeds dood.

ook het licht terug schroeven tot 8 uur helpt alleen maar als de CO2 na 8 uur op is, heb je zoveel licht dat je CO2 al na 3 uur op is dan heeft het geen effect op je CO2 gehalte en blijft je probleem dus bestaan.
minder licht helpt altijd beter dan de daglengte verkorten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

Mijn lichtduur staat nu op 10 uur. Ik heb niet het idee dat mijn licht al erg sterk is (meer warm geel/wit dan echt fel wit) maar ik ben nu ook bezig met drijfplantjes.
Weet jij nog hoe dat systeem heet karin? De goedkoopste die ik kon vinden is de Dennerle co2 bio starter, maar dat weet ik ook niet zo zeker hoor.
Zitten bij jou de algen dan op de ramen of op de planten? Ik vind het op de ramen niet zo erg, makkelijk schoon te maken. Maar op de planten vind ik het ergste. Die bladeren kun je weggooien.
in ieder geval alvast bedankt voor de tip !

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door stylz »

tobyderks schreef:Mijn lichtduur staat nu op 10 uur. Ik heb niet het idee dat mijn licht al erg sterk is (meer warm geel/wit dan echt fel wit) maar ik ben nu ook bezig met drijfplantjes.
!
Je tijdsduur is prima met 10 uur, je kan nog iets beperken tot 8 uur maar lager moet je niet gaan.

Eigenlijk heb je niets aan je ogen als je kijkt naar planten licht, planten groeien op blauw en rood en dat zien wij slecht, wij zien goed in geel en groen, aan dat licht wat wij als fel zien, hebben planten net weer niet zo veel.
tenzij je mer een PAR meter in de weer gaat kan je er buiten wat vuist regels niet zo veel over zeggen, gewoon omdat onze ogen het niet kunnen zien.
Fabrikanten zetten nu vaak op de lamp hoeveel lumen hij geeft, maar das voor planten ook een onzin maat, dat is mensen licht en zegt dus niets over hoeveel PAR (planten licht) een verlichting afgeeft.
Grof weg als je T5 verlichting hebt kan je het wattage aan lampen bij elkaar optellen en dit delen door je liters water, komt daar meer dan 0,5 uit dan is CO2 echt aan te raden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door karinD »

Ik heb nog wat algen op de ramen, maar niet veel meer. Soms heb ik nog wat baardalg op de bladeren zitten, maar dat is ook niet heel veel. Wat me gaat storen haal ik eraf maar dat is niet heel veel. Maar dat kan helemaal verdwijnen als je echt alles goed op elkaar afgestemt hebt, alleen vind ik het voor mezelf wel prima zo, het stoort me niet en een beetje alg, bijvoorbeeld wat penseelalg op sommige stenen, vind ik er gewoon bij horen en soms zelfs nog wel mooi "onderwater achtig" staan ook. Bovendien zijn mijn garnalen blij met dat beetje alg, ze zitten er graag op. Dus dat komt puur door mij dat het nog niet weg is bij mij ;)

Ik heb de wegwerp 160 primus.
http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 13&lang=nl
Gewoon de wegwerpfles dus, met een drukregelaar zonder meters erop. De simpelste niet-bio die ze hebben. Ik heb hem op internet te koop zien staan vanaf €92,50. Is een complete set, inclusief Co2 continu tester.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

Oke nou als het maar een beetje is maakt het niet meer zo veel uit.
92 euries O,o dat vind ik toch nog wel wat.
de colombo co2 starter is maar 12 euro, en de advanced 75. Moet ik toch nog maar over nadenken hoor.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door stylz »

ben bang dat die starters kit een beetje zijn doel voorbij schiet en dat goedkoop duurkoop wordt.

het is een fles waarmee je handmatig een keer een diffusor opvult, je kan evt natuurlijk een bakje maken op maat van jou bak, maar het blijft handwerk.
De bel CO2 wordt opgebruikt en als jij niet zelf op tijd bijvult dan zal je CO2 gehalte gaan dalen, geen idee hoe vaak je per dag bij moet vullen, maar lijkt mij geen doen.
Nu ben ik vaak niet thuis dus het is voor mij al helemaal geen optie.
De advanced set is al gelijk een stuk duurder en eigenlijk hoort daar nog een magneet ventiel bij om de CO2 snachts af te sluiten.

Ik zou eens op marktplaats kijken voor een complete set, maar onder de 100 euro gaat je niet snel lukken, maar eerlijk gezegd denk ik dat je beter af bent zonder dan met een dan met de sets die je zelf net aangeeft, zonde van het geld.
Verlichting terug en non CO2 gaan, zou ik adviseren als je geen goede set kan kopen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door karinD »

Oja, de magneetventiel. Die zit er bij de sets van Dennerle ook niet bij. Moet je er nog apart bij kopen en als ik me niet vergis zijn die iets van €40.
Inderdaad, als je geen goede set kunt kopen kun je het beter laten. Dan kun je beter doorgaan met de bio Co2, of je verlichting minder lang laten branden. Eventueel planten nemen die minder veeleisend zijn met Co2. Er zijn best wat mogelijkheden voor een klein budget.
Of, ook leuk: net doen als ik en een set of het geld ervoor voor je verjaardag vragen ;)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

Hhmm tja het geld heb ik er wel voor (heb deze maand VEEL gewerkt), en ik ben pas geslaagd, dus ik kan het ook aan mijn iuders vragen.
Maar ik zit er mee: wil ik dit wel allemaal er aan uit geven? Én het systeem, én de meter, én dat fentiel. Het is nogal wat en eens in de zoveel tijd moet er ook iets vervangen worden. (Nu heb ik jou bak gezien karin en nou denk ik al helemaal van ja het is het zeker waard ;) )
ik moet er nog even over nadenken.

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door karinD »

Of je het waard vind is helemaal aan jou, dat kan niemand voor je bepalen. Wij kunnen je alleen de mogelijkheden laten zien ;)
Er zijn zat mensen die een prachtige alg vrije bak hebben zonder Co2, alleen als je dat wilt zul je een en ander aan moeten passen.Wil je dat niet, kom je op Co2 uit.
Zelf moet ik zeggen dat ik echt heel blij ben met mijn setje, ik vind het meer dan het geld waard en nu na 2 jaar heb ik er geen extra uitgaven aan gehad. Nou ja, iedere 3 maanden een nieuwe fles (± 20 euro) en eens in de zoveel tijd een paar nieuwe ampullen voor de Co2 continumeter. De meter mis ik niet, bij mij werkt het prima zonder, zeker nu ik weet hoe lang ik er ongeveer me doe. Een paar keer per dag even kijken of de belletjes nog lopen (makkelijk te zien in zo'n ladder) en zo niet, snel de fles vervangen. Die schaf ik aan zodra ik een fles vervangen heb, dan grijp ik nooit mis.
Denk er rustig over na, neem er je tijd voor. Zet alles mogelijkheden tegenover elkaar en neem pas dan een beslissing. Dat is de enige raad die ik je geven kan. :vis:
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”