Rewiew van de Voyager Nano

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaforA
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:28

Rewiew van de Voyager Nano

Bericht door AquaforA »

Ik had het voorrecht om het circulatie- en stromingspompje Voyager Nano van Sicce te mogen testen.

Omdat ik een hoekbak heb van 1.40 breed en 1 meter diep, valt het niet mee om goede doorstroming te hebben door de hele bak. Daarom was dit pompje erg welkom.
Het exemplaar dat ik mocht testen heeft een capaciteit van 1000 l/h (voor mijn bak zou de grotere versie van 2000 l/h wellicht nog beter zijn).
Hij doet zijn werk goed: de kaamlaag die ik regelmatig had, is nu helemaal verdwenen.

Het pompje is mooi compact: slechts 6 cm groot.
Afbeelding

De uitgebreide gebruiksaanwijzing is duidelijk.

Bevestiging is erg simpel: het pompje gaat in de bak en 'plakt' met de magneet aan de buitenkant tegen de ruit, waardoor het pompje eigenlijk overal te plaatsen is.
Afbeelding

Ook is hij naar alle kanten licht wendbaar en daardoor enigszins te richten.

Voor mijn bak was het snoer van 1,5 meter helaas te kort. Misschien zou het handiger zijn om deze wat langer te maken, zodat je niet met een verlengsnoer hoeft te werken.

De gaten van het beschermkorfje vind ik erg grof. Kleine visjes zouden daar gemakkelijk in terecht kunnen komen. Ook door de bak zwevende blaadjes komen daardoor te gemakkelijk bij de propeller en deze moet daarom met grote regelmaat schoongemaakt worden.
Afbeelding

Schoonmaken van het pompje daarentegen is erg simpel: het korfje en de rotor zijn er gemakkelijk af te halen en weer te bevestigen.

Groot pluspunt vind ik dat dit pompje echt geruisloos zijn werk doet.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaforA
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:28

Rewiew van de Voyager Nano

Bericht door AquaforA »

6 maart 2014 gaat ‘s middags de bel en staat TNT voor de deur met een pakketje. Ja hoor, het is de stromingspomp, een Voyager Nano van 1000 l/h, die we mogen testen van Sicce. Het pakketje zag er netjes verzorgd uit en was zeer goed dichtgeplakt. Tussen het verpakkingsmateriaal en de originele verpakking zaten schuimpjes waardoor het pakketje niet kon schuiven.
Afbeelding

Afbeelding

De inhoud van het pakketje: de stromingspomp en een handleiding.
Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk wilde ik, zo nieuwsgierig als ik ben, weten hoe de pomp in elkaar zit en heb ik deze uit elkaar gehaald om te zien hoe gebruiksvriendelijk hij weer in elkaar te zetten is. Dit ging zeer gemakkelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna hebben we de pomp op de korte zijde van ons tweemeteraquarium geplaatst. In eerste instantie wilde hij niet zo goed blijven hangen, maar na wat pogingen is dat toch gelukt. Wel vind ik het snoer wat aan de pomp zit echt aan de korte kant. Hierdoor heb ik mijn stekkerblok moeten verplaatsen, want anders had ik geen stroompunt.

Hier een filmpje van het plaatsen en de stromingsloop in de bak.
https://www.youtube.com/watch?v=027Cp5hQi-I&feature=youtu.be

In eerste instantie maakte het pompje eigenlijk een heel irritant geluidje, waarbij ik echt zoiets had van 'als dit te lang duurt, haal ik hem weer weg', maar na wat geprutst te hebben met de rotor was de pomp inderdaad muisstil. Helaas bleef de rotor niet mooi in het midden draaien, het leek wel of hij van links naar rechts ging. Ik heb hem toen in het water zonder de kap aangezet en mijn vinger tegen de rotor gezet, zodat er wat druk op stond. Na een paar keer dit herhaald te hebben bleef de rotor perfect in het midden zitten.
Afbeelding

Mijn eindoordeel is dat het een fijne pomp is, zelfs geschikt voor onze tweemeterbak. Hij maakt er geen tsunami van. Echter, hij is wel sterk genoeg is om net dat extraatje te geven die onze filterpomp niet geeft. Hierdoor bewegen mijn planten en hangen mijn vissen regelmatig lekker in de stroming. Het is wel heel fijn dat je het pompje in principe op elke plek in je bak kan hangen doordat er een magneet als bevestigingsmateriaal aan zit. Hij is klein genoeg om niet irritant zichtbaar aanwezig te zijn. Ook hadden wij voorheen een soort van olieachtige laag op het water liggen die wij sinds de stromingspomp niet meer terug hebben gezien.

Het nadeel van deze pomp is dat het snoer te kort is en de mazen van het korfje inderdaad voor kleinere vissen te wijd zijn, ook blijft er hierdoor wat vuil in hangen. De magneet om hem vast te zetten mag ook iets sterker zijn, omdat niet elk aquarium hetzelfde is en wij door het korte snoer toch in de problemen kwamen door de glaslatten. Op deze manier werd namelijk het pompje heel langzaam van zijn plaats getrokken.
Ook het knietje van de pomp kan net niet ver genoeg buigen waardoor je hem niet 90 graden kunt buigen. Nu zit hij bij mij op de zichtzijde, terwijl ik hem liever op de achterwand had gehad zodat je niet tegen de magneet aankijkt. Op het volgend plaatje (bovenaanzicht) is dit laatste beter te zien:
Afbeelding

Over het algemeen zijn wij zeer tevreden met de resultaten van deze stromingspomp, zelfs in onze tweemeterbak hebben wij een positief effect ondervonden.

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met apparatuur”