Maanvis een scholenvis?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jeremiah
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2013 05:37

Maanvis een scholenvis?

Bericht door jeremiah »

hallo,

Sinds een maand of 4 heb ik 6 maanvissen zwemmen in mijn aquarium. Prachtige vissen hoor, maar om nou te zeggen dat ze scholenvisgedrag tonen, niet echt. Of eigenlijk echt niet.
Het zijn gewoon echte cichliden met territoriumgedrag. Ze hebben zich opgesplitst in 3 stellen en eisen alle 3 een deel van de bak open verdedigen dat ook. In mijn ogen niet een eigenschap van een scholenvis. Echter waar ik ook kijk op internet en in boeken, de maanvis wordt altijd aangeduid als scholenvis. Er zwemmen ook een 30tal kardinalen die toch echt een heel ander gedrag vertonen.
Ben benieuwd naar andere ervaringen.

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Maanvis een scholenvis?

Bericht door timothymeertens »

hier hetzelfde ,6 maanvissen die vechten voor een plaats alleen heb ik maar 1 vrouwtje denk ik ,aan het gedrag te zien wel
neon zwemt soms samen als ik in de bak geweest ben anders vind ik ze overal dus ook niet echt een schoolvis,ale mijn mening

Gebruikersavatar

Esmee
1000+
1000+
Berichten: 3923
Lid geworden op: 01 mar 2011 19:59
Locatie: Wageningen

Re: Maanvis een scholenvis?

Bericht door Esmee »

Misschien dat de maanvissen als jongen vissen in een school leven en naarmate ze ouder worden koppels vormen?
Hallo Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jeremiah
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2013 05:37

Re: Maanvis een scholenvis?

Bericht door jeremiah »

Ja het zou kunnen dat ze alleen scholen vormen als ze jong zijn, alleen vind ik het vreemd dat ze altijd scholenvis worden genoemd. Heb nog geen foto's uit het wild kunnen vinden waarin ze in een hele groep zwemmen.
Kardinalen in mijn bak zwemmen ook niet echt in een school door de bak maar vertonen ook totaal geen territoriumgedrag.

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Maanvis een scholenvis?

Bericht door Rickpad »

In het wil zwemmen ze min of meer ook in groepjes bij elkaar. Echter zwemmen de vissen in die school zo ver uit elkaar dat het niet erg opvalt dat het een echte school is. In een aquarium zullen ze wel echt als koppels te zien zijn door de beperkte ruimte. Van echt scholen is geen sprake.

Als ze kleiner zijn zwemmen ze veel dichter bij elkaar en vormen ook een echte school.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jeremiah
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2013 05:37

Re: Maanvis een scholenvis?

Bericht door jeremiah »

Hallo,

Oke dat maakt het een en ander duidelijk, nog 1 vraag; Is het voor een maanvis in een aquarium dan beter om ze als paar of als school te houden?

gr. Marco

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Maanvis een scholenvis?

Bericht door Rita M »

minstens een groep van 5 wordt meestal gezegd en wanneer je een bewezen koppel hebt (die dus eitjes hebben gehad samen) zou je ze als paartje kunnen houden.

Gebruikersavatar

Patrick K.
0-200
0-200
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 nov 2012 23:50
Locatie: Oosterhout (N.Br.)

Re: Maanvis een scholenvis?

Bericht door Patrick K. »

Bij mijn weten is de maanvis een groepsvis, dus niet een èchte schoolvis. Ze zwemmen als groep in een redelijk los verband, behalve de gevormde koppels die samen een territorium vormen.
Als de jongen het nest verlaten, gaan de ouders weer terug naar de groep.

Ik zou ze niet met tweeën houden, tenzij het een bewezen koppel is.
En twee maanvissen maakt nog niet persé een koppel.
Bij minder dan 5 stuks zie je niet het mooie gedrag, en worden ze ook wat minder verdraagzaam naar andere soorten (soms zelfs naar elkaar).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Maanvis een scholenvis?

Bericht door stylz »

van vrijwel alle teritorium vormende vissen incl maanvis kan je het beste met 5 beginnen, vormt zich daar uit een koppel dan kan je die en in sommige gevallen moet je die apart houden.

kardinalen scholen niet erg in een bak omdat er geen bedreiging is, zet er een rover in en je hebt gelijk school gedrag.
kost je alleen af en toe wat kardinalen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met aquariumdieren”