Vrouwtjes guppen gemeen tegen man

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Sanne1985
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2015 13:53
Locatie: Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands

Vrouwtjes guppen gemeen tegen man

Bericht door Sanne1985 »

Hallo,

Ik heb 3 guppen (1 man 2 vrouw)
2 dagen geleden zag ik dat het mannetje een scheurtje in zijn staart heeft en een hapje eruit aan het einde van de staart. Later zag ik ook dat 1 van de vrouwtjes hem niet om zich heen wilde hebben en dit liet ze bleiken door hem te meppen met der staart en happen naar zijn staart en buik. Eerst dacht ik dat hij haar wel flink opgejaagt zou hebben en dat ze hem nu terug pakte. Ik dacht eigen schuld zeg maar....
Nu paar dagen later zie ik dat het mannetje echt onderdanig gedrag heeft naar allebei de vrouwtjes. Ze happen allebei naar hem. Als hij in de buurt komt jagen ze hem weg. Als hij gehapt en gemept word hangt hij verticaal in het water en lijkt een beetje dood te spelen.

Info over de bak:
30 liter verwarmt 26 graden
3 verschillende plantjes en drijfplantjes

Mijn vraag: is dit normaal??? ( dit zijn mijn eerste vissen ooit)
Zo nee? Wat kan ik eraan doen?

Groetjes sanne

Gebruikersavatar

Breakytom
0-200
0-200
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jul 2014 22:35
Locatie: Zevenaar

Re: Vrouwtjes guppen gemeen tegen man

Bericht door Breakytom »

Weet je zeker dat het 2 vrouwtjes zijn die een man aanvallen en niet twee mannen die een vrouw aanvallen? Guppen horen overigens in een school te zitten in een grotere bak, dit gedrag kan ook van de beperkte ruimte komen. Het kan ook dat het dier verzwakt is, dan worden ze soms ook aangevallen. Wat zijn je waterwaarden?
Greetings, Tom :)

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Vrouwtjes guppen gemeen tegen man

Bericht door emeraldking »

Hoi Sanne,

Ik begrijp hier uit dat je de vissen nog niet zo lang hebt. Ik heb in dit geval ff een vraagje aan je. Zou je zo goed willen zijn om een foto van beide vrouwen hier te plaatsen? Dit met het oog op het happen naar het mannetje.
Ik weet niet waar je de vissen vandaan hebt maar het zou zomaar eens kunnen dat jouw vermeende gupvrouwen geen gupvrouwen zijn. Het komt van tijd tot tijd nl. wel eens voor dat tussen de door de leverancier geleverde gupvrouwen zich ook muskietenvissen bevinden. Of het zijn de gambusia affinis (meest voorkomende binnen Nederland) danwel de gambusia holbrooki. De vrouwen lijken enigszins op gupvrouwen en beide geslachten van de gambusia's zijn nl. vinnenbijters. Als dergelijke muskietenvissen daarbij zitten dan noemt men dat 'bijvang". Ik heb het regelmatig gezien dat dit soort vissen door onwetendheid van de groothandel (de groothandels letten daar nl. niet bepaald op) tussen de guppen terecht komen. En nogmaals, de vrouwen ervan zien er vrij gelijkend uit als gupvrouwen. Er zijn verschillen doch niet een ieder ziet dat. Het kan dus zomaar zijn dat jij dergelijke vissen thuis hebt.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”