CO2 diffusor idee

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ThaJaX
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 jul 2014 15:50

CO2 diffusor idee

Bericht door ThaJaX »

Ik ben aan het zoeken geweest maar kan nergens vinden of iemand ervaring met mijn volgende idee.

Voor het toedienen van CO2 wil ik gebruik maken van een diffusor maar ik vind persoonlijk de gebruikelijke diffusors niet mooi staan in een aquarium en ze zijn veelal te groot om te verstoppen (wat daarnaast volgens mij ook niet bijdraagt aan een goede werking ervan). Mijn idee is om de "Juwel O2 DIFFUSOR OXYPLUS" te gebruiken als diffusor.
Het oorspronkelijke gebruik is voor het toedienen van O2 maar naar mijn mening kan je hier ook CO2 mee toedienen.

Wat is jullie mening hierover, wordt de CO2 hierdoor goed opgenomen?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: CO2 diffusor idee

Bericht door Tim »

hallo thajax!

volgens mij werkt dit niet. de co2 bellen die uit je slangetje komen gaan rechtstreeks naar het opperblakte toe waardoor de co2 niet opgenomen wordt. de co2 bellen moeten eerst zo klein mogelijk gemaakt worden vooordat ze in je bak te recht komen.

een glazen co2 diffuser is niet zo groot hoor en heel makkelijk weg tewerken achter planten, hout etc.

heb je een interne of externe filterpomp? anders zou je kunnen kijken naar een co2 reactor. deze zet je tussen de slangen van je externe filterpomp.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ThaJaX
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 jul 2014 15:50

Re: CO2 diffusor idee

Bericht door ThaJaX »

Is met een reguliere diffuser ook niet het probleem dat de bellen rechtstreeks naar het oppervlakte gaan voordat het opgenomen wordt? En is het nu zo dat een diffuser de bellen klein maakt of dat ze vanuit de fles al reguleerd binnen komen?

Ik heb een Juwel Rio 125 met een intern filter maar hoe is de werking van een reactor?

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: CO2 diffusor idee

Bericht door Tim »

ik heb zoiets ongeveer.

Afbeelding

hier zit een soort van filter op die de bellen kleiner maakt. is ook wel tezien op de foto. ook zit er een ingebouwde bellen teller in om te zien hoeveel bellen per sec/min je geeft.

deze heb ik. er zijn verschillende maten beschikbaar.
http://www.aquaplantsonline.nl/co2/colo ... 2-diffusor

hier een linkje naar een reactor er staat wat info er over kan je eerst even lezen als je vragen hebt mag je ze gerust stellen.
https://planted-box.com/product/co2-reactor/
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: CO2 diffusor idee

Bericht door Stefan »

Precies wat al even gezegd wordt, een normale diffuser maakt de bellen niet klein genoeg om in de beperkte tijd die ze hebben het gas (CO2) op te laten lossen in je water. Met luchtbellen maakt dat natuurlijk niet uit dat niet alles oplost in je water, maar als niet alles CO2 oplost zal er een laagje CO2 op je water ontstaan. Waardoor er op het wateroppervlak geen gasuitwisseling meer mogelijk is anders dan CO2 en je vissen kunnen stikken.

Als je een externe filter hebt kun je van PVC zelf een CO2 reactor maken voor hetzelfde geld als waar je een diffuser voor koopt...
Dit is degene die ik zelf heb gemaakt voor mijn bak.
Afbeelding
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”