Emigreren met goudvissen....

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linsey
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2013 09:42

Emigreren met goudvissen....

Bericht door Linsey »

Hoi,
Sinds een half jaar heb we een drietal goudvissen waar we heel blij mee zijn. Nu hebben we onverwachts te horen gekregen dat wij vanwege het werk van mijn man overgeplaatst worden naar de UK. Had ik dit eerder geweten dan waren we nog niet aan het vissenavontuur begonnen. Kan iemand me adviseren over het volgende:

- Is het haalbaar om de vissen mee te nemen? Ik denk aan stress bij het vervoer en volgens mij niet onbelangrijk; de andere waterkwaliteit/samenstelling in Engeland... Of is het eerlijker voor de vissen om hier een ander thuis voor ze te zoeken?
- Indien meenemen haalbaar is, heeft iemand tips voor het vervoer en het opstarten daar?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

timothymeertens
800-1000
800-1000
Berichten: 827
Lid geworden op: 24 okt 2013 14:24
Locatie: zichen-zussen-bolder

Re: Emigreren met goudvissen....

Bericht door timothymeertens »

aan het water kunnen ze wel wennen.als je ze kan vervoeren in een grote bak wat afgesloten is en donker zou het kunnen.
mijn eigen mening is dat je ze beter hier een goede thuis geeft (geen stress) en daar nieuwe kopen.

Gebruikersavatar

ben85
200-400
200-400
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 mei 2013 20:21
Locatie: grootebroek

Re: Emigreren met goudvissen....

Bericht door ben85 »

dat is lastig vooral als je aan ze gehecht bent..... je zou ze mee kunnen nemen hou dan wel in de gaten dat als je er nieuwe bij haalt daar.....dat je kans op botsingen heb in je bak aangezien ze rechtsom zwemmen. ;)

nee maar als ik voor de keuze zou staan en ik had de vissen bijv. al vijf jaar dan had ik ze hoe dan ook meegenomen..
was ik er niet zo aan gehecht dan had ik daar gewoon nieuwe gehaald en voor de andere vissen hier in NL een mooi plekje gezocht ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Emigreren met goudvissen....

Bericht door stylz »

Ik neem aan dat je gewoon met de ferry gaat dus iets van een auto/verhuiswagen hebt daar kan je gewoon een grote bak inzetten voor de vissen.
Met deksel voor als je in beweging bent op de ferry gewoon deksel er af moeten de vissen goed vol kunnen houden.
Je kan tijdens het rijden een plak grof filterschuim of iets van een raster er op leggen dan golft het niet zo makkelijk over de rand.

dat kan je natuurlijk helemaal fancy maken met een pompje op 12 v enz maar als je genoeg water hebt hoeft dat niet.

waterkwaliteit in UK zou ik niet weten, maar ze hebben daar ook aquaria en het water uit de kraan vond ik goed drinkbaar.
Gaat allemaal wel lukken denk ik.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Emigreren met goudvissen....

Bericht door Bertus »

Met een paar uurtjes ben je er, moet inderdaad lukken als je een mooie grote bak hebt waar ze in kunnen. Gelukkig zijn het goudvissen die met de temperatuur geen problemen hebben omdat ze zich daaraan goed aanpassen. Als je daar bent gewoon beetje bij beetje wat water toevoegen zodat ze daar aan kunnen wennen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Emigreren met goudvissen....

Bericht door stylz »

die paar uurtjes hangen er een beetje af van waar je over gaat :)

van Europoort naar Hull ben je bijna 24 uur bezig niet allemaal met varen maar toch je gaat in de middag aan boord en je rolt er de volgende dag in de ochtend pas weer af, voor je goudvissen duurt de reis dan al snel 24 uur :mrgreen:

temperatuur is gelukkig geen probleem met goedvissen idd
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Floor
200-400
200-400
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 okt 2012 19:58
Locatie: Fryslân

Re: Emigreren met goudvissen....

Bericht door Floor »

Veel aquariumwinkels kunnen de vissen voor je verpakken in zakken met extra zuurstof wanneer ze dan ook nog een tempex doos voor je hebben zal het geen enkel probleem zijn de vissen te vervoeren. Niet alle zaken willen dit doen of hebben geen "zuurstof" maar je zal er vast wel een kunnen vinden.
Een goede koelbox kan ook heel handig zijn daarin zal het water vrij lang op temperatuur blijven.

Mijn Pterophyllum altum's hebben de reis van 24 uur (naar Noorwegen) allemaal prima doorstaan.
Ook de cory's en killi's hadden geen last van de reis.

Over stress hoef je geen zorgen te maken wanneer je de vissen donker vervoerd en langzaam via bv de druppel methode aan het nieuwe water laat wennen komt het echt wel goed.

Of het allemaal de moeite loont voor drie goudvissen is een vraag die je alleen zelf kan beantwoorden.
'You can be what ever you resolve to be'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linsey
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2013 09:42

Re: Emigreren met goudvissen....

Bericht door Linsey »

Hoi,
Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ben85: rechtsom leren zwemmen zal vast net zo makkelijk zijn als onze Duitse Herder Engels leren blaffen :-)
Met het gehecht zijn aan de beestjes valt het wel mee maar ik heb er evengoed wel plezier aan. Een dier kopen (maakt niet uit wat voor dier) brengt verantwoordelijkheden met zich mee en die moet je ook nemen vind ik...
Ik ga op mijn gemak eens het een en ander uitzoeken en op een rijtje zetten om te zien of ik ze inderdaad mee neem of hier een goed tehuis voor ze zoek.

Gebruikersavatar

dickportugal
1000+
1000+
Berichten: 2389
Lid geworden op: 31 okt 2011 12:26
Locatie: Tabua Portugal

Re: Emigreren met goudvissen....

Bericht door dickportugal »

Hoi Linsey,

Ik woon in midden Portugal. Er zijn hier nauwelijks aquariumwinkels. Eindelijk had ik een on line site gevonden waar ik vissen kon bestellen. Die werden idd in goed met zuurstof gevulde zakken in zo'n tempexdoos verzonden en binnen 24 uur afgeleverd. 1 x ging het mis door een fout van het koeriersbedrijf en deed de zending er 48 uur over. Toch zijn die visjes ( kwetsbare chocolade goerami's ) goed aangekomen. Dus.... ik denk dat meenemen makkelijk kan.

Gebruikersavatar

Cooper
0-200
0-200
Berichten: 154
Lid geworden op: 11 sep 2013 22:09
Locatie: Haaften

Re: Emigreren met goudvissen....

Bericht door Cooper »

volgens mij is het zo als je ze gaat vervoeren de vissen een tijdje van te voren niet te voeren! breng het water ook langzaam naar een temperatuur van rond de tien graden. Hierdoor komen de goudvissen in een soort ruststand waardoor ook het energie verbruik veel lager is. En omdat ze weinig gegeten hebben vervuilen ze het water bijna niet, anders vergiftigen ze zichzelf. Doe ze in een goede stevige zak met genoeg lucht erbij. en vervoer ze in een koelbox, probeer het water koel te houden... eventueel met een koelpak.

Ze worden zo ook vanuit Israel vervoerd naar Nederland.... dus naar engeland zal ook wel lukken....

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met aquariumdieren”