Ervaring met JMB Aqua led?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BarryV
0-200
0-200
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 mei 2013 17:32

Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door BarryV »

Heeft iemand ervaring met met dit type led verlichting boven zijn aquarium? En zo ja in wel combinatie? Er zijn namelijk lampen met alleen witte leds, maar ook met witte en rode leds (goed voor de fotosynthese) en witte en blauwe leds.

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door Simon »

Ik hoor er hele goede verhalen over... Ik heb er zelf geen gebruiks ervaring mee. Heb er wel laatst voor gestaan in een winkel, ziet er mooi en stevig uit !!!

Gebruikersavatar

AquaHome

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door AquaHome »

Ik heb het zelf ook in mijn eigen bak en ik ben er erg tevreden over.

Onze eigen discusbak is voorzien van een JMB balk All white op 4500K met een JMB balk met het 'amazone' label, dit is een LED balk met wit en rode LED's. De witte LED zitten op 3000K en dan 5Wit/1Rood enz.

Ik zeg dit overigens niet omdat we het zelf ook verkopen, maar persoonlijk sta ik volledig achter deze verlichting, mede omdat de garantievoorwaarden echt top zijn en de kwaliteit is echt goed. Ik heb zelf ooit een balk geruild. Dit ging om de eerste versie van de JMB LED balk, hier waren de LED's nog in epoxy gegoten en hier kwamen kleine haarscheurtjes in waardoor er vocht bij de LED's kwam. Bij de huidige balken zijn de LED's ingegoten in een siliconen gel waardoor dit probleem verholpen is. Dit is ook te merken want de balken functioneren hier toch al weer een behoorlijke tijd helemaal perfect! Daar komt bij dat de balken gewoon dimbaar zijn en zelfs compatible met de GHL Profilux computers.

Nogmaals, wij verkopen het ook, mag dit is wel een product waar ik zelf erg goede ervaringen mee heb en veel klanten die het aangeschaft hebben zijn er ook zeer tevreden over.

Gebruikersavatar

ben85
200-400
200-400
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 mei 2013 20:21
Locatie: grootebroek

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door ben85 »

Ik sluit me aan bij bram heel goed product dit. Ik heb het dan wel op me malawi bak dus kwa planten groei kan ik er weinig van zeggen maar ben wel overtuigt dat het op plantenbakken ook heel goed doen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BarryV
0-200
0-200
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 mei 2013 17:32

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door BarryV »

Bedankt voor jullie reacties. Bram Ik heb een LIDO 200 en kan maar twee balken plaatsen. Dus ik vroeg mij af of ik vanwege de plantengroei juist 2 van die amazone balken (5wit/1rood) moet plaatsen of 1 witte en een amazone of 1 wit/rode en 1 wit/blauwe balk.

Kan jij hier iets zinnigs over zeggen. Ik heb wel inmiddels begrepen dat blauwe LEDs ook goed voor algen zijn en dat wil ik juist niet :-)

Gebruikersavatar

AquaHome

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door AquaHome »

BarryV, ik heb je even een PB gestuurd;).

Gebruikersavatar

Dutchman68
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2014 23:49

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door Dutchman68 »

en Barry heb je je lampen al? Ik wil ook led boven een bak van 245 x70 x90 dus ik zoek nog mensen met ervaring. Met name de planten groei. Ik zie ook mooie led armaturen op Ebay maar de leds zijn maar 0.2 wat. Nu zitten er wel veel meer leds in dan in een balk van Jmb.

Nog tips iemand. Oh ja op ebay.nl kun je ze vinden door te zoeken naar aquarium led hi lumen. Het zit in groene dozen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door stylz »

mijn ervaringen met die 0,2 watt LEDs zij niet goed ze gingen vrij snel stuk en van de rest liep de licht opbrengst heel snel terug, kan van merk tot merk natuurlijk weer verschillen.

Bij LEDs is het kwaliteits verschil nog enorm tussen de verschillende makers.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
BarryV
0-200
0-200
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 mei 2013 17:32

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door BarryV »

@Dutchman68: Nee ik heb de LEDs nog niet maar ben wl van plan binnen nu en vier maanden die JMB Aqua leds te gaan aanschaffen.

Gebruikersavatar

Dutchman68
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2014 23:49

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door Dutchman68 »

Iemand nog enig idee waar die leds voordelig kunnen worden aangeschaft? Via Facebook contact gehad met JMB en ze adviseren me ....jawel, zes armaturen van 120cm... per stuk zo'n 130 euro. Het word me op internet ook niet duidelijk hoeveel lampen ik zou moeten hebben voor 245 * 90 *70.

De meeste fora zijn incompleet, linken zijn dood en foto's verwijderd.

Misschien weet hier iemand wat wijs is.

@ stylz die leds staan hier, zal wel Chinees zijn.. Maar dat hoeft tegenwoordig niet slecht te zijn toch.
http://www.ebay.nl/itm/LED-Aquarium-Lig ... 548&_uhb=1

In verhouding een aardig prijsje, gezien er nog een mooie behuizing omheen zit.

Laatste vraag
JMB levert led's van 1 watt, komt dat op hetzelfde neer als 5 lampen van 0.2 watt?

GR,

Nico

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door stylz »

Chinees hoeft absoluut niet slecht te zijn 90% van de LEDs komt geloof ik daar vandaan.

Of deze goed zijn kan ik geen zinnig woord over zeggen helaas.
in principe is 5 x 0.2 ook 1 watt, omdat er minder warmte per led geproduceerd wordt kan het rendement zelfs hoger liggen, LEDs presteren het best als ze kouder zijn.
Mijn ervaring is dat hoog vermogen LEDs 1 tot 3 watt een betere kwaliteit hebben en langer mee gaan.

er zijn nog niet echt vuistregels voor LED zoals met T5 waar je 0.5 watt per liter matig verlicht geen CO2 noodzakelijk en 0.5 tot 1 watt per liter sterk verlicht CO2 noodzakelijk hebt.

met LED kan je een beetje aan houden 0.5 watt per liter is sterk verlicht ik verlicht met 0.1 watt per liter maar ik heb enorme hoge PAR LEDs en dat moet je ook mooi vinden, ga je voor een beter CRI dan zit je al snel tussen de 0,2 en 0,5 watt per liter.
Deze kappen zijn iets van 60 watt per stuk dat gaat betekenen dat je er 10 nodig gaat hebben :?

met 245x90x70 zit ja aan ongeveer 1500 liter even er van uitgaand dat je LED boven gooit kom je dus op iets van 700 watt, neem liefst een dimbare verlichting dan kan je altijd nog wat spelen.

hier kan je een beetje kleuren kijken en ze leveren ook nog een goede LED's en geven goed advies.
http://www.buildmyled.com/freshwater-products/

Zeker op 1500 liter loont het de moeite om op LED over te gaan je bespaart er enorm veel geld op t.o.v. een T5
op 1500 liter moet je voor sterk belicht 1500 watt T5 hebben en 750 watt LED in een jaar scheelt dat je 750 watt x 10 h/d x 365 delen door 1000 = 2737 kw/h maal ongeveer 25 cent per KW/h 684 euro per jaar en je hoeft niet elke 2 jaar al je T5's te vervangen LED moet zo'n 10 jaar mee gaan.

Je hebt een behoorlijk grote bak daar zal je redelijk veel licht boven moeten gaan gooien, ik kan je verzekeren dat 2 van deze genoeg zijn http://aquacompleet.nl/136-orphek ik verlicht ook met deze op 30 % het is een forse investering maar je verdient het zeker terug.

goede LEDs kopen is echt lastig helaas :?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

jan1948
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2014 11:56

Re: Ervaring met JMB Aqua led?

Bericht door jan1948 »

heb een juwel led balk gekocht met dag en nacht computer er bij ben er tot nu toe zeer tevreden mee hier zitten witte en blauwe leds in heel mooi zonsopkomst en de zons ondergang

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met apparatuur”