Guppen scheiden

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Guppen scheiden

Bericht door Kreek »

Ok, jongens. Even een vraag voor diegenen met ervaring. Ik heb nu een flink aantal jonge gupjes van diverse leeftijd door elkaar krioelen. De oudsten zijn al wat groter, maar... het lijken allemaal vrouwtjes! Is er behalve aan het gonopodinges nog een andere manier om te bepalen of het man of vrouw is? Want dat is zo slecht zichtbaar. Ik heb tot nu toe maar 1 man kunnen ontdekken! Ben helemaal tureluurs van het staren naar die wriemeltjes. :mrgreen:

Nadeel is dat een moeder geel is en de ander tuxedo, dus nergens wilde kleuren. Ze zijn allemaal geel of zwart of zilver. Behalve die ene dan. Geen sluierstaart bij de vaders, dus allemaal rond. Heeft iemand tips om man en vrouwgupjes te scheiden?

Gebruikersavatar

MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Guppen scheiden

Bericht door MatthijsH »

Dat is eigenlijk heel simpel. De mannetjes zijn vaak prachtig gekleurd en de vrouwtjes niet.

Of bedoel je dat niet?

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Guppen scheiden

Bericht door fenna »

Hallo Kreek,

Voor zover ik weet is het bij heel jonge guppen alleen de gonopodium... Kleur komt later pas een beetje doorzetten.
Heb hier 3 guppen kereltjes van ca 2,5 cm in mijn meterbak scharrelen en die hebben een gonopodium die dunner is dan de snorhaar van mijn witte huistijger...

Bij mijn molly jonkies zie ik pas na een maand of 3 goed of ze wel of geen gonopodium hebben en dan kun je met een sluierstaart nog op je neus gaan ook, want die kunnen heel stiekumpjes toch een gonopodium hebben ;)

Gisteren had ik bij een vriend nog een paar bakken met jonge en erg jonge guppen gezien en heb daar niet kunnen onderscheiden welke wel en geen gonopodium hebben...

succes met het uit elkaar halen :)
Fenna

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kreek
1000+
1000+
Berichten: 1018
Lid geworden op: 05 feb 2014 18:23
Locatie: Friesland

Re: Guppen scheiden

Bericht door Kreek »

Precies, die kleuren hebben ze nog niet. Of ze zijn net zo geel en zwart als de vrouwtjes. En het gonopodium is niet te zien. Heel moeilijk dus. Maar ik hou ze goed in de gaten.

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Guppen scheiden

Bericht door fenna »

Oh en nog iets dat me nu te binnen schiet, als je van 1 bv zeker weet dat het een mannetje is en die jaagt met vooruitgestoken gonopodium achter een ander visje aan, is het ook lang niet zeker dat dat andere visje een vrouwtje is ;)

om het nog makkelijker te maken :D

Fenna

Plaats reactie

Terug naar “Levendbarenden”