Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Amerika''

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Michael
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 okt 2007 13:23
Locatie: Middelburg

Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Amerika''

Bericht door Michael »

Afbeelding
Geophagus altifrons.
Sinds de laatste tijd zijn Geophagus soorten zeer populair onder de liefhebbers en je ziet ze ook veelvuldig aangeboden in de winkels.
Waaronder ook de mooie sierlijke Geophagus altifrons middels dit artikel wil ik wat meer informatie delen over deze mooie vissen en vooral ook mensen helpen met het houden er van.

De Geophagus altifrons,
Deze soort komt uit Zuid Amerika en bevolkt er onder andere de Rio Tapajos,Rio Xingu,Rio Trombetas,Rio Tocantins rivieren elke rivier heeft zijn eigen variant die onderling weer verschillen in grondkleur en bouw.
Zo zal de Tocantins variant uit het staatje Tocantins vrij hoog van bouw worden en ook veel forser dan de Rio Tapajos variant uit Brazilië.
De altifrons is een soort die van zandhappen houd in de natuur doen ze dit gedrag ook wat ze ook maar al te graag in het aquarium laten zien. Ze happen dan in het substraat wat ze uitzeven voor voedseldeeltjes. Hieruit blijkt ook maar weer dat de bodemgrond zeker niet te grof mag zijn want dan zouden we dit prachtige gedrag niet terug zien in het aquarium.

Verzorging in het aquarium.
Geophagus altifrons zijn makkelijk te houden vissen maar men moet wel wat regels voor het houden in gedachte houden. De regels voor het houden van Geophagus altifrons en andere Geophagus soorten zijn simpel : Een fijne zandbodem ,Rustige medebewoners,Goeie waterwaarden.
Deze mooie vissen komen het beste tot hun recht in een groepje van 8 dieren natuurlijk moet de bakmaat het wel toelaten!
Het houden van deze vissen in koppels zal ik afraden deze mooie vissen zijn geen paartjes voor het leven. Dus ze zullen hun partner naar het paren ook de rug toekeren iets wat ook veel terug komt bij andere aardeter soorten zowel uit Zuid en Midden Amerika.
De uiteindelijke groot zal liggen rond de 20 a 25cm er gaan verhalen dat ze groter gaan worden maar heb ze zelf nog nooit groter gezien,

Afbeelding

Inrichting van het aquarium.
De inrichting kan het beste zo open en fijn mogelijk gedaan worden dus een goeie fijne zandbodem die dik genoeg is om te zandhappen (dus dat ze niet gelijk op de bodem plaat stuiten) En her en der ook schuilplaatsen zodat ze zich kunnen verschuilen als ze ergens van geschrokken zijn.
Geophagusachtige zijn geen plantenslopers er kunnen wel planten sneuvelen maar dit doen ze nooit met opzet maar door het graven ontwortelen planten nogal snel.
Een tip hier voor is de planten eerder te plaatsen dan de vissen en te laten wortelen evt. met wat kiezelsteentjes bij de wortels zodat de wortels zich er aan kunnen hechten zodat de plant minder snel omhoog komt.
De verlichting kan beter ook wat meer gedempt zijn nog mooier zou zijn om de verlichting zo te nemen dat ze de kleuren van de soort recht aandoen dus grolux,trinton lampen.
De bakmaat voor deze dieren te houden is minimaal 160x60x60cm Dan is het al mogelijk om een mooie groep te houden, Maar dan is er wat minder ruimte voor medebewoners mooier zou zijn een bak van minimaal 200x60x60cm of groter.


De waterwaarden.
Zelf heb ik mijn Geophagus altifrons zitten op een PH van 6.5 en een KH van 4 en GH van 8 deze waarden heb ik verkregen middels het filteren over turf en vers kienhout erbij. Hierdoor kreeg ik deze prachtige waterwaarden. Er zijn mensen die ze op hardere waterwaarden houden het kan maar zelf heb ik ze liever op een wat natuurlijkere manier zitten. En Persoonlijk vind ik mijn waterwaarden ook nog wat te hoog.

De Medebewoners.
Geophagus altifrons is een groepsvis dus met een groepje van 8 stuks blijft er weinig ruimte over voor medebewoners niet dat ze agressief zijn maar dan moeten de medebewoners dat ook niet zijn.
Aan cichliden zijn onder Andere geschikt :
Heros severus of andere verwante soorten te denken aan de efasciatus of de sp tapajos.
Hypselecara temporale en coryphaenoides deze soorten worden fors maar zijn zeer gaaf.
Uaru amphiacanthoides deze mooie bijna discusachtige vissen zijn ook zeer geschikt.
Crenicichla soorten hierbij de kleinere rustige soorten (of de bak moet groot zijn)
Guinacara soortjes kunnen ook goede medebewoners zijn.
Er zijn veel meer opties om dit allemaal op te sommen hier gaat wat ver maar zolang het rustig is en de Geophagus in waarde laten dan komt het vanzelf wel goed.
Aan niet cichliden kan men denken aan Zalmachtige/corydorasachtige/meervalachtige etc.

De kweek van deze mooie dieren,
Ik ga hieruit van de ervaringen met mijn variant die ik verzorg dat is de Rio Tapajos variant deze zijn niet moeilijk te kweken. De man zoekt veelal zelf een vrouw op en gaat baltsen als de vrouw het toelaat mag de man duwtjes geven in haar flank, Na een tijdje dit te hebben gedaan gaat het paartje opzoek naar een afzet plaats.
Dit is veelal een stuk hout of een steen ik heb zelfs al gezien dat de dieren zonder te poetsen afzette op een stuk hout net onder de waterspiegel! (Nood breekt wetten zeker bij vissen)
Deze dieren leggen eitjes en dan zal mening hobbyist die niet weet wat er gaat gebeuren schrikken want na het bevruchten neemt het vrouwtje ze in de bek! Ze eet ze niet op nee ze gebruikt haar mond als een broedkamer voor de jongen,
oP5V3gUEPD4
Filmpje van de kweek van deze soort

De eitjes/jongen verblijven daar net zolang in tot ze groot genoeg zijn om er uit te kunnen dit is veelal 0.5 a 0.8cm groot en net wanneer de dooierzak op is gaan ze vrijzwemmen dan spuugt de moedervis ze uit.
Het mannetje zal dan zorgen voor de verdediging van de jongen tegen de medebewoners in een niet te drukke bak is het een prachtig gezicht hoe de jongen in en uit de moeder haar bek gaan.
Tijdens deze periode van afzetten tot jongen uit haar mond eet het vrouwtje niet! Ook zal ze zich niet kunnen verdedigen tegen medebewoners en is dus volledig afhankelijk van haar mannetje die de boel vrij zal houden van ongewenste indringers in hun gebied.
De opkweek van de jongen is niet moeilijk dit kan door te voeren moet poedervoer en pas uitgekomen artemia naupilien waarna later men over kan gaan op wat grover voer en diepvriesvoer.
Man en vrouw uit elkaar halen is ook niet zo moeilijk mannen zijn forser en ook hebben ze een meer boller voorhoofd en meer kleur. Bij mijn variant zijn de vrouwen grijzer van grondkleur en bezitten meer blauwe glittertjes tussen de schubben. Ook zijn ze wat ronder van bouw.
Afbeelding
Wildvang oudermannetje

Slot
Kortom als men een mooie sierlijke vis wil in het aquarium met een gaaf gedrag. Mooie kleuren en vooral ook wat persoonlijkheid dan kan ik zeker de Geophagus altifrons aanraden deze dieren zijn het waard om te houden. Wel een tip vanaf mijn kant koop ze bij een goeie winkel want er zijn ook veel kruisingen en andere soorten in omloop voor altifrons. Zelf ben ik zeer blij met mijn mooie dieren zijn kleine pareltjes in het aquarium.

Artikel,Foto's en video ©Michael,

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Amerika''

Bericht door Kevin »

Prachtig stukje Michael, je zou er zo verliefd op worden zoals jij erover praat.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Amerika''

Bericht door jari4now »

Perfecte database verhalen......zou een goede redacteur zijn.........Coby, palm hem in joh!!! :roll:

Gebruikersavatar

Cichlidenkwekers
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jan 2008 19:10
Locatie: Geleen LB

Re: Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Amerika''

Bericht door Cichlidenkwekers »

Even een vraagje omtrent deze mooie Cichlide.
Maar is er niet een variant die niet groter wordt als een 16a18cm ?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Michael
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 okt 2007 13:23
Locatie: Middelburg

Re: Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Ameri

Bericht door Michael »

Rene schreef:Even een vraagje omtrent deze mooie Cichlide.
Maar is er niet een variant die niet groter wordt als een 16a18cm ?
Van Altifrons zijn er geen kleinere varianten natuurlijk heb je wel dieren die iets kleiner kunnen blijven maar dat zijn er niet veel.
Er zijn wel kleinere soorten geophagus o.a Geophagus parnaibae deze worden maar 16cm en zijn aan kleur veel gelijk aan altifrons enkel minder lange vinuiteindes.

Gebruikersavatar

Gast

Re: Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Amerika''

Bericht door Gast »

jammer dat ze zo groot worden echt prachtige vissen... Mooi stukje trouwens ook.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Michael
0-200
0-200
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 okt 2007 13:23
Locatie: Middelburg

Re: Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Amerika''

Bericht door Michael »

Ik kan ze niet kleiner maken :mrgreen:

Gebruikersavatar

iwan
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 feb 2008 12:12

Re: Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Ameri

Bericht door iwan »

jari4now schreef:Perfecte database verhalen......zou een goede redacteur zijn.........Coby, palm hem in joh!!! :roll:
:roll:

Gebruikersavatar

cornelis
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2010 19:16

Re: Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Ameri

Bericht door cornelis »

ik zelf heb de readhaed maar ik zoek de geophagus altifrons wie weet ze te zitten of wie heef ze in de verkoop laat het mij even weten gr cornelis
Laatst gewijzigd door Laurens op 26 feb 2011 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nummer weggehaald

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Geophagus altifrons ''Een sierlijke parel uit Zuid Ameri

Bericht door Laurens »

Je kan beter even een topic openen in "Gezocht" ;) ik heb btw ook je nummer even weggehaald, vanwege de privacy is het handiger als je dat niet zo open neerzet :)
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Plaats reactie

Terug naar “Cichliden uit Amerika”