Bio co2 's nachts afkoppelen?

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door lex »

Dit is wel een interessant onderwerp. :) Een plant dissimileert 24 uur per dag. Overdag vind er natuurlijk ook fotosynthese plaats en wordt dus meer glucose geproduceerd dan verbruikt. Het is dan dus ook logisch dat bij meer licht, de plant harder groeit. Als ik het goed heb begrepen wordt bij dissimilatie ADP omgezet in ATP. ATP is dan dus een energiebron voor de plant. Welke functie heeft ATP dan? Zorgt het voor de energievoorziening bij de opbouw van cellen? Ik vraag me af waarom een plant aan zijn max zit. van een fotosynthese bij 12 uur. Bedoel je dan dat het echt eens nodig is om met dissimilatie ATP aan te maken, stylz?

Goh, komt dat biologie boek toch nog eens van pas. :P :mrgreen:
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Krijg je trouwens geen last van een onstabiel co2 niveau waardoor je juist weer last krijgt van algen? Zoals baard/penseelalg?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

lex schreef:Dit is wel een interessant onderwerp. :) Een plant dissimileert 24 uur per dag. Overdag vind er natuurlijk ook fotosynthese plaats en wordt dus meer glucose geproduceerd dan verbruikt. Het is dan dus ook logisch dat bij meer licht, de plant harder groeit. Als ik het goed heb begrepen wordt bij dissimilatie ADP omgezet in ATP. ATP is dan dus een energiebron voor de plant. Welke functie heeft ATP dan? Zorgt het voor de energievoorziening bij de opbouw van cellen? Ik vraag me af waarom een plant aan zijn max zit. van een fotosynthese bij 12 uur. Bedoel je dan dat het echt eens nodig is om met dissimilatie ATP aan te maken, stylz?

Goh, komt dat biologie boek toch nog eens van pas. :P :mrgreen:
ATP zorgt voor de omzetting van koolstof uit de CO2 naar suikers die weer nodig is om de complexe verbindingen te maken die de plant vormen, grofweg opbouw van cellen en is dus noodzakelijk.
Dissimilatie is in principe niet van licht afhankelijk en loopt ook in het donker, netto gaat de plant dan zuurstof gebruiken ipv produceren.
dat max van 12 uur is biologisch bepaald en ligt niet voor 100 % vast voor alle planten.
Je hebt planten die lange dagen kunnen maken of korte de meeste aquariumplanten komen uit tropische gebieden en zijn ingesteld op dagen van 12 uur en kunnen eenvoudig niet langer assimileren, dat ligt genetisch vast en de planten kunnen zich hier niet op langere dagen aanpassen.
Vandaar dat langer belichten zinloos is en alleen tot algen leidt.
Als je de bakken van Amano bekijkt dan geeft in de donkere uren beluchten niet tot alg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Als je de bakken van Amano bekijkt dan geeft in de donkere uren beluchten niet tot alg.
Maan Amano gebruikt een Lilli pipe, en geen bruissteentje.
De LP zorgt voor meer stroming in het water. Een bruissteen zorgt voor bellen in het water, wat ook wel beweging geeft, maar anders dan de LP.

Zou hier verschil in kunnen zitten met evt. co2 verminderen 's nachts?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Nou, ik heb gisteren de beluchtingssteen in het aquarium gehangen en de hele nacht de pomp aangehad. Hij Is om 22.30 aangegaan (dan gaat mijn lamp uit) en gaat straks om 12.00 uit. Om 12.30 gaat de lamp weer aan.

Wat mij opvalt is dat de vissen actiever zijn dan normaal wanneer ik beneden kom en in de bak kijk. Eerst hingen ze een beetje rond en zwommen ze wel wat maar niet echt actief. Nu schieten ze door de bak alsof de lampen al uren aanstaan.
Verder is de kleur van mijn Continuetest nagenoeg gelijk gebleven ipv lichter te worden.

Dus ik kan wel zeggen dat het helpt om co2 te verdrijven wanneer de lampen niet aanstaan. Nadeel is wel dat de pomp redelijk wat geluid produceert ook al staat hij bij mij in de kast..Verder drijven al mijn drijfplanten naar één kant en mijn halfsnavelbekjes vonden het volgens mij niet zo leuk toen hij aanging :? Nu gaat het wel weer.

Ik vraag me alleen af of de pomp niet eerder uit zou kunnen dan een half uur voor het licht aangaat omdat er toch ook wel licht is in de kamer..Of gaan de planten pas echt assimileren wanneer de lampen aangaan?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Ja Amano gebruikt lilypipes in al zijn bakken, maar ik kan het filmpje ff niet vinden ze geven daar duidelijk aan dat de lilypipe in de nacht omhoog gehaald moet worden zodat het water oppervlak turbulent wordt.
Overdag laten de de lilypipe dan weer zakken om het wateroppervlak stil te krijgen en zo CO2 vast te houden.
Ja ik zou zeker 1 1/2 uur voor het licht aangaat de bruissteen stoppen.
Overigens moet dat een heel fijn stroompje zijn met zo klein mogelijke bellen, krijg van je verhaal de indruk dat het gaat stormen in je bak als je hem aanzet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik het ochtendlicht wat in je bak komt zit een heel hoog percentage blauw voro ons lijkt dat nog donker maar planten denken daar heel anders over :lol:
Dus ja assimilatie start rustig al om 7 uur in de ochtend als de ochtendzon in je bak staat.
Belicht je een dergelijke bak tot 22:00 dan ben je een aantal uur alg aan het maken, nu krijgt mijn bak ook ochtend zon en ik moet zeggen ik merk het wel als het zomer is.
in de winter draait de bak gewoon beter.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Haha die storm in de bak valt wel mee hoor! Alleen door de beweging van het wateroppervlak gaan mijn planten ronddrijven en blijven vervolgens in de vallisneria hangen :P
De pomp staat zo zacht als hij kan. Dat was overduidelijk al hard genoeg.

Gelukkig komt er bij mij geen direct zonlicht in de bak. De bak is zo geplaatst dat de ramen aan de zijkant van de bak staan en de zijkanten van het aquarium zijn afgeplakt dus dat is gelukkig geen probleem..
Als de lampen maar tot 20.00 oid aan zouden staan zie ik er zo weinig van....Het is met name 's avonds dat ik van de bak kan genieten..Ik denk dat meer mensen dat hebben ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Ja en dan zeker met zomertijd maken we het nog eens erger met z'n allen :?
Het zal je verbazen hoeveel energie er nog naar de planten gaat van blauwlicht waarvan wij denken van goh valt wel mee, het is bijna nog donker :lol:

Maar ja ik zoek het ook op hoor de bak vroeg in de avond al donker in de zomer is ook nix :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door lex »

Als ik dit zo lees, ga ik er toch eens over nadenken om 's nachts te beluchten of de bio co2 af te koppelen.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Even een follow up..

Ik merk dat mijn continuetest al de hele dag aangeeft dat er te weinig co2 in de bak zit :? ipv op de 20mg te staan staat ie op 12..Nu weet ik niet of dat hij dat al een poos aangaf..Of dat dat komt doordat de pomp vannacht heeft aangestaan. Maar dan zou je toch verwachten dat ie weer oploopt op een gegeven moment..
Ik heb er sinds een week belgisch groen en vallisneria in staan. Zouden die extra co2 opnemen waardoor ik eigenlijk meer moet toevoegen? (Ik héb ook best veel planten.....)

In zo'n geval is bio co2 niet meer zo handig....Heb al een iets groter bakje klaarliggen. Maar eens kijken of dat scheelt. Met een echt systeem draai je gewoon het ventiel wat meer open...... :roll:

Iemand?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Erg interessant artikel over symptomen die optreden bij een co2 tekort.

http://www.aquascaping-blog.com/1258/co ... t-aquarium

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

Kan best dat je omdat s nachts je CO2 gehalte zakt en je dat dus in de ochtend weer moet aanvullen jou systeem net te kort komt nu.

Is een goed artiekel ik vraag me alleen af waarom penseelalg niet als indicator wordt genoemd :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

Penseel en baardalg zijn toch redelijk gelijke algen?

Ik heb last van een van de twee....Circulatie kan het niet zijn, één van de twee planten die het heeft staat bijna direct onder de spraybar..
Zit er nu ook over na te denken om mijn spraybar samen met een tweede aan de achterkant van het aquarium te plaatsen na het lezen van dit artikel http://www.aquascaping-blog.com/49/wate ... g-aquarium
Maar dat zal nog een interessante klus worden..

Heb in ieder geval het bakje vervangen voor een grotere. Hoop dat het bakje nu niet te groot is. De pomp gaat nu aan om 22.30 en uit om 10.00 's ochtends. Omdat ik heb gelezen dat er 2 uur voor de lampen aan gaan al co2 in het water gebracht moet worden. Maar heb het gevoel dat met dit grotere bakje de luchtpomp niet langer optioneel maar noodzakelijk is geworden.

Duimen maar!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door stylz »

In zovere dat penseel een baard alg beide ongewenst zijn en onder de roodwieren vallen ja.

Bij Baardalg zijn er meestal meerdere zaken mis, voor penseelalg is alleen CO2 tekort al voldoende.
Dat baard alg of penseelalg in de stroming groeit wil niet zeggen dat je dus voldoende stroming hebt.

Je kan onvoldoende stroming hebben zeg in de linker hoek, hierdoor krijgen de planten daar niet voldoende voedings stoffen per tijdseenheid en krijgen hun fotosynthese niet meer rond en gaan dus suikers lekken.

Die suikers zijn voedings stoffen voor je algen en zweven vrij door je water, vervolgens gaan de algen zitten waar het voor hun lekker is en waar lekker veel van die suikers langs spoelen, ja en waar komt er lekker veel suiker langs ......
in de stroming :mrgreen:

Voldoende stroming wil zeggen dat je overal voldoende stroming hebt dus op alle plaatsten in je bak, vandaar met hoge belichting het advies is 10 x de bak inhoud te circuleren, gewoon om elk blad steeds op tijd voldoende voedingsstoffen te geven.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Bio co2 's nachts afkoppelen?

Bericht door Linda »

We zijn op dit moment druk bezig met de uitstroom te veranderen van de filterpomp..Hij komt nu aan de achterwand. Ik heb het al aangepast met twee spraybars en een stuk slang ertussen maar vindt het geen gezicht..Dus hebben we bij de bouwmarkt een pvc buis gehaald en gaan deze zelf buigen in de goede vorm. Dit zou er een stuk beter uit moeten zien.. Hoop ik..
Ik heb het filter ook maar weer een grondige schoonmaakbeurt gegeven, daarmee bedoel ik de schroef ed. Witte watten vervangen en schoongespoeld. Moet zeggen dat het nu wel weer beter doorloopt.

Mijn co2 continuetest is nu iig moor lichtgroen na het veranderen van het bakje. ;)

Plaats reactie

Terug naar “CO2 techniek en toediening”