co2 systeem voor nano?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

Gisteravond het systeem bestelt, ben benieuwt!!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

ooh krijg je trouwens ook een email als je bestelling is verzonden bij aquariaveldhuis als je niet bent geregistreerd? :mrgreen:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door Linda »

tobyderks schreef:ooh krijg je trouwens ook een email als je bestelling is verzonden bij aquariaveldhuis als je niet bent geregistreerd? :mrgreen:
Euh...ja als het goed is wel. Mits je je mailadres hebt opgegeven natuurlijk :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

Haha ja heb inmiddels al een mail gekregen dat ie morgen aankomt!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

Gister is het aangekomen!!! ik heb gelijk de co2 meter erin gehangen, nou die bleef de hele dag blauw. Vanochtend was ie iets lichter blauw, maar dat is ook logisch na de nacht. Vanochtend dus ook gelijk de rest van het systeem geïnstalleerd. Ik heb eerst even een zuurstof pompje aangesloten aan de flipper, omdat ik dacht dat de co2 er dan daarna ook beter door heen zou kunnen gaan :mrgreen:.
Maar ik weet niet goed hoe ik de bellen moet tellen? moet ik zeg maar het aantal bellen tellen die onderaan ontstaan (dit heb ik tot nu toe steeds gedaan), of het aantal bellen dat per minuut door die flipper heen gaan?
De visjes vinden de flipper ook heel leuk, wanneer er een bel naar boven zigzagt, volgen ze hem helemaal, zo leuk om te zien :lachen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door stylz »

het is nergens voor nodig om een flipper eerst door te blazen, overigens vind ik flippers minder geschikt als diffusor, ze werken alleen bij echt kleine aquaria, wie weet is het bij jou genoeg, het is immers voor een nano :)
Als er bellen uit de flipper komen dan voer je te veel CO2 toe, de bellen moeten zijn opgelost voor ze uit de flipper komen.

Je bellen teller is een apart ding, wat in je slang naar het aquarium zit, gevuld met water, hier gaat de CO2 doorheen en dat aantal bellen per minuut tel je.
Je start ongeveer met 10 bellen per 100 liter water per minuut.

Afbeelding

er zijn vele vormen bellen tellers, hier zie je in een filmpje hoe het werkt.
in basis zijn alle bellen vrij exact even groot, daarmee kan je vrij eenvoudig een maat geven voor het volume CO2, wat je per minuut in je bak laat stromen.

https://www.youtube.com/watch?v=w4mfXI08FDk
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

"De bellen moeten zijn opgelost voor ze uit de flipper komen"
Eerst bleven de bellen omderin hangen zoals karin al beschreef. Nu stroomt het wel mooi door. De bellen beginnen onderin als normaal formaat, en als ze boven komen is er alleen nog maar puntje van over. Dan worden ze opgevangen in een omgekeerd bakje, dus ik denk dat ze wel goed oplossen.
Ik heb hem nu gister en vandaag de hele dag zo laten staan, maar de co2 meter kleurt alleen iets lichter blauw. Maar het lijkt nog niet op groen. Zal ik morgen de fles dus iets verder opendraaien?

Godverdomme en ik dacht dat ik alles had met deze set. Moet ik dan nog zo'n bellen teller kopen?

Gebruikersavatar

Menky
0-200
0-200
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 dec 2015 18:33

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door Menky »

Je hebt toch een flipper :shock:
Daar komen toch bellen uit aan de onderkant... :?
Nou, die bellen moet je tellen en het aantal afstellen per minuut filmpje
De meest informatieve website over Aquascaping: www.tspt.nl

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

Menky schreef:Je hebt toch een flipper :shock:
Daar komen toch bellen uit aan de onderkant... :?
Nou, die bellen moet je tellen en het aantal afstellen per minuut filmpje
Dat heb ik tot nu toe ook gedaan, maar stylz zegt dat ik daar zo'n appart ding voor is... dus ik kan ook gewoon met deze methode doorgaan?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door stylz »

Een bellen teller is iets anders dan een flipper, maar het gaat er om dat je ergens van uit gaat, als je deze bellen telt komt daar per minuut een getal uit.
dan weet je dus of je meer of minder gaat geven het absolute volume maakt niet zo uit.

maar ja als je dus op een diffusor ok een reactor of zo over wil, die veel efficienter zijn, moet je daar dus wel een bellen teller bij kopen.

een flipper verspilt CO2.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door karinD »

stylz schreef:het is nergens voor nodig om een flipper eerst door te blazen, overigens vind ik flippers minder geschikt als diffusor, ze werken alleen bij echt kleine aquaria, wie weet is het bij jou genoeg, het is immers voor een nano :)
Als er bellen uit de flipper komen dan voer je te veel CO2 toe, de bellen moeten zijn opgelost voor ze uit de flipper komen.
Ja, ze zijn wel speciaal voor kleine aquaria bedoelt. De verpakking van mijn systeem noemt 120 liter, maar ik denk dat het tot iets van 64, 70 liter goed te gebruiken is met die flipper.
Nee, er staat in de gebruiksaanwijzing dat er kleine bellen bovenuit moeten komen. Daarvoor zit er ook een opvangbakje boven, die vangt die restjes op en loost dat af en toe. Volgens de gebruiksaanwijzing gaat het om restgassen, geen Co2. Nou heb ik geen idee of er daadwerkelijk ook andere gas in de fles zit dan alleen Co2, zal haast wel want het is anders dan bijvoorbeeld gas voor Co2 lassen. Hoe kan Co2gas anders zijn dan Co2 gas? Dan moet er ergens wel andere gas bij zitten ;)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door stylz »

karinD schreef:
stylz schreef:het is nergens voor nodig om een flipper eerst door te blazen, overigens vind ik flippers minder geschikt als diffusor, ze werken alleen bij echt kleine aquaria, wie weet is het bij jou genoeg, het is immers voor een nano :)
Als er bellen uit de flipper komen dan voer je te veel CO2 toe, de bellen moeten zijn opgelost voor ze uit de flipper komen.
Ja, ze zijn wel speciaal voor kleine aquaria bedoelt. De verpakking van mijn systeem noemt 120 liter, maar ik denk dat het tot iets van 64, 70 liter goed te gebruiken is met die flipper.
Nee, er staat in de gebruiksaanwijzing dat er kleine bellen bovenuit moeten komen. Daarvoor zit er ook een opvangbakje boven, die vangt die restjes op en loost dat af en toe. Volgens de gebruiksaanwijzing gaat het om restgassen, geen Co2. Nou heb ik geen idee of er daadwerkelijk ook andere gas in de fles zit dan alleen Co2, zal haast wel want het is anders dan bijvoorbeeld gas voor Co2 lassen. Hoe kan Co2gas anders zijn dan Co2 gas? Dan moet er ergens wel andere gas bij zitten ;)

CO2 is 99,9 % zuiver CO2 ze zetten er geen 100% zuiver op, dat is wettelijk lastig, maar dat is het wel.

CO2 gas lost 100% op in water, ik los het op met een reactor en die heb ik nog nooit moeten ontluchten, dus dat er een bel met niet oplosbaar gas ontstaat is niet waar.
begrijp je laatste zin niet echt, maar CO2 gas is echt alleen CO2 gas, daar zit dus niets anders bij.
Dat je bakje af en toe ontlucht is gewoon omdat het niet goed in staat is de CO2 op te lossen, de fabrikant weet zelf ook wel dat dit soort bakjes minder goed oplossen en denkt zich in mijn ogen gewoon in.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+
Berichten: 2096
Lid geworden op: 27 feb 2013 10:49
Locatie: Het Groene Hart

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door karinD »

Oke, dan lost het dus inderdaad gewoon niet allemaal op. Dat is dan inderdaad verspilling.
Maar waarom, als Co2 gewoon puur Co2 is, kan je de flessen voor Co2lassen dan niet gebruiken voor je aquarium? Zit daar wel een toevoeging in?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door stylz »

Men noemt dat wel CO2 lassen, maar is m.n. andere gassen zoals Argon die de hoofdmoot van het gas uitmaken, daarmee is het totaal niet geschikt voor aquaria.
Uiteraard kan je wel horeca CO2 gebruiken, met 10 kg zijn die flessen heel voordelig en ook dat is pure CO2, ja flippers zijn goed koop en eenvoudig maar alleen voor hele kleine aquaria krijgen ze het CO2 goed opgelost door de lage stroming, je verspild dus wat CO2 en naarmate je aquarium groter wordt wordt dat steeds meer.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: co2 systeem voor nano?

Bericht door tobyderks »

even een update:
het systeem was echt nodig!! de tester kon in het begin haast niet blauwer worden. er zat gewoon echt 0 co2 in de bak.
inmiddels gaan er al veel bellen door de flipper heen. (onderaan ontstaan nu per minuut 20 bellen). maar nog is de tester niet groen. hij is al wel lichter blauw.
De groene alg op de ruiten is VEEL minder, maar nu zit ik met het volgende probleem: de draadalg tussen het mos is veel meer geworden, maar ik weet wel hoe ik dat moet verwijderen.
4976
maar ik heb nu ook ineens heel veel last van baardalg. dit heb ik nog nooit gehad. iemand een tip hoe ik dit kan verwijderen?
4974
4975

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”