Bio CO2 en plantenvoeding?

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door fenna »

Ah,

De link dat je niet permanent wilt meten zolang je geen CO2 toevoegt, had ik eerder niet gelezen in je verhaal.

Fenna

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door stylz »

Als er al een eenmalige CO2 test is, dan ben je daar ongeveer net zo veel aan kwijt als deze tester die je maanden je CO2 gehalte verteld.
tobyderks schreef:Hoi fenna,
Laat ik het zo uitleggen:
Stel ik koop die constante meter. Ik hang hem in mijn aquarium en alles blijkt goed te zijn. Dat betekent dus dat de planten voldoende co2 produceren en gebruiken.
Planten produceren in de nacht wat CO2 maar ze zijn netto enorme verbruikers, je hebt totaal niets aan een eenmalige meting, je CO2 is in de ochtend altijd hoger en daalt dan afhankelijk van je hoeveelheid licht en planten.
Het gaat er om dat het nooit te laag wordt.

Wie weet dat dit je wat verder helpt, het hele stuk is eigenlijk verplichte kost voor aquarianen.

http://www.easylife.eu/pg.html?id=57
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door Hartenheer »

stylz schreef:
tobyderks schreef:Nou ik ben bij de intratuin en 3 dierenwinkels geweest, maar nergens hadden ze iets... Maar bij de laatste winkel heb ik met de eigenaar gesproken en hij zei dit:

Co2 meten heeft weinig zin want het schommelt altijd. (Ik was het daar niet mee eens maar ik had geen zin in een discusie ...). Maar ik kon het volgende proberen om de planten op te lappen:
Als de Profito op is, voortaan Carbo gebruiken.
De lamp een half uur langer aan laten staan.
Het aq niet iedere week maar 1 x in de 14 dagen verschonen.
Klopt dit of niet?
Maar goed moet ik nog verder zoeken naar een co2 meter? En dan op internet bestellen? Of maar gewoon dat bio CO2 systeem er in hangen?
Toby,
Is denk ik verstandig dat je de discussie niet bent aangegaan, het is wat onzinnig wat de man zegt.
Ja CO2 slingert, ja, in de nacht wordt er geen CO2 verbruikt het gehalte loopt dan wat op, met licht aan gaan de planten gebruiken, als je niet te veel licht hebt dan is je CO2 aan het einde van de dag nog boven de 5 PPM.
Heb je te veel licht dan kan je al na 4 uur zonder CO2 zitten, je planten stagneren dan en algen gaan groeien, het is dus wel van belang om te weten hoeveel CO2 er in je aquarium zit.
Als de profito op is carbo gaan doseren ??? das totale onzin, profito levert sporen elemeneten voor je planten groei meer geen koolstof, dat doet normaal CO2 maar easy carbo is ook een koolstofbron voor je planten.
Het zijn 2 totaal verschillende dingen en ze werken prima naast elkaar, je moet ze beide doseren ! zeker als je geen CO2 hebt is easy carbo een goed hulpmiddel.
Ik zou altijd een CO2 meter kopen, je kan op bio CO2 overstappen, maar dan zie je tenmiste wat je doet met een checker.
Ik ben geen fan van Bio CO2 omdat ik het te instabiel vind en je daarmee ook algen kan krijgen.
Je aquarium minder verschonen kan je gebruikt geen EI zover ik weet en je belicht matig, het gaat je verder niet helpen ben ik bang.
Helemaal mee eens Stylz. Helaas is een goede Co2 installatie nogal prijzig en moeten sommige hier wel voor kiezen.
Het klopt dat de Co2 dat schommelt, maar dat doet het ook met een dure installatie {ook al is dat een stuk minder} maar dat is een natuurlijk proces.

En hoeveel Co2 je gebruikt ligt aan hoe je de stabiliteit in het aquarium houd,
Zoals ik ook op mijn blog schijf, het gaat om de driehoek: licht > Co2 > nitraat,fosfaat, spoorelementen.

Veel licht betekend dat je deze driehoek moet vergroten, minder licht kan je met minder af.
Het is in het begin zoeken, maar daar is het een hobby voor.
Wat voor mij prima kan werken, kan voor een ander een bron van ellende zijn.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door tobyderks »

Dus als ik het goed begrijp is de enige goede meting, een constante meting? Maar wat als het goed is? Moet dat ding er weer uit of moet ie blijven zitten. Ik vind het toch lastig... ik wil een goede meting, maar als dat ding goed uitkomt en ik heb m niet meer nodig vind ik het een beetje geldverspilling. Ik ben maar een 15 jarige die (nog) geen baan heeft.. Kijk als ik nou al een baan had zou ik het gewoon doen.
Als er co2 moet worden toegevoegd, zal dat bio co2 worden, een écht co2 systeem kan ik gewoon niet betalen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door tobyderks »

Dus als ik het goed begrijp is de enige goede meting, een constante meting? Maar wat als het goed is? Moet dat ding er weer uit of moet ie blijven zitten. Ik vind het toch lastig... ik wil een goede meting, maar als dat ding goed uitkomt en ik heb m niet meer nodig vind ik het een beetje geldverspilling. Ik ben maar een 15 jarige die (nog) geen baan heeft.. Kijk als ik nou al een baan had zou ik het gewoon doen.
Als er co2 moet worden toegevoegd, zal dat bio co2 worden, een écht co2 systeem kan ik gewoon niet betalen.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door Linda »

Hoi Toby!
Een continue checker is inderdaad één van de meest betrouwbare manieren om je co2 niveau te meten. Maar de beste graadmeter zijn je planten.
Wat een goede manier is van aquariumhouden wanneer je geen geld hebt voor een co2 systeem (ik ben helaas bekend met het algprobleem bij bio co2..) dan is een "co2 vrij" aquarium misschien een goede optie.
Het aquarium is natuurlijk niet echt co2 vrij..Maar er wordt geen extra co2 toegevoegd.
http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Kijk ook eens naar andere oorzaken. Zoals stylz al aangaf voeg je met de profito wel micro-, maar geen makroelementen toe aan je aquarium. In profito mis je de nitraat en fosfaat..

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door stylz »

Hartenheer schreef:
Helemaal mee eens Stylz. Helaas is een goede Co2 installatie nogal prijzig en moeten sommige hier wel voor kiezen.
Het klopt dat de Co2 dat schommelt, maar dat doet het ook met een dure installatie {ook al is dat een stuk minder} maar dat is een natuurlijk proces.

En hoeveel Co2 je gebruikt ligt aan hoe je de stabiliteit in het aquarium houd,
Zoals ik ook op mijn blog schijf, het gaat om de driehoek: licht > Co2 > nitraat,fosfaat, spoorelementen.

Veel licht betekend dat je deze driehoek moet vergroten, minder licht kan je met minder af.
Het is in het begin zoeken, maar daar is het een hobby voor.
Wat voor mij prima kan werken, kan voor een ander een bron van ellende zijn.
Er zegt helemaal niemand dat je voor een BIO CO2 systeem moet kiezen willem :lol: :lol: :lol:
Het is geen wetmatigheid dat je voor BIO CO2 moet kiezen, sterker nog ik raad iedereen af er voor te kiezen.
Het is een goedkoop systeem maar door alle gedoe vaak nog duur en oorzaak van ellende.

Beter is een stabiel systeem, of je dat nu bereikt met veel licht en flessen CO2 of met weinig licht zonder CO2, is jou keuze.
BIO CO2 laat de CO2 levels zo slingeren dat dat bijna wel alg moet geven, dus dan liever licht verlagen en geen CO2 als je geen flessen CO2 wil/kan betalen.
Ik heb eigenlijk geen idee waarom je er een driehoek van maakt, het is gewoon licht in balans met sporen elementen.
CO2 is een sporen element met 30 PPM ongeveer net zo aanwezig als nitraat, vervolgens noem je fosfaat apart terwijl dat met 1 PPM minder aanwezig is als Kalium ?
Met een goede installatie schommelt CO2 niet.
Mijn CO2 is in de ochtend vlak voor het licht aan gaat wat lager, natuurlijk is in mijn bak iets van 10 PPM, zodra de CO2 aangaat loopt dat op naar 30 PPM en blijft daar de gehele belichtings periode om weer af te bouwen als het donder wordt.
Die curve is niet instabiel een BIO CO2 installatie is veel grilliger en ook niet alle dagen het zelfde.
Laatst gewijzigd door stylz op 12 mar 2016 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door stylz »

tobyderks schreef:Dus als ik het goed begrijp is de enige goede meting, een constante meting? Maar wat als het goed is? Moet dat ding er weer uit of moet ie blijven zitten. Ik vind het toch lastig... ik wil een goede meting, maar als dat ding goed uitkomt en ik heb m niet meer nodig vind ik het een beetje geldverspilling. Ik ben maar een 15 jarige die (nog) geen baan heeft.. Kijk als ik nou al een baan had zou ik het gewoon doen.
Als er co2 moet worden toegevoegd, zal dat bio co2 worden, een écht co2 systeem kan ik gewoon niet betalen.
Toby een continue checker is een ding wat je weg hangt in de hoek van het aquarium, je kijkt er gewoon af en toe op net als een thermometer, het is geen geld verspilling, het is een hele goedkope nuttige test.
Ik denk dat je dan beter kan kiezen geen CO2 toe te voegen en je licht lager houden.
Voor mij is het flessen CO2 of niets, BIO CO2 is geen optie voor mij.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door tobyderks »

Linda schreef:Hoi Toby!
Een continue checker is inderdaad één van de meest betrouwbare manieren om je co2 niveau te meten. Maar de beste graadmeter zijn je planten.
Wat een goede manier is van aquariumhouden wanneer je geen geld hebt voor een co2 systeem (ik ben helaas bekend met het algprobleem bij bio co2..) dan is een "co2 vrij" aquarium misschien een goede optie.
Het aquarium is natuurlijk niet echt co2 vrij..Maar er wordt geen extra co2 toegevoegd.
http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Kijk ook eens naar andere oorzaken. Zoals stylz al aangaf voeg je met de profito wel micro-, maar geen makroelementen toe aan je aquarium. In profito mis je de nitraat en fosfaat..
Oke ik heb het artikel gelezen, was erg bruikbaar dankje!
Dus als ik:
Mijn lamp 10 uur aanlaat
1x per week mijn water ververs
Naast profito OOK carbo toevoeg
dan zou ik mijn aquarium zonder te veel/te erge problemen kunnen houden?
Dan ga ik z.s.m. carbo halen!!!
Heel erg bedankt!!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door Linda »

YW! :D
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je planten neemt die minder co2/licht nodig hebben zoals cryptocoryne soorten en anubias. Vallisneria en hygrofila corymbosa doen het ook goed zonder co2 toevoeging (heb ze zelf en voeg geen co2 meer toe, ook geen carbo)
Maar ik voeg wel micro én makro elementen toe.
Op deze site kun je plantenvoeding bestellen in poedervorm. Je moet dit dan zelf met water mengen. Het is iets meer werk maar goedkoper dan profito en gaat veeeeeeeeel langer mee.
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... elf-mengen

Wat ik heb gedaan is uitrekenen volgens de EI methode hoeveel je moet mengen. Vervolgens gooi ik de helft van wat er aangeraden wordt in het aquarium te gooien, in mijn bak. Werkt super!
Hier kun je berekenen hoeveel je in jouw bak zou moeten gooien (en daar dan later de helft vanaf halen)
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index

Je kunt er ook vloeibare plantenvoeding bestellen maar dat is weer wat duurder. Ze hebben er zelfs carbo :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door tobyderks »

Oej nu raak ik in de war.
Dus ik kan kiezen uit:
Profito + carbo toevoegen
Poeders: KNO3 + KH2PO4 + sporenelementen toevoegen (komt scheikunde toch nog van pas!!!!) :D
Of zit het anders?
Over het dosseren stel ik later nog wel een vraag want het wordt te veel, te gelijkertijd, door elkaar. :shock:

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door Tim »

tobyderks schreef:Oej nu raak ik in de war.
Dus ik kan kiezen uit:
Profito + carbo toevoegen
Poeders: KNO3 + KH2PO4 + sporenelementen toevoegen (komt scheikunde toch nog van pas!!!!) :D
Of zit het anders?
Over het dosseren stel ik later nog wel een vraag want het wordt te veel, te gelijkertijd, door elkaar. :shock:
je kan gehee via ei methode gaan werken. dan kan je nog easy carbo erbij gaan voegen. dat houd wel in een wekelijkse water wissel van 50%.

je kan ook doorgaan met profito (micro's) en daarnaast moet je kalium en fosfaat gaan toevoegen dat zijn je macro's elementen. die kan je ook van easy life nemen.

maaar dan zou ik toch snel eerder volgens ei methode gaan bemesten. bij de site waar linda het stuurt wordt alles goed uitgelegd en kan je het ook bestellen.

je kan het ook via de site van gilles die heeft een eigen blog en een eige shop https://planted-box.com/

hier kan je ook alle soorten voeding halen die je nodig hebt.

en dit is zijn blog. http://www.aquascaping-blog.com/

hier staat ook veel nuttige info
Laatst gewijzigd door Tim op 13 mar 2016 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door Tim »

bij ei methode is doseren niet zo moeilijk iedereen maakt de zelfde samenstelling van 2 flessen 1 fles voor de micro en 1 fles voor de macro.

deze dosering staat vast en krijg je er bij als je een set besteld.

dan moet je gaan kijken hoeveel ml je van elke fles moet geven en warneer staat ook allemaal duidelijk uitgelegd.

ei merhode is een stuk goedkopere manier van planten voeding geven dan bijv de methode van easy life.

alleen het is heel belangrijk om wekelijks 50 proxent water er uit tehalen zodat je weet dat je waardes goed zitten en weer elke week opnieuw kan beginnen met toevoegen zonder dat je metingen hoeft uit tevoeren
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door tobyderks »

Oke dan denk ik dat ik eerst maar profito en carbo ga doen, want die profito moet eerst op. Daarna ga ik die poeders doen.
over die poeders: volgens dat schema moet ik k po4 en no3 toevoegen, maar die poeders zijn alleen verbindingen. Zijn die verbindingen die ik eerder noemde dus goed?
En voor het dosseren van profito en carbo: ik doseer nu 1x per week 5 ml, moet dat 1x per week 2,5 ml worden?
En carbo moest 1 ml per dag, moet dat 0,5 ml per dag worden?

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door Tim »

nogmaals wat stylz en ik gezegt hebben is dat profito alleen de micro's zijn daarnaast moet je kalium en fosfaat gaan toevoegen als je goede planten groei wil en geen algen.

easy carbo is slechts een koolstof bron.
profito is slechts een samenstelling van micro ellementen
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”