Territoriaal gedrag

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Coco86
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 feb 2014 16:25
Locatie: Maastricht

Territoriaal gedrag

Bericht door Coco86 »

Hallo,

Ik heb 4 maanvissen in mijn aqua. Nu heeft zich een half jaar geleden een koppel gevormd dat regelmatig eitjes legt (komt tot nu toe niks uit) maar daardoor worden ze erg territoriaal. Nu heeft een van de maanvissen die niet in het koppel zit zijn vinnen kapot, dit komt door ruzie met de andere, zie ze vechten. Ik heb hier nog een ander aquarium staan maar dat is eigenlijk te klein voor deze vis, 80-40-40
Wat zouden jullie doen? Hem in de bak laten, in de andere bak plaatsen of een nieuw onderkomen voor hem zoeken? Ik vind het nu erg zielig om te zien.
En als ik deze eruit haal blijven er drie over, zullen ze dan ook agressief worden naar die andere?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: Territoriaal gedrag

Bericht door AquaMartin »

Hoe is de verhouding mannetjes/vrouwtjes in de bak? (en hoe groot is de bak waarin de maanvissen op dit moment zitten?)

Ik kan me voorstellen dat deze twee vragen kunnen bijdragen aan het vinden van een oplossing. Heb er zelf (nog) niet heel veel verstand van, maar in elk geval is een bak van 80-40-40 in principe wel aan de kleine kant voor een maanvis

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Territoriaal gedrag

Bericht door Rickpad »

Maanvissen zullen inderdaad territoriaal worden. Hoe groot is de bak als ik vragen mag? Je hebt toch wel een redelijke bak nodig wil je er een groep in kunnen houden.

Indien het territoriale gedrag niet over gaat zou je ze tijdelijk in een 80cm bak kunnen doen. Als je ze dan meteen kwijt probeert te raken aan een geïnteresseerde moet het wel kunnen. Het mag dan misschien aan de kleine kant zijn maar al die ruzies en stress is ook niet bepaald gezond ;)

Plaats reactie

Terug naar “Discusvissen en maanvissen”