De maanvis

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

De maanvis

Bericht door Kevin »

Hier wat informatie over de maanvis.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... anvis.html

Bron: infonu.nl dier en natuur.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

mandyrademaker
0-200
0-200
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 apr 2008 10:47

Re: De maanvis

Bericht door mandyrademaker »

Ik heb weleens gehoord dat de naam 'maanvis' te maken zou hebben met het feit dat de vis in zijn natuurlijke habitat succesvol broedt bij volle maan, daarom zou het helpen om bij het aquarium een zwak nachtlampje te laten branden op het legsel. Kan iemand dit onderstrepen of is het volkomen flauwekul. groetjes M

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: De maanvis

Bericht door Patman »

Het zou me verbazen... ik dacht altijd dat hij zijn naam dank aan zijn vorm...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Herman
200-400
200-400
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mar 2008 10:26

Re: De maanvis

Bericht door Herman »

Wat is waarheid, want in het bovenvermelde artikel word gesproken over 3 soorten maanvissen wat op zich al onjuist is
Scalare is een zelfstandige soort, nakweek daarvan is ook als scalare te classificeren en is dus geen nieuwe soort.
Er zijn overigens meerdere zelfstandige soorten onder de geslachtsnaam "Pterophyllum" waaronder de Scalare en Altum.
Maar ook de Eimekei en Dumerilli zijn zelfstandige soorten, en in het artikel word daar compleet aan voorbij gegaan.
Door nu de door mij genoemde soorten hierboven met een hoofdletter te schrijven, doe ik de taxonomie nomenclatuur geen goed. om die reden dat de geslachtsnaam alleen maar met een hoofdletter word geschreven, en verder die niet meer wordt gebruikt in de 2e naamgeving (soortnaam) volgende op de geslachtsnaam.

Gebruikersavatar

mol
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2007 13:09
Locatie: noordbroek (grunn)

Re: De maanvis

Bericht door mol »

Herman schreef:Wat is waarheid, want in het bovenvermelde artikel word gesproken over 3 soorten maanvissen wat op zich al onjuist is
Scalare is een zelfstandige soort, nakweek daarvan is ook als scalare te classificeren en is dus geen nieuwe soort.
Er zijn overigens meerdere zelfstandige soorten onder de geslachtsnaam "Pterophyllum" waaronder de Scalare en Altum.
Maar ook de Eimekei en Dumerilli zijn zelfstandige soorten, en in het artikel word daar compleet aan voorbij gegaan.
Door nu de door mij genoemde soorten hierboven met een hoofdletter te schrijven, doe ik de taxonomie nomenclatuur geen goed. om die reden dat de geslachtsnaam alleen maar met een hoofdletter word geschreven, en verder die niet meer wordt gebruikt in de 2e naamgeving (soortnaam) volgende op de geslachtsnaam.
Na kweek hier van is een spontane mutatie, die verder gefokt is door of inteelt of lijnteelt ! en dus niet meer raszuiver. dit kun je natuurlijk nog steeds wel de scalare noemen, alleen er moet iets bij.

Dus dit is een mutatie buiten het feit om dat deze ook nog eens gefokt worden in een kleurmutatie.

Mutatie's zul je ten alle tijden moeten kunnen onder scheiden van iedere vis dan ook die nog niet bestaat in dezelfde catagorie, wat weer inhoud dat een mutatie spontaan ontstaat!!

in kleur mutatie's die wij kennen is dit anders omdat iedere kleur door selectieve kweek en door inteelt of lijnteelt vermeerderd werd (discus turquoise, voorbeeld)

Bij de maanvis in jou geval is het niet in kleur, maar in gedaante, alleen hebben twee vissen op het zelfde chromasoom het (chromasoom stelsel (gen) op een andere lengte gehad, waardoor de sluier werd geboren.

Met deze mutatie is verders gekweekt omdit doel vat te leggen indit geval, en dus in zoveel gevallen inteelt of lijnteelt.

Bij vissen kwekers is het gewoon om inteelt toe te passen voor nakweek o dit doel vast te stellen op kort temijn.
Dat heeft natuurlijk meerdere redenen en die zijn niet ongewoon omdat je als kweker soms niet anders kan. Niet dat je inteelt moet goed praten, maar soms is het wel zaak om te doen omdat de vererving zegt dat hij geslachtgebonden kan zijn. Op het moment dat dat zo is en het is een nieuw mutant, dan zou je dus in teelt moeten gaan gebruiken of een lijnteelt die zeker twee jaar langer zal gaan duren dan anders.

Het structuur van de schub en staart dat vormt de vis

ut zal wat worden straks als je een echte 100% blauwe tegen een ehte 100% gele zet en daar komen jongen uit bij een discus vis. als je dat kan berijken heb je het ultieme wat je maar kunt berijken, en deze zal ino moeten gaan heten, omdat albino je niet kunt kweken via andere kleuren. albino kan alleen onstaan uit twee wildkleuren en maakt hem dus een 100% afwijking van de rest in het chromosoom.

begrijpen jullie het eigenlijk nog wel? ik weet het ik drijf weer door en maar door, maar ik vraag mezelf wel eens af of dit eigenlijk de bedoeling wel is op het forum.

Eigenlijk denk ik dat het mischien wel eens beter zal zijn als ik helemaal niks zeg zeg maar?

Gebruikersavatar

Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Bericht door Patman »

Alle informatie is welkom Mol (met hoofdletter he..)!
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

mol
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2007 13:09
Locatie: noordbroek (grunn)

Re:

Bericht door mol »

Patman schreef:Alle informatie is welkom Mol (met hoofdletter he..)!
begin eerst maar eens de basics van genetica kennen dan praten we verder ;)

Gebruikersavatar

Anonymous

Re: Re:

Bericht door Anonymous »

mol schreef:begin eerst maar eens de basics van genetica kennen dan praten we verder ;)
Vertel.. ben reuze nieuwsgierig. Waar begint dat bijvoorbeeld ?

Gebruikersavatar

mol
0-200
0-200
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2007 13:09
Locatie: noordbroek (grunn)

Re: De maanvis

Bericht door mol »

Iedere nieuwe mutatie onstaat spontaan uit wildkleuren of al reeds bestaande kleur mutatie's, ook kun je via selectieve kweek een kleur bevorderen en dus vermeerderen. in het laatste geval praat je dus over een combinatie tussen twee kleurmutatie's

een mutatie ontstaat spontaan, want inhoud in jip en janneke taal '' wij mensen hebben daar geen controle over'' want hij komt spontaan

de combinatie is makkelijk en te voorspellen. paar blauw aan blauw en je krijgt blauw. paar je blauw aan wk krijg je zoveel % wk en zoveel% blauw uit een nest

wk is dominant verervent maar de blauwe ook, onder blauw versta ik even iedere factor de blauw in zich mee draagt he, dus ook de turquoise en etc

Als je nu de lichtere kleuren neemt bij de discus, zoals geel en rood, oranje en deze paart aan een raszuivere wk man zul je zien dat deze jongen hoofdzakelijk wk worden en waar ij de mannen in hoofdzaak de lichtere kleuren in kunnen door vererven.

Vaak zijn dan ook de lichtere kleuren geslachts gebonden verervend en die je als eerst dus zal terug zien in de generatie bij de vrouw.

koppel je zo'n vrouw terug aan de vader, heb je dus ook kans op mannen die er ook zo uitzien in de kleur die de dochter heeft mee gekregen waar uit zei is voort gekomen.

zo kunnen we nog wel een 100 duizend andere kanten op gaan, van hoe en wat. maar eerst zult er een standaard moeten komen van de wk vis'' die er wel is'' en daar na de verervende standaarden in kleur en hoe ze vererven.
Tot op heden is er volgens mij geen echte standaard geweid aan welke tropische vis dan ook, wat jammer is.
alleen bij de koi's zie je wel een duidelijke standaard, die voor iedereen toegangkelijk is.

Alle namen die je dus ook meemaakt en vooral bij de discussen zijn fantasie namen, en totaal niet genetisch gezien correct

Gebruikersavatar

Wildcaught Heckel
0-200
0-200
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 feb 2008 11:50
Locatie: Arnhem

Re: De maanvis

Bericht door Wildcaught Heckel »

mol schreef:de combinatie is makkelijk en te voorspellen. paar blauw aan blauw en je krijgt blauw. paar je blauw aan wk krijg je zoveel % wk en zoveel% blauw uit een nest

wk is dominant verervent maar de blauwe ook, onder blauw versta ik even iedere factor de blauw in zich mee draagt he, dus ook de turquoise en etc

Als je nu de lichtere kleuren neemt bij de discus, zoals geel en rood, oranje en deze paart aan een raszuivere wk man zul je zien dat deze jongen hoofdzakelijk wk worden en waar bij de mannen in hoofdzaak de lichtere kleuren in kunnen door vererven.
Heb jij zelf wel eens gekweekt mol ? want hier ben ik het totaal niet mee eens.
Ik heb zelf toendertijd een koppel gehad van een pidgeon vrouw en een hele dikke donker turquoise man.
Hieruit kwamen zowel pidgeon jongen als vol turquoise jongen als kruisingen van de 2, ook zat er sporadisch een jong tussen die niks van de ouders had, maar waarschijnlijk van hun opa en oma.
Zo kun je altijd ergens tussendoor nog een terugval krijgen naar eerdere genen voor het ouderpaar.(de opa en oma)
Het selectieve kweken duurt daarom ook altijd lang voordat je een bepaalde soort stabiel kan kweken, omdat er altijd terugval is onder het jong naar eerdere(er uitgekweekte) lijnen of kleuren.
Je zult dus nooit kunnen voorspellen wat voor jongen er precies uitkomen, als je niet weet hoe de exacte stamboom is van de familie lijn.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Gebruikersavatar

yvon

Re: De maanvis

Bericht door yvon »

Wildcaught Heckel schreef:
mol schreef:de combinatie is makkelijk en te voorspellen. paar blauw aan blauw en je krijgt blauw. paar je blauw aan wk krijg je zoveel % wk en zoveel% blauw uit een nest

wk is dominant verervent maar de blauwe ook, onder blauw versta ik even iedere factor de blauw in zich mee draagt he, dus ook de turquoise en etc

Als je nu de lichtere kleuren neemt bij de discus, zoals geel en rood, oranje en deze paart aan een raszuivere wk man zul je zien dat deze jongen hoofdzakelijk wk worden en waar bij de mannen in hoofdzaak de lichtere kleuren in kunnen door vererven.
Heb jij zelf wel eens gekweekt mol ? want hier ben ik het totaal niet mee eens.
Ik heb zelf toendertijd een koppel gehad van een pidgeon vrouw en een hele dikke donker turquoise man.
Hieruit kwamen zowel pidgeon jongen als vol turquoise jongen als kruisingen van de 2, ook zat er sporadisch een jong tussen die niks van de ouders had, maar waarschijnlijk van hun opa en oma.
Zo kun je altijd ergens tussendoor nog een terugval krijgen naar eerdere genen voor het ouderpaar.(de opa en oma)
Het selectieve kweken duurt daarom ook altijd lang voordat je een bepaalde soort stabiel kan kweken, omdat er altijd terugval is onder het jong naar eerdere(er uitgekweekte) lijnen of kleuren.
Je zult dus nooit kunnen voorspellen wat voor jongen er precies uitkomen, als je niet weet hoe de exacte stamboom is van de familie lijn.
Volkomen mee eens Wildcaught Heckel, met de betta's hier exact hetzelfde, zet 2 blauwe bij elkaar en er kan een lichte (witte uitkomen) door het gen van de opa of oma wat ze dan meekrijgen.

Gebruikersavatar

Wildcaught Heckel
0-200
0-200
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 feb 2008 11:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Wildcaught Heckel »

Maargoed, ik heb ook meer het idee dat Mol graag intressant wil doen dan het verstrekken van nuttige info....
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Gebruikersavatar

Ype
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2013 12:21
Locatie: Goutum

Re: De maanvis

Bericht door Ype »

Het probleem met maanvissen en ook andere vissen zoals discussen is het feit dat je inderdaad niet weet hoe de genetische oorsprong van de vissen eruit ziet. Je kunt alleen 100% goed voorspellen over hoe de jongen eruit gaan zien bij fokzuivere vissen. Alleen dan kun je er zeker van zijn dat de jongen hetzelfde zijn als de ouders. Zitten er kruisingen in de genetische geschiedenis van ouders, dan kunnen die terug komen in de jongen.
Als je blijft doen wat je altijd al deed, zul je alleen maar krijgen wat je altijd al kreeg!

Plaats reactie

Terug naar “Discusvissen en maanvissen”