Onderzoek biotopen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquachris
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2016 18:31

Onderzoek biotopen

Bericht door Aquachris »

Goedemorgen aquarianen,

Voor mijn opleiding ben ik op dit moment bezig met het houden van een onderzoek naar de waterkwaliteit problemen die hobbyisten kunnen ervaren bij het houden van een biotoop. In mijn onderzoek ga ik dieper in op het houden van een Zuid-Amerika (Amazone), Azië en Malawi biotoop.

Zijn er mensen die beschikken over een van bovenstaande biotopen? Zo ja, zou u de onderstaande vragen voor mij willen beantwoorden?

Vragen:

Beschikt u al lang over een biotoop?;
Hoe vaak ververst u uw water, wekelijks/maandelijks?;
Meet u wekelijks uw waterwaardes, zo ja, welke waardes controleert u?;
Welke waardes vind u lastig constant te houden in uw biotoop?;
Wat doet u om eventuele lage of hoge concentraties ongedaan te maken?;
Als u een gezelschapsbak heeft/had merkt u dat het houden van een biotoop meer tijd kost aan onderhoud dan aan het houden van een gezelschapsbak?.

Hartelijk dank voor uw tijd.

PS: u kunt ook de antwoorden toesturen via de chat

Met vriendelijke groeten,

Christiaan

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquachris
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 aug 2016 18:31

Re: Onderzoek biotopen

Bericht door Aquachris »

Iemand ? :(

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Onderzoek biotopen

Bericht door Linda »

De meeste mensen hier hebben gezelschapsbakken..Al weet ik dat er ook een paar zijn met een biotoop.
Ik heb zelf een aantal jaren geleden een tanganyikabiotoop gehad. Is vergelijkbaar met Malawi. Veel stenen en hard water zonder planten.
Ik heb het water nooit zelf gecontroleerd. Alleen maar af en toe bij de speciaalzaak.
Het probleem wat ik had met dat biotoop was dat ik veel last had van blauwalg wat, weet ik nu, waarschijnlijk werd veroorzaakt door een nitraat tekort omdat je in zo'n bak geen plantenvoeding toevoegt want er stonden geen planten in. Alleen maar stenen en zand.
Ik ververste iedere week zo'n 30% water.
Om het water harder te maken gebruikte ik KH plus. Of ik dat nu, nu ik wat gevorderder ben laten we maar zeggen, nog steeds zou gebruiken weet ik niet. Want ik weet nu dat door bepaalde kalkhoudende stenen het water ook al harder wordt.

Het is misschien niet helemaal de info die je wilde hebben, maar ik wilde je toch een beetje helpen :)

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Onderzoek biotopen

Bericht door AquaInfo »

Beschikt u al lang over een biotoop? Ja, zeker al 15 jaar. (wordt niet gevraagd maar Malawi)

Hoe vaak ververst u uw water, wekelijks/maandelijks? Elke week/twee weken, als het na twee weken is 50% anders 30%.

Meet u wekelijks uw waterwaardes, zo ja, welke waardes controleert u? Nee, nooit. Ik kijk naar de vissen die vertellen me genoeg.

Welke waardes vind u lastig constant te houden in uw biotoop? Geen

Wat doet u om eventuele lage of hoge concentraties ongedaan te maken? Water verversenl

Als u een gezelschapsbak heeft/had merkt u dat het houden van een biotoop meer tijd kost aan onderhoud dan aan het houden van een gezelschapsbak? Een bak met planten vraagt meer onderhoud, een rotsenbak hoef je niet zo vaak te snoeien of herplanten :mrgreen:
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Arjanbruin
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2016 10:11

Re: Onderzoek biotopen

Bericht door Arjanbruin »

Hoi Christiaan,

Hartstikke leuk en interessant dat je hier onderzoek naar doet! Ik ben benieuwd naar je conclusie, zou je deze eventueel via PB naar me kunnen sturen? :D

Ik beschik over een Zuid-Amerika biotoop. Ik zal je vragen beantwoorden :mrgreen:

Beschikt u al lang over een biotoop?;
Ongeveer 10 jaar
Hoe vaak ververst u uw water, wekelijks/maandelijks?;
Elke week ongeveer 30 á 40%
Meet u wekelijks uw waterwaardes, zo ja, welke waardes controleert u?;
Ik meet wekelijks verschillende waardes, onder andere PH, Ammoia/Ammonium en nitraat
Welke waardes vind u lastig constant te houden in uw biotoop?;
Tegenwoordig heb ik soms last van algen. Er zitten soms te hoge concentraties nitraat in mijn water.
Wat doet u om eventuele lage of hoge concentraties ongedaan te maken?;
Water verversen
Als u een gezelschapsbak heeft/had merkt u dat het houden van een biotoop meer tijd kost aan onderhoud dan aan het houden van een gezelschapsbak?.
Een biotoop houden kost meer tijd en ook geld (in mijn geval, wil teveel). Als het je hobby is maakt tijd niet uit! Toch wil ik proberen goede waterwaardes in mijn bak te houden, en daar zit meer tijd in dan bij een gezelschapsbak.

Groeten,
Arjan

Plaats reactie

Terug naar “Biotopen”