co2 reactor tips?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

co2 reactor tips?

Bericht door Geert »

Ik ga zelf een co2 reactor bouwen. Ik heb wat ideen opgedaan en een tekening gemaakt, maar voordat ik begin zou ik nog graag wat advies willen hebben of het beter kan of als ik iets vergeten ben.
Afbeelding


Linksboven is de aanzuig en rechtsboven gaat het water weer naar het aquarium
De voorfilter word van 75mm pvc
de heater word van 50mm pvc gemaakt
de reactor word van 75mm pvc gemaakt

Het rode zijn afsluiters en het groene zijn drie delige koppelingen om de boel makkelijk te kunnen deinstalleren en schoon te maken.
De zwarte vierkant is een thermostaat die ik in de 50mm buis ga bevestigen, dan is die ook weer uit het aquarium.

voor de pomp wil ik deze gebruiken
Eheim 1250
Pompcapaciteit 1200 l/u
Opvoerhoogte 2 mtr
Stroomverbruik 28 watt
Slangaansluiting - in - ø 17 mm
Slangaansluiting - uit - ø 13 mm
Lengte aansluitkabel 1,8 mtr

oja deze hebben ze bij veldhuis tekoop
Afbeelding

Alleen hier kan je een 16mm buis in lijmen maar vraag me af of ik niet beter 20mm kan gebruiken als ik dit kan vinden.

Als er iemand tips of triks heeft hoor ik het graag.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 reactor tips?

Bericht door stylz »

20 mm is prima, ik zou een extra afsluiter plaatsten na je heater of in iedergeval een wartel zodat het daar wel uit elkaar kan.
waar dien je CO2 toe, als ik mag adviseren zou ik dat in de zuig van de pomp doen, dan slaat de pomp de bellen nog eens fijn.
een ontluchting op de reactor is soms ook nodig.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: co2 reactor tips?

Bericht door Henton »

Leuk project, ga ik zeker volgen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 reactor tips?

Bericht door Geert »

Dank je stylz. Ja idd een afsluiter na de heater met een 3 delige koppeling zou idd beter zijn
Oke dus een ontluchting op de co2 reactor ga ik maken :mrgreen:
Over de co2 toevoer ga ik nog even over denken om dit bij de pomp toe te voegen, maar slim bedacht. Ik vraag me af of de pomp dan niet gaat Caviteren.
Ik was van plan om dit onder n de co2 reactor te plaatsen.

Zou 16mm ook voldoende zijn? die nippel van de pomp kan je 16mm in doen en geen 20mm.

En ik heb zelf nog wat bedacht :mrgreen:
Ik ga tussen het voorfilter en de zuig van de pomp nog een t-stuk plaatsen met een afsluiter om te kunnen drainen.
Onder de co2 reactor ga ik ook nog een t-stuk plaatsen met een afsluiter en een gardena aansluiting zodat ik via dit systeem het water uit mijn aquarium kan pompen voor de wekelijkse waterwissel.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 reactor tips?

Bericht door stylz »

keizervis schreef:Dank je stylz. Ja idd een afsluiter na de heater met een 3 delige koppeling zou idd beter zijn
Oke dus een ontluchting op de co2 reactor ga ik maken :mrgreen:
Over de co2 toevoer ga ik nog even over denken om dit bij de pomp toe te voegen, maar slim bedacht. Ik vraag me af of de pomp dan niet gaat Caviteren.
Ik was van plan om dit onder n de co2 reactor te plaatsen.

Zou 16mm ook voldoende zijn? die nippel van de pomp kan je 16mm in doen en geen 20mm.

En ik heb zelf nog wat bedacht :mrgreen:
Ik ga tussen het voorfilter en de zuig van de pomp nog een t-stuk plaatsen met een afsluiter om te kunnen drainen.
Onder de co2 reactor ga ik ook nog een t-stuk plaatsen met een afsluiter en een gardena aansluiting zodat ik via dit systeem het water uit mijn aquarium kan pompen voor de wekelijkse waterwissel.
Als je pomp maar 16 is dan is dat ook prima, te dikke leidingen geven vaak vervelende wervelingen die je pomp alleen maar tegen houden, slim om er gelijk over uit te kunnen pompen :duim:
Mijn ervaring is hou altijd alles demontabel op de leidingen , je hebt daar wartels voor die goed werken.
je weet nooit :)
Ontluchten is zeker nodig, niet dat ik mijn reactor eleke week ontlucht hoor, ook aftappen is handig als het kan.
Dat je pomp gaat caviteren klopt uiteraard dat wil je ook :) maar dat is niet schadelijk voor je pomp hoor.
Mijn pomp is 4500 l/h en die caviteert al jaren heel de dag :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 reactor tips?

Bericht door Geert »

bedankt voor de terugmelding

Nog even over cavitatie. bij ons op het werk heb ik pompen gezien met een ijzeren waaier die gewoon helemaal kapot was door de cavitatie.
Maar ik ga dit zeker nog even onderzoeken want ik vind het wel een geweldig idee om de bellen alvast stuk te laten slaan door de pomp.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 reactor tips?

Bericht door stylz »

industriele pompen hebben inderdaad dat de waaier helemaal opgevreten kan worden door cavitatie, maar daar hebben aquarium pompen geen last van, het is ook niet echt cavitatie wat er in je pomp gebeurt hij verpomp gewoon wat bellen, in de pompen die jij beschrijft imploderen de bellen dat geeft de schade, je CO2 bellen impoderen niet hij slaat ze alleen maar stuk.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 reactor tips?

Bericht door Geert »

Oke bdankt voor je uitleg.

Ik dacht namelijk ook dat d bellen gingen imploderen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 reactor tips?

Bericht door Geert »

nou ik ben eruit hoe ik de co2 reactor ga maken.

Ik ga toch20mm leiding gebruiken na wat onderzoek en ga het co2 toevoegen in de reactor.

Ik heb het pvc inmiddels besteld en zal een topic openen over de bouw.

bedankt voor de tips :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 reactor tips?

Bericht door stylz »

Waarom kom je tot de keuze CO2 toe te voegen op je reactor ?

en welke maat buis ga je gebruiken voor de reactor en welke pomp capaciteit dat soort zaken zijn best kritisch, 75 mm PVC is denk ik vrij dun, met de pomp die je hebt.

De afstemming is best belangrijk, maak de buis zo lang mogelijk, lengte is verblijf tijd en dus beter oplossen het zelfde met dikte van de pijp.
des te dikkere buis je gebruikt des te minder snel sleep je CO2 belletjes mee.
Ik heb een 4500 l/h pomp op een 160 mm plexiglas pijk en sleur nog belletjes mee.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 reactor tips?

Bericht door Geert »

de reactor is afgeleid van deze: CO2 Reactor 1000 – Aqua Medic. Deze is 80mm in doorsnee en 38c mm hoog.
Dus ga ik een buis gebruiken van 75mm omdat ze niet alles in 80mm hebben wat ik nodig heb en ik heb maar 27cm onder mijn aquarium om het te kunnen installeren(Van de vrouw mocht het niet naast het aquarium hangen :cry: )

De pomp kan 1200l/h leveren maar er komt nog een filter voor en door het bochtenwerk, termostaat en de ballen in de reactor haal ik die 1200l/h niet.
En in de beschrijving van aquamedic schrijven ze een pompcapaciteit van 800-1000 L/h voor
En deze is ontworpen voor een aquarium van 2000L en die van mij is 190L
mochten er belletjes meegesleurd worden kan ik de bypass open zetten zodat er minder flow naar de reactor gaat, daar had ik al aan gedacht :mrgreen:

maar ik maak het zo dat het makkelijk is aan te passen ( is natuurlijk niet de bedoeling)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 reactor tips?

Bericht door stylz »

pas wel op je pomp is groter en de buis dunner dus je sleurt eerder CO2 mee, 125 is ook een standaard maat bv :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 reactor tips?

Bericht door Geert »

Ja dat is waar, maar de bestelling is de deur uit en mocht het zo zijn kan ik bij de bouwmarkt hier in de buurt wel wat halen om te proberen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: co2 reactor tips?

Bericht door stylz »

Pas wel op met bouwmarkt spul dat kan geen druk hebben lijmdeksels zijn er zwak bv denk dat je dan zeker niet boven een bar moet gaan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: co2 reactor tips?

Bericht door Geert »

oke bedankt.

Ik heb alles binnen gekregen maar het één en ander is verkeert geleverd, dus kan volgende week pas verder.
Ik moet wel noodgedwongen alles kleiner maken of anders doen dan op de tekening, maar dat zien we wel als alles er echt is.

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”