Twinstar

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FreekDekker
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jul 2015 17:57

Twinstar

Bericht door FreekDekker »

Dag Vrienden,

Heeft iemand ervaring met de zogenaamde Twinstar of een soortgelijke van een ander merk Chihiros Doctor Nano?

Ik heb zoiets gekocht en onderstaande reactie geplaatst bij de visboer.

De Chihiros Doctor draait bijna 2 weken. (nieuwe uitvoering 150 250 liter) Ik heb een Juwel vision 180 Dus inhoud 180 liter maar met grit en hout denk ik 165 liter water. Ik had de chihirios op stand 2 (tot 200liter )staan en hij bleef al die tijd mooie een mooie wolk blazen. Nu merk ik dat het water iets (heel klein beetje) witter wordt. Ik dacht eerst door de mist van belletjes maar na uitzetten bleef het witte. Ook mijn planten gaan minder groeien. Ik voeg co2 toe en gebruik plantenpracht. Nu hoor ik van een collega die een ander merk heeft dat hij te hoog kan staan en hem dus tikje lager moet zetten? (teveel zuurstof in het water?)
Geen alg waar genomen maar daar had ik toch al niet veel last van. Ruiten e.d. bleven geheel vrij van aanslag. Maar als mijn planten eronder gaan lijden dan...............
Ook de eikenblad die normaal de bak uit groeit en iedere week gesnoeid moet worden gaat minder. Paar blaadjes aan de plantjes gaan (lijkt wel) oplossen?

Nu systeem uitgezet, water ververst en....................glashelder zoals altijd.

Dus wie heeft soortgelijke ervaring.
Volgens de visboer kan het niet aan het systeem liggen. zou waterbloei kunnen zijn maat het witte waasje was niet zo erg als gegoogelde foto's.

Dank Freek Dekker

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Twinstar

Bericht door stylz »

Hallo Freek,

Mooi apparaat zeg :) :? :? :? maar ja, ik ken het apparaat niet, ben wat sceptisch altijd, met wonder apparaten, ben eens gaan zoeken, veel onzin gevonden en de fabrikant weigert te vertellen hoe het werkt.
Maar om te beginnen, een prachtig algenvrij aquarium kan zeker ook zonder dit ding, met je aanbod sporen elementen in balans met je licht en stroming, blijft in principe elke aquarium alg vrij.
Dat is als je geen rottende bodem hebt of overvoerd oid :P

Dit apparaat zou steriliseren, ik denk dan aan ozon, kan me bijna niets anders voor stellen als aktive stof, maar ja dat weten we dus niet :) als het Ozon is.
Ozon is bewezen kanker verwekkend en dus schadelijk voor je dieren en ook voor jou en je huisgenoten, maar nogmaals is weet niet of het ozon is.
Dan de belletjes die er uit komen slepen geheid CO2 mee uit je water dus ondanks dat het mogelijk niet reageert met CO2 stript het wel CO2 uit je water.
in feite als het Ozon is zou het moeten helpen tegen waterbloei, ozon dood waterbloei.
Als ik op de site kijk waar jij het apparaat blijkbaar ook heb gekocht en de text lees.
Algen ontstaan door overmatig licht, ja, maar daar helpt dit apparaat niet tegen :?
overmatig fosfor en stikstof uit de bodem ?? die is gek er komt in een aquarium geen fosfor of stikstof vrij dat zou onmiddelijk dodelijk zijn, men bedoeld vermoedelijk fosfaat en nitraat, 2 stoffen die verder vrijwel niet erg giftig zijn en noodzakelijk voor planten groei.
Maar ja als je weinig verstand van chemie hebt, want als je enige feeling voor chemie hebt weet je dat fosfor een totaal andere stof dan fosfaat is.
Dit zijn echt totaal andere stoffen en het getuigd niet van kennis van zaken als je dit door elkaar haalt, hoe kan je dan een apparaat bouwen wat nuttig is ???
Een rottende voedings bodem ok daar komen we wat minder gunstige stoffen af, maar daar doet dit ding niets aan, het probleem blijft bestaan.
Fosfaat en nitraat bevorderen op zich de algengroei niet ! zonder een van die 2 krijg je wel alg, dus wat doet dit apparaat daar mee ? een ozonisator breekt deze stoffen af en dat wil je eigenlijk niet.
Ik handhaaf in mijn aquarium door doseren 2 PPM fosfaat en 30 PPM nitraat, dus zou ik algen moeten hebben en die heb ik niet.
Kooldioxide wordt genoemd zonder enig verband, maar dit apparaat maakt volgens mij geen kooldioxide en als CO2 al iets doet is het je planten laten groeien, de text wekt de indruk dat kooldioxide fout spul is en dit apparaat dat verhelpt, maar kooldioxyde is noodzakelijk in een aquarium anders groeit er niets, alleen alg, tenminste CO2 wordt vervelend voor je vissen in hoge concentraties, zeg boven de 30 PPM

In de text: er zullen veel algen ontstaan in goed beplante aquaria ??? waarom dan, want dan heb ik een probleem, mijn bak staat vol planten zonder dat ik algen heb ? ja krijg je door te veel planten te veel vraag naar sporen elementen dan zal dat algen geven, maar daar doet dit apparaat niets aan ? hij voegt immers geen sporen elementen toe en kooldioxyde is blijkbaar de vijand ?
kooldioxyde of CO2 zorgt voor een volledige fotosynthese en werkt zo juist algen tegen.
Het is ook wel grappig dat de micro bellen de visuele cirkel door breken, das blijkbaar een cirkel die je kan zien :P :P men bedoeld een Vicieuze cirkel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dat is een circel die zich zelf in stand houd en moeilijk of niet te doorbreken is.
Dat de microbellen zuurstof aan het water afgeven, ja zal best, maar een goed bepland aquarium met belichting er op zit vaak al boven de 100% zuurstof verzadiging.
er wordt gesteld dat CO2 en de microbellen naast elkaar kunnen bestaan en dat CO2 niet wordt aangetast, maar dit apparaat moet CO2 strippen, het reageert wie weet niet met CO2 maar sleept wel CO2 uit het water mee.
Net als een normale bellenbbaan van een luchtpompje.

Zonder dat de fabrikant verteld hoe het werkt kom je niet verder, ik zie dat je al een discussie had met de leverancier, dat is een soort herhaling van zetten, kan niet aan de doctor liggen ?? waarom niet dan ?

op zich lijkt het mij geen zinnig apparaat, de werking is op zijn minst vaag te noemen, er staan onjuiste dingen in de beschrijving, dat aquaria alg vrij blijven, ja maar dat lukt mij ook zonder een vaag apparaat, die sleutel zit in mijn ogen ergens anders.
Ik zou me verdiepen hoe andere hun aquarium alg vrij krijgen en dit apparaat snel vergeten.
Je kan het zien als bescherming van het idee dat ze geen details geven, ik denk dat men eerder bang is dat de werking ontkracht wordt door mensen die snappen hoe het werkt.
Maar microbubbels en dat soort dingen doen het goed in de verkoop.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
FreekDekker
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jul 2015 17:57

Re: Twinstar

Bericht door FreekDekker »

Dank voor je reactie,

Ja, het leuke is dat ik weinig last val alg heb en had. waarom dan toch kopen. Ach nieuw dingetje en baat het niet................. maar ja waarom worden mijn planten opeens minder? Maar goed hij is er nu uit en ik wacht herstel even af. Hij staat nu glashelder en de waardes zij ook goed maar morgen toch even met mijn water naar de visboer voor een second opinion.

wordt vervolgd zullen we dan maar even zeggen.

Freek

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Twinstar

Bericht door stylz »

Ben benieuwd, maar ik ga het begin nieuwe jaar even zwemmen met de vissen dus even niet aktief op het forum :)

Ik ben geen fan van metingen aan het aquarium, goed is zo relatief en zelfs als de metingen nauwkeurig zijn, wat ze niet zijn zegt het nog niet zo veel, neestal geven metingen alleen maar meer ellende :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met apparatuur”