Review van de Space EKO+

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
AquaforA
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 okt 2007 21:28

Review van de Space EKO+

Bericht door AquaforA »

Review van de Space EKO+ door Roy H

Deze keer was ik de gelukkige om de het Sicce SPACE EKO+ 200 Extern Aquarium filter te mogen testen.
De testperiode betrof 4 weken, hieronder een klein verslag over mijn bevindingen.

Op 24 januari werd per post een pakket bij mij afgeleverd. Nadat ik het had uitgepakt kwam dit te voorschijn.
Afbeelding

Omdat ik dat weekend echter volgeboekt zat met afspraken en andere verplichtingen, heb ik hem alleen vluchtig gecontroleerd op manco`s en de doos opgeborgen. Dinsdag 27 januari had ik eindelijk wel tijd en kon de test beginnen.

De doos uitgepakt en alle onderdelen netjes uitgestald.
Afbeelding

Ook de pomp opengemaakt en de mandjes gecontroleerd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mandjes gevuld met keramische pijpjes, grove filterspons en fijne filterspons. Mandjes zijn eenvoudig te openen en sluiten d.m.v. draaien en klikken.
Tijd om de slangen aan te sluiten.

Het aanzuiggedeelte met handige hendel voor het filter te vullen.
Afbeelding

Het uitstroomgedeelte waar een knop opzit om de uitstroom te regelen.
Afbeelding

Nu deze aansluitstukken qua vorm toch enigszins afwijken van de standaard, kreeg ik toch twijfels of het wel allemaal zou gaan passen.
En inderdaad: probleem. Mijn achterwand is te dik om de aansluitstukken erover te klemmen, en ook is de deksel van mijn aquarium nou niet echt handig gemaakt.
Afbeelding

Omdat ik de aansluitstukken nu niet kon gebruiken werd besloten om mijn bestaande aansluitingen dan maar te gebruiken. Probleem 2: de slang die bij de pomp geleverd wordt is 16mm doorsnee, terwijl de slangen van mijn bestaande Tetrafilter 13 mm zijn. Na meerdere malen geprobeerd te hebben de oude slang op het nieuwe filter gemonteerd te krijgen, heb ik uiteindelijk d.m.v. kraantjes die ik op het werk had meegenomen een verloop gemaakt van 13 naar 16 mm. Ik kon bij de dichtstbijzijnde lfs geen kraantjes vinden, die moesten besteld worden.
Afbeelding

Afbeelding

Na veel vijven en zessen (en een aantal flinke krachttermen) was dus eindelijk alles aangesloten. En ik moet zeggen de pomp was muisstil, en alles bleef lekvrij. De eerste testweek bleef het aquarium om de een of andere reden een beetje wazig. Ben er niet achtergekomen waardoor dit kwam, filtermaterialen waren van tevoren afgespoeld, waterwaardes waren in orde. Na de waterwissel is dit ook niet meer teruggekomen.Het water blijft nu lekker helder, en geen zweefvuil. Wel heb ik het idee dat de uitstroom van mijn Tetrafilter krachtiger is dan de uitstroom van het Siccefilter. Uiteraard op maximale stand, niet geknepen.
Afbeelding

En nog een mini filmpje.
https://youtu.be/PmgoUzdO3ZY

Tot slot nog onderhoud gepleegd, al stelt dat na 4 weken natuurlijk weinig voor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Slot filmpje
https://youtu.be/TtCHtutd2LE

Al met al toch tevreden over het Sicce SPACE EKO+ 200 Extern Aquarium filter. Muisstil, en het water is kristalhelder.
In een aquarium met geen, of een minder dikke achterwand zullen de aansluitstukken ook perfect passen. De meegeleverde slang vind ik wat aan de korte kant (3 mtr.), deze mag best een stuk langer zijn. Ook had ik er liever een spraybar bijzitten i.p.v. het meegeleverde kleine uitstroompijpje.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Het beheer van AquaforA.nl

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Review van de Space EKO+

Bericht door Linda »

Leuke Review Roy!
Wat een geknoei om dat allemaal aangesloten te krijgen zeg..Niet zo handig dat het geen standaardmaten zijn :?

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met apparatuur”