maanvisnest hoelang door ouders laten grootbrengen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
doto92ok
0-200
0-200
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 jan 2013 11:17
Locatie: Leeuwarden

maanvisnest hoelang door ouders laten grootbrengen?

Bericht door doto92ok »

Zoals uit mijn topic over de bak bleek, 2 koppels gevormd uit de 5 maantjes.
Deze week 2 nesten eitjes gespot. (een niet handig, vlak bij de schuilplaats van de 2 l114's, dat was de volgende morgen al weg). De ouders van de overgebleven larfjes zijn ontzettend fel in de zorg, dus voor nu mogen ze zelf verder oefenen.

Dit koppell heeft het nest wel 3 keer verplaatst, maar heeft nog ong. 20 (nu) larfjes over. Het liefst laat ik de ouders het zo lang mogelijk zelf doen, met uiteraard vaker voeren. Dit is de derde dag dat er larfjes zijn, dus er gaat een artemiakweek aan, daarnaast heb ik op dit moment alleen heel fijn babyvoer liggen. Diepvries zal nog te groot zijn.

Maar.. voor de stabiliteit van de 160 zullen de jongen als ze de eerste vrijzwem dagen/weken overleven toch naar een andere bak moeten. Tenminste als alle overgebleven larfjes het tot vrijzwemmen gaan redden.
Nu heb ik als enige lege nog een 60 cm leeg staan. De 80cm zitten nog andere bewoners in, oa gourami (nog 1 mannetje) 6 rasbora hengeli's paar danio choprae en een hele partij vuurgarnaal. Ook niet echt een ideale opgroeibak dus. (nee, ik was oorspronkelijk niet van plan in te grijpen, waarmee de kans op overlevende eitjes niet groot was en dus was een grote uitzwembak overbodig. Normaal had ik nu bij buurman aangeklopt die nog een ongebruikte 120 cm heeft staan, maar die is voor de komende 3 maanden in zijn vakantiehuis)

Optie 1 ze in de 160 laten en daar vaker water wisselen.
optie 2 alle bewoners uit de 80 uitvangen en in de 60 plaatsen. De jongen dan naar de 80
optie 3 de overgebleven jongen in de 60 (die eigenlijk uiteraard te laag is voor manen) en daar veel waterwissels.

Mijn eerste ingeving zou zijn als pa en ma ze geen blik waardig meer gunnen ze eerst naar de 60 (of 80) overzetten, daar verder laten groeien tot ze weggaan. In de 160 is het vrij lastig om goed te beoordelen op groeiafwijkingen, en met de blacklace variant schijnen die vrij veel voor te komen, door geboorteafwijking bij dubbel dominant gen.

Ik sta open voor advies wat de beste weg zou zijn.

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: maanvisnest hoelang door ouders laten grootbrengen?

Bericht door Simon »

ik zou ze zolang de ouders de jonkies accepteren daarbij laten en zodra de groter worden en zelfstandig voer eten in de 80cm plaatsen en dan om de dag of dagelijks verversen en zoveel mogelijk voeren :)

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: maanvisnest hoelang door ouders laten grootbrengen?

Bericht door Rita M »

Zolang mogelijk in de bak laten bij de ouders zodat elke zwakke of misvormde vis via natuurlijke selectie wordt opgeruimd. Klinkt misschien grof maar als jij al weet dat jongbroed van deze soorten grote kans op zwakheden hebben zou ik ze niet eens groot willen brengen eerlijk gezegd.
Afbeelding

Gebruikersavatar

Simon
200-400
200-400
Berichten: 311
Lid geworden op: 21 jul 2013 13:01

Re: maanvisnest hoelang door ouders laten grootbrengen?

Bericht door Simon »

Gewoon op laten groeien en lekker veel veel verversen en voeren en daarna pas kijken naar eventuele groei afwijkingen, dit is op jonge leeftijd toch nog haast niet te zien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
doto92ok
0-200
0-200
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 jan 2013 11:17
Locatie: Leeuwarden

Re: maanvisnest hoelang door ouders laten grootbrengen?

Bericht door doto92ok »

@rita, ik heb van deze soort maar een verslag van een kweek kunnen vinden (zonder fotos ed, alleen platte tekst). Dus zeker weten doe ik het niet, uit wat ik gevonden had is deze soort een kwestie van een deel word deze kleurstelling, een deel valt terug in wildkleur, en een deel die heeft hoge kans op misvormingen. (Al kan misvorming dus relatief zijn, als je puur kweekt op kleur is terugval naar wildkleur ook afwijkend ;) dus ja. Daarbij geen idee hoe betrouwbaar deze bron was.)

Het plan is ook nooit geweest om hele nesten vanaf 0 groot te brengen ;) als ze willen kweken moeten ze het zelf doen. (Guppen die erbij in zitten hebben bvb nog geen jongen overgehouden dat is allemaal opgegaan als voer. verbaasde me dus dat deze 2 hun eerste nest deels behouden hebben)
Maar.. Het ging me ook vooral om dat punt waarbij pa en ma ze afstoten. Dan (met pech als pa en moe zo fanatiek blijven) zijn er dan 25 manen in deze bak, en dat leek me voor de waterkwaliteit en gezondheid andere vissen minder geslaagd.

Daarom ook specifiek..ALS ze de eerste vrijzwem weken overleven, want ja..dan ben ik liever de huidige jongen kwijt dan de overige bewoners die het nu toch al zwaar hebben door de overbeschermende ouders.

Dan gaan ze na de eerste weken, als het teveel word in de 160 naar de 80 cm. Als er dan nog over zijn iig ;)

Plaats reactie

Terug naar “Discusvissen en maanvissen”