wavemaker/ pomp

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
peter5
0-200
0-200
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 nov 2020 06:51

wavemaker/ pomp

Bericht door peter5 »

Ik heb momenteel een tweede pomp in mn 18 ltr bak te hangen voor een betere circulatie, deze is echter lomp groot. In een ondoordacht moment heb ik een wavemaker via internet gekocht, simpel en goedkoop. Na installatie en aanzetten van de pomp danig geschrokken van de turbulentie, alle planten uit de grond en de vissen vlogen zowat uit de bak.Bleek het een 3000l pu pomp te zijn, veel te heftig. Waar hebben jullie goede ervaringen mee??

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door Hans »

---
Elk normaal en simpele filter geeft in een kleiner bakje zoals die

van jou toch genoeg beweging in het water?

Daar heb je toch geen extra pomp voor nodig :?:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
peter5
0-200
0-200
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 nov 2020 06:51

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door peter5 »

nou Hans, dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn een aantal dead spots in de bak waar een opeenhoping van vuil is en een slechte groei van planten. Om een mooie circulatie te krijgen heb ik echt een tweede pompje nodig. Puur en alleen om het water mooi in beweging te krijgen.

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door Hans »

peter5 schreef: 16 feb 2021 06:37 nou Hans, dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn een aantal dead spots in de bak waar een opeenhoping van vuil is en een slechte groei van planten. Om een mooie circulatie te krijgen heb ik echt een tweede pompje nodig. Puur en alleen om het water mooi in beweging te krijgen.

Oké----ik hou mijn mond :roll:

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door Muppet1987 »

Peter, ik heb zelf zeer goede ervaringen met een (zelfgemaakte) spraybar. Heb je geen extra pomp voor nodig. Ik had ook extreem veel last van vuil op de grond. Ik kon er niet tegen schoonmaken, zo erg... na een dag met de spraybar was al het vuil weg en is het nooit weer teruggekomen. Google maar eens op een diy!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
peter5
0-200
0-200
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 nov 2020 06:51

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door peter5 »

Beste Hans, ik hoop niet dat je je mond houd want verschil is wat ons maakt tot wie we zijn. Alle kritiek is welkom.
Beste Muppet, De spraybar heb ik al geprobeerd, het eerst gaatje van de spraybar zit toch al een klein 10centimeter ver in de bak vanwege de interne pomp,hiermee blijf je toch een stukje naast de pomp houden waar het water dood blijft staan. Zoals het nu gaat met mn tweede pompje is het prima alleen zoek ik daar een vervanger voor die wat minder in het oog springt, zit nu opeens te denken aan mn opvoerpompje waar ik het aquarium mee vul. Zal dit eens gaan uit proberen

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door Muppet1987 »

Waar had je de spraybar dan en waar precies de pomp en filteruitlaat?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
peter5
0-200
0-200
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 nov 2020 06:51

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door peter5 »

Bij de rio 180 Zit de pomp standaard rechts achter met de uitlaat boven en de inlaat beneden, de spraybar liep dus langs de achterwand met de uitstroom gericht op de voorkant. Op zich een hele mooie instelling maar ik blijf dus maar een dooie hoek houden in het stukje tussen de zijkant van de pomp en de rechterzijde. Precies in dit stukje dus ook veel alg en vuil.
Het is zo dat de standaard uitrusting van de Juwel Rio180 maar net toereikend is ( volgens meerdere mensen) de verlichting heb ik dan ook al aangepast en ik vraag me af of de eccoflow 600l pu pomp misschien ook te licht is dan.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb exact dezelfde bak als jij. De opstelling vd spraybar is ook hetzelfde. Ik heb misschien wat plukjes mos (van het snoeien) voor het filterhuis, maar that’s it. Verder is m’n bak brandschoon. Dus naar mijn idee is er niks mis met de originele pomp. Wel vervelend voor je...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
peter5
0-200
0-200
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 nov 2020 06:51

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door peter5 »

Ja, zo blijkt maar weer eens hoe verschillend bakken zijn, net mensen. Maar jij hebt dus helemaal geen deadspot in de bewuste rechter hoek, Zou het kunnen liggen aan de hoeveelheid planten die ik voor de inlaat van het filterhuis heb? Ook ligt het grind er vrij hoog, helemaal tot aan de onderkant vh filterhuis

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: wavemaker/ pomp

Bericht door amber98 »

Ik had in mijn rio 300 ook de ecoflow die thuishoort in de rio 400/vision 450. Maakte veel verschil. Ook had ik een extra stukje op de uitstroom gezet zodat de stroming recht naar lungs ging langs de achterwand, ipv naar voren of tegen de achterkant aan

Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen met apparatuur”