Platinum dubbelzwaard albino

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Platinum dubbelzwaard albino

Bericht door emeraldking »

IK laat hier ff één van mijn guppen zien. Het betreft een platinum dubbelzwaard albino man.
Hij is gevallen uit mijn wienersmaragd lutino dubbelzwaarden. Doch het is het enigste mannetje dat veel bleker en metalieker is dan zijn broers. Of hier dan ook binnen de bloedlijnen van de vader danwel de moeder nog wat anders in zit waardoor dit mannetje zo is ontstaan is echter een tweede vraag. 't Kan ook een speling der natuur zijn.

Op een andere social medium heb ik het betiteld als zijnde wienersmaragd dubbelzwaard albino. Mij is door zekers één iemand het wat kwalijk genomen dat ik 'm zo noemde want het uiterlijk is anders dan bij een wienersmaragd. Van dat gegeven ben ik mij totaal bewust. Doch hij is wel gevallen uit de wienersmaragd. Diegene die mijn benaming verontrustend vond is een beste persoon doch bouwt een beetje op zijn status als kweker zijnde. Maar hij behoort wel tot het cluppie die als hij ook een buitenbeentje in een nakomelingschap aan guppen heeft dat hij die wel onder dezelfde naam drukt. Maar dan is het ineens anders volgens hem omdat hij het zogenaamd kan onderbouwen. Dit gupmannetje is wit i.p.v. blond. De typerende aftekening voor een wienersmaragd is bij deze praktisch weg. Enkel op een klein stukje na aan de onderzijde van de flank naar de staartaanzet is nog iets te zien. Diegene waar ik het over had, had moeten weten dat albinisme de neiging krijgt bepaalde pigmenten weg te laten op de huid van een vis. Getuige de rode ogen die de vis bezit. Zoals de vis er nu bijstaat, is het een platinumversie. Algemene regel vond desbetreffende dat als het uiterlijk vertoon geen wienersmaragd betreft, dan is het ook geen wienersmaragd. Dan zet ik zijn uitspraak regelrecht op zijn stelling dat zijn buitenbeentjes dan ook niet tot de stam behoren waar zij afkomstig uit zijn. Of zeg ik nu rare dingen...?

En het verhaal dat er waarschijnlijk een jong uit een andere bak in de bak van de wienersmaragd is gesprongen, heb ik ook naar het land van de fabels gestuurd. Ten eerste zijn er geen andere vissen die er zo uitzien bij mij thuis. Ten tweede staat de bak toevallig in een totaal andere kamer t.o.v. de fishroom. Een meter of 4 verder springen lijkt mij niet zo voor de hand liggend. Laat staan dat de vis dan ook nog eens eerst de andere kamerdeur open moet gaan doen. Zie je het al voor je? Die man wil gewoon winnen in het gesprek zonder logisch na te denken.

Ondanks het mindere commentaar van desbetreffende, kan ik wel stellen dat dit een plaatje van een dubbelzwaardgup is.

Afbeelding
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Platinum dubbelzwaard albino

Bericht door Linda »

Een meter of 4 verder springen lijkt mij niet zo voor de hand liggend. Laat staan dat de vis dan ook nog eens eerst de andere kamerdeur open moet gaan doen. Zie je het al voor je?
:lachen:
Ik probeer het voor me te zien :P

Het lijkt mij inderdaad een albino Stan. Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik de foto zag en toen had ik je tekst nog niet eens gelezen. Het is jammer dat die persoon perse zijn gelijk wil krijgen. Maar in mijn optiek heeft hij het wel mis. Het is een jong van een wienersmaragd, hij heeft de vorm van een wienersmaragd, dus is het een wienersmaragd. Zo simpel is het voor mij althans. Zo is het bij bv kattenrassen ook zo dat een ras moet voldoen aan bepaalde kenmerken. Een mooi voorbeeld is de munchkin. (kat met ontzettend korte pootjes) Wanneer een een nest wordt geboren met katten met korte pootjes zijn het munchkins. ZIt er een katje tussen met normale pootjes is het geen munchkin..Aangezien je geen twee munchkins met elkaar mag kruisen (ivm genetische afwijkingen) komt dat nog wel eens voor.
Maar dit betreft een albino. En als je een katje hebt met extreem korte pootjes, een wit vachtje en rode oogjes, is het nog steeds een munchkin.
Nu heb ik zelf twee Britse kortharen, moeder en dochter. Dochter is bij ons geboren dus 100% zeker haar dochter. Maar ze heeft wel een veel kleiner koppie dan haar stevige moeder. Dus is het dan geen britje? :P

Nu kómt het natuurlijk voor dat er uit twee van dezelfde soort, een volledige nieuwe soort kan ontstaan. Evolutie dus. Maar als hij er verder lichamelijk gewoon op lijkt en het enkel de kleur is, houd ik het op een albino.

Ik vind hem hoe dan ook erg mooi :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Platinum dubbelzwaard albino

Bericht door emeraldking »

Ik ben er niet minder trots op hoor dat dit mannetje bij mij rondzwemt. Ik vind het gewoon ergelijk dat iemand die op afstand beweerd te weten wat er bij mij thuis gaande is. En ook nog eens het "en public" te kennen geeft waardoor het net lijkt alsof ik niet weet waar ik het over heb. Ik ben ruim 40 jaar bezig met de hobby. Uiteraard weet ik dan ook niet alles en ook voor mij valt er na zo'n lange periode nog genoeg te leren. Maar als men zegt dat ik niets van guppen af weet dan ben je even verkeerd bezig met mij. Hij brengt het ook nog eens zo alsof ik het betwist dat dit mannetje afwijkt van zijn broers. Dat terwijl ik het openlijk stel dat hij afwijkt van de rest. Kan iemand nu lezen of niet, denk ik dan...

Zo ook met een hybride die wat weg heeft van de blue star endler. Maar waar ik bij kan stellen dat er geen blue star in zit verwerkt. Maar wel japan blue en moscow blauw. Vandaar het 'blauw" erin. En de oranjerode borst komt door inmenging van de red chest endler. En verder zit er nog tuxedobloed bij in. Maar goed, dan treft je er weer één die dan beweert dat het helemaal anders zit. Kan beter de volgende keer zo'n persoon laten zien welk bloed ik erbij gebruik eer men het resultaat ziet om ze van mijn gelijk te overtuigen. Ik weet best waar ik me bezig ben als ik een nieuwe stam wil gaan opzetten. Maar goed, dat terzijde...

Deze dubbelzwaard is gewoon een fraai mannetje...
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”