Guppy/Black Molly Hybride

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door emeraldking »

En hierzo wat foto's van de liberty molly's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Heey,

Hoeft u geen sorry voor te zeggen, kan altijd gebeuren.
Maar hoop dat u zich snel weer beter voelt.
Gezondheid gaat natuurlijk boven alles

Dat van de dubbele zwaarden dacht ik eerst ook.
Maar voor op het moment lijkt het alleen bij 2 puntjes te blijven.
Bij deze ook een recentere foto.
Afbeelding
Dat het geen guppen van een bepaalde stam zou zijn had ik ook al verwacht.
Daarnaast zie ik ze ook nergens op het internet terug verschijnen.
Terwijl deze toch allemaal tegen dezelfde eigenschappen aanzit.
Vind dat opzich wel vrij apart, mocht het vanuit een mix ontstaan zijn.

Dat zijn ook leuke dwerg gecko's heb ze zelf alleen nooit gehad.

Ben zelf ook erg benieuwd naar het opgroeien, het gaat helaas wel langzamer dan bij de jonge guppen.
Heb het grootste groepje hybride's in een groter aquarium geplaatst nu, misschien dat ze dan iets sneller groeien.
Buiten dat om ze zwemmen wel leuk als een schooltje bij elkaar, en zijn echt hyperactief.

Heb dan ook nog een andere vraag over de black molly's.
Zit er enig verschil in kwa voortplanting.
Als je een normale Black Molly heb, of een Black Molly met een lierstaart.
Of moeten ze echt op maximale lengte zijn, bij wijze van?
Misschien dat dat een rede heeft waarvan de vrouwen op de boerderij wel willen.
En de vrouwtjes hier niet, zou het anders nog niet weten.

Verder zien die Choco Molly's en Liberty's er echt schitterend eruit.
Misschien leuk om in de toekomst erbij te nemen.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door emeraldking »

Hoi,

Jammer dat de foto wat donker overkomt doch het valt wel te zien dat het snakeskinpatroon er in zit. Snakeskin is nogal dominant in de doorvererving. Dus op zich is dat dan niet zo raar dat het merendeel danwel het totaal aan ontwikkelde mannen het zullen gaan vertonen. Ik zei V-staart omdat er aan de buitenkant van de staartvin zich een ingekleurd patroon bevind. En het lijkt ook op een snakeskinpatroon. Filigraanaftekening is fijner van structuur. Ondanks dat het wel een variant is die uit een mix komt, is het zekers wel interessant genoeg om hier wat verder mee te gaan. Als er sprake is van echte zwaarden dan moeten de uiteinden ook in een punt lopen zoals onderstaande foto's laten zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ja idd, de molly's die ik opperde zijn afwijkend van de meer bekendere soorten binnen de aquariumscene. Toch is de liberty molly al decennia bekend en zekers in de jaren '70 en '80 waren ze vaker te vinden in de wat betere aquariumzaken. Maar zoals vele soorten verdween ook deze soort enigszins uit het zichtsveld binnen de aquariumscene. Het betreft overigens een wildvorm van de molly.
De chocomolly is van recentere data. het is een kweekvorm en ik heb beide soorten (kort- en lierstaart) via mijn kennissen Peter en Astrid Raschke uit het hoge noorden van Duitsland. Zij zijn één van de bekendere kwekers van eierlevendbarende tandkarpers die Duitsland rijk is. Peter is overigens mijn collega-keurmeester en bestuurslid bij de DGLZ. DGLZ is naast de IGPD (waar ik ook voor keur) de grootste sociëteit op het gebied van levendbarende tandkarpers. Heb inmiddels ook met hem een paar keer samengewerkt zowel hier in Nederland als in Duitsland.

Vandaag viel bij mij het kwartaalblad van PN door de brievenbus. En in deze editie wordt de poecilia orri behandeld. Dit is ook een wildvorm van de molly's. Molly's worden al geruime tijd on het genus poecilia gedrukt. Dit terwijl het voorheen onder het genus mollienesia werd geordend. Doch bestaat er een zekere verwantschap waardoor het al een flinke tijd onder het genus poecilia valt. Door deze verwantschap is het dan ook mogelijk dat er hybrides kunnen ontstaan (die zelfs vruchtbaar kunnen zijn) tussen hen en andere leden van het poeciliagenus.

Er is bij black molly's geen verschil tussen voortplanting als het gaat om zowel de kortstaartigen als de lierstaartigen. De lichaamsgrootte van de black molly's speelt daar op zich ook geen rol in. Dus mocht voortplanting wat uitblijven op die andere locatie zoals jij dat stelt dan is er van iets anders sprake.
Bij xiphophorussoorten kan er wel verschil optreden en m.n. bij lierstaartzwaarddragers. Wil je ermee kweken dan moet je vrij jonge mannen gebruiken anders gaat het gonopodium verloren. Als zo'n man nl. zich verder ontwikkelt, groeit het gonopodium mee en als die al zo lang wordt dan kunnen de weerhaken aan het einde van het gonopodium zich niet meer vastklampen aan de schede van het vrouwtje. En dan heb je zo'n man enkel nog voor de show.

Grtz, "S"
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Heey,

Volgens mij heb ik hem door zo, mochten er echt nog langere staartpunten gaan ontstaan.
Zal ik er zeker nog een paar goede foto's van maken.

Kwa snakeskin effect, als een Green Cobra een Red/Yellow Blond bevrucht.
Is de kans dus groot dat de snakeskin dominant zal overerven?

Dat is opzich wel jammer dat bepaalde soorten in allerlei scenes altijd langzaam verdwijnen.
Het zou mooi zijn als het mogelijk is, dat een grote kweker hier altijd voor kan zorgen.
Persoonlijk weet ik nog niet hoe aquariumwinkels hierover denken.
Als je nakweek vissen goedkoper kan leveren dan wildvang/import vissen.
Of ze dan de nakweek van een kweker binnen het land over zullen nemen.

Nu weet ik ook dat veel mensen denken bij goedkope vissen, is het ziek of risicovol?
Maargoed als je toch gezonde dieren kan leveren, en ook de kosten in het totaal plaatje kan drukken.
Waarom zou je het dan niet doen. (dit is ook naar aanleiding met een gesprek met mijn vader ontstaan).
Buiten vissen om, weet ik dat winkels met reptielen daarintegen wel weer interresse hebben naar nakweek.
Als de prijs natuurlijk onder import zit.

Kwa molly's die in een eigen genus behoorden wist ik nog niet.
Lijkt me ergens ook wel logisch, en zou me niets verbazen als het ooit nog eens teruggedraaid word.
Dieren van 2 verschillende genussen kunnen vaker wel voor vruchtbare nakomelingen zorgen.
Als dat punt meegetelt word voor genus plaatsing, ben ik van mening dat die niet telt.
Maargoed wie ben ik :P

In ieder geval handige tips voor het kweken met de andere soorten, zal dit ook zeker bij me houden.
Kwa voortplanting van de molly's ga ik dan nog even eens goed onder de loep nemen.
Er zal toch ergens een bepaalde trigger moeten zijn.
Mijn eigen conclusie eerst was dat het iets te maken had met de snor van mannelijke molly's naar de vrouwen toe.
Helaas hebben gupmannen dit niet, en lag de conclusie er met name hier.
Dat dit eventueel het geval van weigering kon zijn.

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door emeraldking »

Het zijn juist kwekers als mijn persoon die er zorg voor dragen dat bepaalde minder gangbare soorten gewaarborgd blijven voor de aquariumscene. Hetgeen zonder meer altijd al mijn focus is geweest. Ben uiteraard niet de enige binnen Nederland die het zich ten doel heeft gesteld om minder gangbare soorten te kweken.

Detailisten in het algemeen zullen zich daar niet zo druk om maken omdat er weinig gang qua omzetsnelheid in dergelijke vissen steekt. Die zullen in de regel zich gaan richten op de meest gangbare soorten. Een enkeling die zal zich willen onderscheiden middels wat minder gangbare soorten in het programma op te gaan nemen. En dan nog zul je het treffen dat men zich dan richt op een klein aantal ervan.

Er zijn wel wat zaken die zich incidenteel beroepen op mij als er zich een klant voordoet die om iets speciaals vraagt. Want in de regel kunnen de detailisten dan niet bij een groothandel ervoor terecht. Want ook de meeste groothandels (binnen Nederland) leveren veel liever gangbare vissen vanwege de continuïteit van de omzet. Is eigenlijk ook wel logisch.

Het afgelopen jaar heeft zelfs een winkel uit Zeeland zich bij mij gemeld en heb ze een tig aantal kweekgroepen aan minder gangbare levendbarenden geleverd. Deze mensen stonden voor jaren ook op de beurzen en hebben een pauze gehad van een paar jaar. En het afgelopen jaar hebben ze besloten om weer met de minder gangbare soorten de beurzen af te gaan. Doch ze moesten weer helemaal beginnen met de kweekopzet.

Nakweek van wildvangdieren is afhankelijk van de species binnen Nederland toegestaan. Het beleid in de verhandeling van diersoorten is nogal aangestrengd binnen Nederland. Ook de handel in vissen heeft hier inmiddels ietwat mee te maken en dat zal zoals het er nu uitziet nog verder werken. Binnen onze sociëteit op het gebied van levendbarende tandkarpers hebben we het meermaals als onderwerp en het gaat zelfs zo ver dat er sprake is om iemand als spreekstal in de tweede kamer neer te gaan zetten. Dit ook met het oog op de positieflijst die inmiddels voor vele diersoorten geldt.

Wat reptielen en amfibieën aangaan, zal de positieflijst nog meer van toepassing zijn en zullen er zelfs kanttekeningen komen op de verhandeling van dergelijke nakweekdieren. Denk hierbij zelfs aan CITES en een overdrachtsverklaring bij verhandelen.

Klopt! Net zoals ik reeds eerder stelde, kunnen vissen van verschillende genussen wel met elkaar hybridiseren zolang er een enige verwantschap tussen beide bestaat. Nu had ik het dan toevallig over de mollienesia en poecilia. Het is reeds decennia bekend dat er zoveel mutaties op genusbepalingen zijn geweest en dat zal mijns inziens in de loop der jaren nog steeds het geval zijn. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het genus barbus. Het merendeel van de barbelen vallen nu sinds wat jaren onder het genus puntius. Bij cichliden heeft zo'n mutatie van de genusbepaling ook vaker voorgedaan. Zo zijn er apistogrammasoorten ineens vallend onder het microgeophagusgenus om maar eens wat voorbeelden op te noemen. Moet overigens wel erbij stellen dat bij de levendbarenden de genusindexen het meest aan mutaties onderhevig zijn geweest.

Terug te komend op de black molly's... Als eierlevendbarende soorten die geroemd worden om hun gemakkelijke voortplanting je toch eindeloos laten wachten totdat er enige nakomelingschap waar te nemen valt, heeft dat veelal te maken met het gegeven dat zij zich niet prettig voelen met de omstandigheden in de bak. Ze kunnen het verder prima doen als individuele vissen maar voortplanting ho maar...
Die genoemde omstandigheden kunnen de waterparameters zijn. Denk aan temperatuur, denk aan te hoge of te lage ph, gh, kh e.d. En dan is die trigger er niet voor hen om tot voortplanting te komen. Mochten de parameters toch in orde zijn en de rest van de omstandigheden net zo, dan kan een frequente waterwissel ook nog voor wonderen zorgen. Zowel bij eierleggende als levendbarende soorten wordt er bij een frequente waterwissel de regenval in de vrije natuur nagebootst en kan het veelal leiden tot paaigedrag.
Ik zou als ik jou was eerst een watertest doen met water uit beide bakken en ze te vergelijken of er verschillen in waterwaardes aanwezig zijn opdat je dan de andere bak er op af kan stemmen. Het proberen waard lijkt mij...

En die snor.... is niet echt iets wat met de voortplanting danwel paaigedrag te maken heeft... :lol:

Weer eens een lang verhaal geworden. We schrijven dit forum gewoon vol.... LOL! :mrgreen:
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Inderdaad als het om kwekers gaat.
Maar wat ik zelf meegemaakt heb, is een kweker stopt.
Deelt binnen de hobby kweekgroepen uit, start na 2 jaar weer.
En alles aan nakweek, ouderdieren is ineens verdwenen.

Als ik eerlijk ben keek ik vroeger ook meer naar wat gevraagd werd, en ging daarop proberen te kweken.
Een hele foute manier in principe, maar goed iedereen is ooit jong geweest.
Nadat ik ontslagen was, is het ook fout gegaan met me en ben ik erg ziek geworden.
Ook eigen stomme fout, dat ontken ik ook niet.

Maar goed in die tijd zijn er wel heel veel ideeën opgebloeid kwa kwekerij opzetten.
Dit is ook in het jaar dat de regelgeving bekend werd aangescherpt te worden.
Heb toen ook een mail gestuurd naar P v/d D, of hier mogelijkheden voor zijn.
Om hier iets serieus voor op te zetten, na een mail terug ben ik van mening dat ze daar zeer Naïef zijn.
En na opname heb ik dit soort van laten varen.

Nu ben ik weer langzaam overal aan het solliciteren, helaas nergens succes tot op heden.
En ben om deze reden aan het proberen om goede resultaten uit de praktijk op papier te zetten.
Om als kweker eventueel het ondernemerschap in te rollen.
Mede hierdoor mocht dit mogelijk zijn wil ik het zo dergelijk aan pakken.
Dat deze punten via de nieuwe regelgeving waar over gesproken word.
Op een positievere manier voor de dieren houderij word neergezet.

Mocht er meer geïnterreseerden hier in zijn, dan hoor ik het graag.
Dan werk ik met liefde alle punten uit, en laat dit rondgaan.
Zodat het met meerdere mensen tot een juiste uitgang goed uitgewerkt kan worden.
Helaas kan je niet alles alleen doen, en is het vaak beter om dit met meerdere meningen te doen.
Daarnaast kunnen anderen ook met goede ideeën komen, eventueel een betere uitwerking ervan.

Door middel hiervan wil ik ook namelijk proberen tegen zoveel mogelijk wildvang aan te knokken.
Dit is voor mij het belangrijkste doel, neem bijvoorbeeld Neurergus kaiseri die voor €125,- WV op de markt was.
Als ik dit persoonlijk nu zou kweken, en om de Wildvang tegen te gaan.
Zou ik starten door nakweek voor 5 à 10 euro op de markt te brengen.
En niet voor die absurd hoge bedragen, dit nekt direct de handel van wildvang.
Helaas is het nu verboden voor deze soort om ze te exporteren, doordat die met uitsterven bedreigd is.

Nu terug on-topic :P
En inderdaad dat is ook een goed voorbeeld kwa genussen.

Kwa black molly's wist ik niet dat ze zo ontzettend lastig waren bij de voortplanting.
Grootste verschil was toen hier had ik brakwater gecreëerd voor ze, en daar weer niet.
Daar schijnt veel zonlicht van buiten in de bak waardoor veel algen onstaan, en hier weer niet.
Als het gaat om dezelfde water kwaliteit na te bootsen, dan ga ik eerst liever op zoek naar een goede grotere aquarium voor ze.
In de huidige zit nu een koppel M. ramirezi die het verschikkelijk goed doen met nakweek.
Aan deze setup blijf ik dan ook liever vanaf nu, plaats er alleen zo nu en dan een nieuw plantje erbij.
Tevens door het deels brakwater en microsiemens, verwacht ik dat dat fout gegaan was bij het eerste legsel.
Heb erna al het water ververst en nu doet alles het super.

Kwa snor dacht ik dat ik zoiets ergens gelezen had, goed om te weten dat dit dan gewoon een fabeltje is.

Nu nog even een ander puntje helaas moeten de foto's nog op Icloud geupload worden.
Maar heb een zeer aparte gupman aangeschaft naar mijn mening.
Grote kans dat er ook van alles in gemixt zit, maar als ik de foto's plaats zou ik hier ook wat meer informatie over willen hebben.

Wil weten namelijk hoe de genetica overerfbaar kan zijn, en wat voor vrouwtje eventueel het best hiervoor te gebruiken is.
Heb denk ik zo'n 15 maagdelijke vrouwtjes zitten op het moment.
En vind dit mannetje zo mooi, dat ik er zeker wat meer van wil hebben :mrgreen:
Zal ook wel merken dat ik erg veel van de kleur blauw hou :P

En inderdaad, hoe meer er geschreven word hoe meer er te leren valt :P

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Zoals beloofd hier een filmpje en 2 foto's.
Ik blijf het mannetje echt schitterend vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=Bbi_1jYUj-I

Afbeelding
Afbeelding

Duurde even wat langer.
Dacht dat guppen snel kweekten.
Maar die ramirezi hier die gaan nog harder tekeer :shock:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Hier nog even een video van het aquarium, waar de molly's en guppen samen kruisen.
De planten groeiden niet meer zo snel, dus alles tot aan de bovenkant gesnoeid.
En de toppen weer onderin het grind geplaatst, klein handje gewassen vogelzand om de plantjes heen gelegd.
Dan zal het over een maandje er helemaal super bij staan.

Je ziet ook weer een aantal jongen van de molly's ertussen zwemmen.
Tis een mix bak van guppen, is leuker voor kinderen om naar te kijken vind ik persoonlijk :P

https://www.youtube.com/watch?v=STqeOkTNQuQ

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

Nieuwe update:

Deze 10 hybride's lijken alle vrouwtjes te zijn geworden.
Toeval, of genetisch: dit zullen de andere worpen eventueel kunnen vertellen.

De eerste jonge man guppen bij mij thuis, heb ik bij de hybrides gezet.
Probeer de vrouw guppen nog steeds maagdelijk groot te brengen.
En zo kunnen de mannen nog ergens achteraan gaan.

Zitten ook een paar gehandicapte vrouwtjes tussen.
1 miskoop, 1 uit een worp, 1 slecht bevallen van die aparte guppen(denk zeer verre inteelt)
Al met al, de jonge man guppen lijken alleen interesse te tonen naar de hybride vrouwtjes.
En de hybride vrouwtjes lijken het toe te laten, naar het gedrag kijkend.

Nu afwachten en kijken wat het brengt, buiten dat om hoop ik dat er echt een paar hybride mannetjes bij de andere worpen zitten.
Zodat ik kan kijken of F2 mogelijk is, en wat dat laat brengen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
ViperaCloud
0-200
0-200
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 jun 2015 15:35

Re: Guppy/Black Molly Hybride

Bericht door ViperaCloud »

ViperaCloud schreef:Heey,

Hoeft u geen sorry voor te zeggen, kan altijd gebeuren.
Maar hoop dat u zich snel weer beter voelt.
Gezondheid gaat natuurlijk boven alles

Dat van de dubbele zwaarden dacht ik eerst ook.
Maar voor op het moment lijkt het alleen bij 2 puntjes te blijven.
Bij deze ook een recentere foto.
Afbeelding
Dat het geen guppen van een bepaalde stam zou zijn had ik ook al verwacht.
Daarnaast zie ik ze ook nergens op het internet terug verschijnen.
Terwijl deze toch allemaal tegen dezelfde eigenschappen aanzit.
Vind dat opzich wel vrij apart, mocht het vanuit een mix ontstaan zijn.
Even terug op deze guppen, de staart punten van deze twee mannen lijken nu langzaam in 1 punt te gaan lopen.
Had dit zelf eigenlijk nooit verwacht wel apart om te zien.

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”