CO2 pH controller

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

CO2 pH controller

Bericht door Stefan »

Ik doe al jaren niks met het toevoegen van extra CO2 hoewel ik wel al zo 7 jaar een fles met alles erop en eraan heb liggen (Zat bij mijn vorige 160cm bak toen ik die overkocht). Ik merkte altijd dat mijn plantengroei een klein beetje achterbleef. Ze doen het wel, maar het kan beter. Ik ben altijd wat huiverig geweest wat betreft het toevoegen van teveel CO2, en ik wil het geautomatiseerd hebben omdat ik van mezelf weet dat ik anders een groot deel van de tijd vergeet de CO2 kraan dicht te draaien. :? (Ik heb zelfs mijn plantenvoeding geautomatiseerd)

Nu ik van de zomer mijn bak ga verbouwen qua achterwand en dergelijke wil ik eindelijk toch CO2 gaan toevoegen.
Dit wil ik doen in een zelfbouw inline reactor en m.b.v. een eheim CO2 pH controller. Daar heb ik al het een en ander over opgezocht dus dat geloof ik wel.

Nu heb ik toch nog 2 vragen:
1: Zou dit geheel kunnen werken met bio-CO2 ipv een CO2 fles? Zou de druk daar hoog genoeg voor zijn?
2: Hoe zit het met een pH controller 's nachts? De pH controller die ik op het oog heb komt met een magneetventiel, ik zat te denken aan nog een magneetventiel op een timer te zetten om er zeker van de zijn dat er 's nachts geen CO2 wordt gebruikt, maar dat zou betekenen dat er achter dat magneetventiel druk wordt opgebouwd die vrijkomt zodra deze open gaat. Dat zou in ene een hele guts aan CO2 betekenen. Wat zijn jullie ideeën/ervaringen hiermee?
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: CO2 pH controller

Bericht door Tim »

Hey Stefan!

Ik heb zelf geen ervaring met ph controllers.

Ik weet dat reactors, een druk nodig hebben van 2.5Bar

Volgens mij haal je dat niet met bio co2 nog geen 1 bar dacht ik...
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: CO2 pH controller

Bericht door Hartenheer »

De druk die de fles uit gaat wordt meestal ingesteld op anderhalf á twee bar.
Als je magneetventiel dicht gaat voor de nacht zal de druk niet hoger worden dan dit.
Daarom is het heel belangrijk om goede Co2 slang {darm voor de Belgen} te gebruiken, die kunnen deze druk makkelijk aan.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: CO2 pH controller

Bericht door Grimfilth »

Nee. Bio CO2 met een DIY set kan je nooit aansluiten op een magneetventiel met pH controller. Als het ventiel sluit kan er door de opbouwende druk een explosie ontstaan. En, inline injecteren van CO2 wil niet met een DIY Bio Co2 set omdat de druk te laag is (er zal direct water terugstromen in je flessen).

Stel dat je dit zou willen doen met Bio CO2, dan heb je alleen een overdrukventiel en een magneetventiel nodig, en een apparaat zoals een flipper oid om de CO2 in het water op te lossen. pH controllers zijn leuk, maar werken alleen bij gasflessen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 pH controller

Bericht door stylz »

BIo CO2 en een pH controller kan idd niet de reden is net aan gegeven :)

Het is niet waar dat CO2 reactoren een druk van 2,5 bar nodig hebben, is denk ik een verwarring met een atomizer die hebben wel 2,5 bar nodig, een CO2 reactor niet veel meer dan je pomp druk.

een flipper zou ik nooit aan beginnen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: CO2 pH controller

Bericht door Stefan »

Dank allemaal!

Als ik eventueel een overdrukventiel zou aanbrengen in m'n bio CO2 reactor zou het technisch gezien dus wel moeten kunnen? (Weet niet of het dan nog zou schelen qua kosten t.o.v. CO2 flessen...)

En wat denken jullie van een extra magneet ventiel voor 's nachts? Is dat nodig als ik al een pH controller heb draaien voor de CO2?
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: CO2 pH controller

Bericht door stylz »

snap niet helemaal hoe je bedoeld een extra magneet ventiel ? je wil er toch geen 2 achter elkaar gaan zetten ?

ik schakel gewoon mn pH meter mee uit met het licht, gaat vanzelf ook mn magneet ventiel wat aan gestuurd wordt door mn pH meter dicht.
Technisc gezien moet een overdruk ventiel op je Bio CO2 werken, voor het gemak zeker omdat je ook je planten voeding al automatisch doet :) zou ik voor flessen CO2 gaan.

Mijn fles van 10 kg koste mij 120 euro statie geld, ik wissel die gewoon om als hij leeg is, betaal 3 euro per kg CO2.
vraag me af of Bio goedkoper is, afgezien statiegeld en de reduceer uiteraard :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: CO2 pH controller

Bericht door Stefan »

Precies dat.
Ik zat te twijfelen of als je de pH controller uitzet dat 'ie dan ook z'n calibratie en instellingen kwijtraakt. Maar als dat niet gebeurd zet ik die pH controller inderdaad gewoon op de klok.

Ik heb hier een Dennerle 500g navulfles liggen met alles erop en eraan. Ik weet niet of ik een kg fles kwijt zou kunnen onder mijn bak... maar ze zullen er vast wel in tussenmaatjes zijn.
Hoe lang doe jij met zo'n fles?
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: CO2 pH controller

Bericht door Tim »

stylz schreef:ik schakel gewoon mn pH meter mee uit met het licht, gaat vanzelf ook mn magneet ventiel wat aan gestuurd wordt door mn pH meter dicht.
Ik dacht dat je magneet klep 1 uur voor dat het licht aan gaat open moest gaan, en 1uur voor dat het licht uitgaat weer dicht.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: CO2 pH controller

Bericht door Grimfilth »

stylz schreef: een flipper zou ik nooit aan beginnen.
Ik heb zo'n kermisattractie in mijn bak, die zat bij mijn Dennerle Primus 160 Co2, en het werkt best wel goed want je ziet de belletjes kleiner worden.

:idea: Het schoot me net te binnen dat het nog simpeler kan zonder overdrukventiel! Het slangetje naar het aquarium moet een terugslagventiel in, en een 3e poort op de Bio CO2 reactor zet je het magneetventiel! Daar mee stopt de toevoer ' snachts door de ontluchtingspoort te openen. Maar, Co2 'snachts doorpompen met bio Co2 heeft bij mij nooit voor problemen gezorgd in het verleden.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: CO2 pH controller

Bericht door Tim »

als je over dag al 25-30ppm hebt, dan gaat hij snachts er overheen. Planten maken dan co2 aan. hierdoor kunnen vissen of garnalen zuurstof gebrek krijgen in de nacht.

Ik zal nooit aanraden om co2 tegebruiken zonder magneet klep. Of het nou bio co2 is of gasvormig co2.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: CO2 pH controller

Bericht door Hartenheer »

Tim schreef: Ik dacht dat je magneet klep 1 uur voor dat het licht aan gaat open moest gaan, en 1uur voor dat het licht uitgaat weer dicht.
Dit klopt helemaal
Ik zal nooit aanraden om co2 tegebruiken zonder magneet klep. Of het nou bio co2 is of gasvormig co2.
Bij bio Co2 niet doen.
De druk kan zo hoog worden dat de fles uitelkaar spat.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: CO2 pH controller

Bericht door Grimfilth »

Hartenheer schreef: Bij bio Co2 niet doen.
De druk kan zo hoog worden dat de fles uitelkaar spat.
Als het magneetventiel nou de ontluchtingspoort sluit, zodat de CO2 alleen naar het aquarium kan stromen overdag? Kan je het ook mooi op dezelfde tijdschakelaar als de verlichting doen.

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: CO2 pH controller

Bericht door Hartenheer »

Grimfilth schreef:Als het magneetventiel nou de ontluchtingspoort sluit, zodat de CO2 alleen naar het aquarium kan stromen overdag? Kan je het ook mooi op dezelfde tijdschakelaar als de verlichting doen.
Je bedoeld dat in de nacht de CO2 afgevoerd wordt, en over dag in het aquarium komt.
Geen gek idee, maar hoe te realiseren?
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: CO2 pH controller

Bericht door Stefan »

Dat is niet moeilijk... een bio CO2 vat met 2 slangetjes.
Eentje gaat naar je aquarium de ander gewoon open in de lucht?
De tweede wordt onderbroken door een magneetventiel dat 's avonds open is en overdag dicht.
(Hij loopt dus precies contra met je verlichting)

Als 'ie dicht is, kan de CO2 niet ontsnappen naar buiten en gaat het via de eerste slang je aquarium in.
Als 'ie open is, zal de CO2 de weg van de minste weerstand kiezen en dus naar buiten ontsnappen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”