Zuid amerikaanse bak

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Malawinees
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 mei 2010 21:53
Locatie: Middelburg

Zuid amerikaanse bak

Bericht door Malawinees »

Ga zeer binnenkort vissen halen voor mijn nieuwe zuid amerikaanse bak (150x50x50cm). Nu ben ik er kwa hoofdbewoners wel uit dit worden een koppel pauwoogcichliden (waarschijnlijk stuk of 5 jongen om een koppel te vormen). Daarnaast dacht ik om een koppel zebra's of sajica's en nog 1 koppel daar is de grootste twijfel over.
Ik zat te twijfelen tussen deze soorten
Temporalis, carpinte, salvini, carpinte, nigarugense, jack dempsey, (zitten ook wel wat midden amerikanen tussen ik weet het).
Als bijvis nog wat meervallen botia soorten wel uit azie maar ja weet nog geen alternatief uit zuid amerika.
En misschien een wat grotere keeft (cherax).
Iemand suggesties ,tips ???

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door Laurens »

Je zou beter ipv botia corydoras barbatus kunnen nemen. Verder zijn Crenicichla's ook prachtig...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Malawinees
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 mei 2010 21:53
Locatie: Middelburg

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door Malawinees »

LauMooij schreef:Je zou beter ipv botia corydoras barbatus kunnen nemen. Verder zijn Crenicichla's ook prachtig...
Ik weet dat corydoras en pauwogen niet bij elkaar kunnen, pauwogen kunnen proberen de corydoras op te eten en dan stikken omdat ze vanwege hun stekels blijven hangen.

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door Laurens »

BArbatus wordt 8-12 cm weet je... dus ik dacht dat dat misschien nog kon.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Gerard
800-1000
800-1000
Berichten: 938
Lid geworden op: 21 okt 2007 18:27
Locatie: rozenburg

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door Gerard »

pauwoog wordt eigenlijk te groot voor 150 bak, maar als je een rustig koppel krijgt zal het wel lukken.

met 5 jonge pauwogen zou ik er nog niet teveel bij zetten. de sajica's zouden wel kunnen. zelf heb ik de cichlasoma amazonarum bij pauwogen gehad. dat ging prima. lijken veel op de sajica's dus dat zal wel goed gaan denk ik. geef ze wel genoeg verstopplekken.

als bodemvis zijn er nog genoeg alternatieven. zelf had ik een koppel sturisoma, leuke vis. een gibbiceps kan ook goed en kan erg goed tegen de eventuele aanvallen van de pauwogen.

Temporalis, carpinte, salvini, carpinte, nigarugense, jack dempsey, prachtge soorten en ik begrijp heel goed waarom je ze zou willen hebben, maar of echt te groot of te aggresief.

na het vormen van een koppel en er zijn er weer 3 uit zou ik zelf voor de heros severus gaan. mooie soort en rustig.

dit geld wel alleen als je een rustig koppel overhoudt, heb je een kreng van een beest zou ik er verder niks bij zetten dan de sajica en wat meervallen
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Malawinees
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 mei 2010 21:53
Locatie: Middelburg

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door Malawinees »

Ja, het is altijd moeilijk als je nieuwe bewoners voor een nieuw ingerichte bak gaat halen om je te beheersen,en niet teveel soorten neemt.
Ik heb al ervaringen met al genoemde vissen behalve de temporalis en de pauwogen en de door jouw genoemde amazonarum. Misschien is het verstandig om inderdaad te wachten tot er een koppel pauwogen gevormd is in de bak, en er eventueel dan wat bij te doen. Voor de bijvissen maak ik me geen zorgen er wat bij te doen die tellen voor territorium en hierarchie eigenlijk niet mee. Een gibbiceps komt er waarschijnlijk wel in en een panque ,alleen zou ik graag een klein groepje niet al te grote (ook niet te klein)meervallen alla botia of syndontissen in doen, maar dan zuid amerikaanse meervallen.

Gebruikersavatar

BasP
0-200
0-200
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2010 15:51
Locatie: Dronrijp

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door BasP »

Of een koppel pauwogen op 1,50 mtr. nu zo'n goed idee is, dat denk ik niet. Ze worden 30 cm. (ruim) en op bruto 375 liter (netto hou je daar zo'n 340 liter van over) is dat heel erg krap. Ik heb zelf een bak van 2,50 mtr. en ook daarin zou het krap worden.

Je zou je gewenste visbestand beter nog eens moeten heroverwegen zónder pauwogen.
De bak van Bas: klikkerdeklikkerdeklik

Gebruikersavatar

Gerard
800-1000
800-1000
Berichten: 938
Lid geworden op: 21 okt 2007 18:27
Locatie: rozenburg

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door Gerard »

dan zouden het synodontis kunnen worden. cory's vindt ik een beetje link. iets ander kan ik niet verzinnen om erbij te kunnen doen
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Gebruikersavatar

no_mans_land
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 sep 2009 17:53

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door no_mans_land »

sorry maar oscars in een 150 is veel te klein! ik zelf heb ook oscars zitten in een 170 70 70 en deze zitte bijna te klein...

het is geen vis voor in een klein bak te zette! als hij zich gaat vervelen, slopen ze je hele bak... nog niet te klappen als ze een nest hebben... de mijn hebben dat al enkele malen gedaan, ze vallen zelfs de raam aan als je er voor staat! stop zeker je hand er niet in dan, bijten tot bloedens toe!

niet te minne dat het een pracht vis is, die je echt als een huisdier gaat bezien, hij volgt je als je aan de raam staat, echt leuk, zeker als hij afkomt om gestreeld te worden... trilt de vis geheel... :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Malawinees
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 mei 2010 21:53
Locatie: Middelburg

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door Malawinees »

no_mans_land schreef:sorry maar oscars in een 150 is veel te klein! ik zelf heb ook oscars zitten in een 170 70 70 en deze zitte bijna te klein...

het is geen vis voor in een klein bak te zette! als hij zich gaat vervelen, slopen ze je hele bak... nog niet te klappen als ze een nest hebben... de mijn hebben dat al enkele malen gedaan, ze vallen zelfs de raam aan als je er voor staat! stop zeker je hand er niet in dan, bijten tot bloedens toe!

niet te minne dat het een pracht vis is, die je echt als een huisdier gaat bezien, hij volgt je als je aan de raam staat, echt leuk, zeker als hij afkomt om gestreeld te worden... trilt de vis geheel... :)
Ik zie dat je je bak te koop aanbied ,mooie bak. Je hebt er 4 oscars in zitten en nog wat geophagussen zie ik. Mijn bedoeling is om uiteindelijk 1 koppel oscars uit de 5 jongen over te houden en daar dan een koppel sajica's bij (blijven wat kleiner 15cm) nog een koppel erbij heb ik min of meer al uit m'n hoofd gezet. Wat meervallen erbij om het plaatje compleet te maken. Kwa inhoud heb je een goeie 2x zoveel liters in je bak zitten dan mij, dus is mijn bak dan wel veel te klein voor 2 oscars ?
Ik heb op internet al veel gelezen over minimum bakmaat ,en ben na veel onderzoek (ook bij aquazaken)er al uit dat
2 oscars in mijn bak moet kunnen(uiteraard waardeer ik jullie meningen hierin). De discussie welke medebewoners er nog bij kunnen vindt ik zelf veel relevanter.

Gebruikersavatar

no_mans_land
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 sep 2009 17:53

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door no_mans_land »

Malawinees schreef:
no_mans_land schreef:sorry maar oscars in een 150 is veel te klein! ik zelf heb ook oscars zitten in een 170 70 70 en deze zitte bijna te klein...

het is geen vis voor in een klein bak te zette! als hij zich gaat vervelen, slopen ze je hele bak... nog niet te klappen als ze een nest hebben... de mijn hebben dat al enkele malen gedaan, ze vallen zelfs de raam aan als je er voor staat! stop zeker je hand er niet in dan, bijten tot bloedens toe!

niet te minne dat het een pracht vis is, die je echt als een huisdier gaat bezien, hij volgt je als je aan de raam staat, echt leuk, zeker als hij afkomt om gestreeld te worden... trilt de vis geheel... :)
Ik zie dat je je bak te koop aanbied ,mooie bak. Je hebt er 4 oscars in zitten en nog wat geophagussen zie ik. Mijn bedoeling is om uiteindelijk 1 koppel oscars uit de 5 jongen over te houden en daar dan een koppel sajica's bij (blijven wat kleiner 15cm) nog een koppel erbij heb ik min of meer al uit m'n hoofd gezet. Wat meervallen erbij om het plaatje compleet te maken. Kwa inhoud heb je een goeie 2x zoveel liters in je bak zitten dan mij, dus is mijn bak dan wel veel te klein voor 2 oscars ?
Ik heb op internet al veel gelezen over minimum bakmaat ,en ben na veel onderzoek (ook bij aquazaken)er al uit dat
2 oscars in mijn bak moet kunnen(uiteraard waardeer ik jullie meningen hierin). De discussie welke medebewoners er nog bij kunnen vindt ik zelf veel relevanter.
hou in het achterhoofd dat ik elke week 500L water ververs en dat deze vissen van kleins af samen zitte, als je echt gaat voor een koppel, echt voor de kweek? hou het op een koppel oscars en een harnasmeerval of 2 ,neem geen bijvissen, deze gaan het veel te hard te verduren (tot de dood toe!) krijgen als ze een broedsel hebben... of als ze zich vervelen zoals ik al aanhaalde...

welke variant zoek je? ga je voor na kweek of wildvang? (als ik ze terug zou doen, ging ik voor wild vang, andersen dieper van kleuren...)

als je kunt zou ik groter gaan, de vissen worden groot...
17" ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ojM3JCsPMAE

mvg Dave

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Malawinees
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 mei 2010 21:53
Locatie: Middelburg

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door Malawinees »

welke variant zoek je? ga je voor na kweek of wildvang? (als ik ze terug zou doen, ging ik voor wild vang, andersen dieper van kleuren...)
Ik vind de verschillende varianten wat verwarrend op internet, maar het zal gaan tussen wildvang(tiger) of rode variant (soms echt rood en soms veel meer oranje ..vind ik mooier). Ik hou niet van de albino varianten.
Als ik groter kon had ik het allang gedaan ,maar ik kreeg mijn bak net aan door het trapgat (bovenwoning). En via het balkon is (vanwege oerwoud/rommel tuin van buurman)niet mogelijk.
Verwacht wel dat ik binnen een tijdsbestek van maximaal 2 jaar ga verhuizen. Dan haal ik een grotere bak :D

Gebruikersavatar

BasP
0-200
0-200
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2010 15:51
Locatie: Dronrijp

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door BasP »

Het feit dat je iets wilt is iets anders dan als iets kan, dat heeft niets met meningen te maken, maar gewoon met gezond verstand.

Op een ander forum heeft iemand enige tijd geleden een artikel geschreven over de (pseudo-)wetenschap van de aquaristiek. Het gaat om de trits stellingen-wetenschappelijke regels-empirische regels, welke voor de samenstelling van een eventueel visbestand wel degelijk relevant is. Mocht het nodig zijn, dan mag deze met toestemming van de auteur gekopieerd worden naar verschillende - ook niet aquaria-gerelateerde - fora.
De bak van Bas: klikkerdeklikkerdeklik

Gebruikersavatar

no_mans_land
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 sep 2009 17:53

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door no_mans_land »

Malawinees schreef:
welke variant zoek je? ga je voor na kweek of wildvang? (als ik ze terug zou doen, ging ik voor wild vang, andersen dieper van kleuren...)
Ik vind de verschillende varianten wat verwarrend op internet, maar het zal gaan tussen wildvang(tiger) of rode variant (soms echt rood en soms veel meer oranje ..vind ik mooier). Ik hou niet van de albino varianten.
Als ik groter kon had ik het allang gedaan ,maar ik kreeg mijn bak net aan door het trapgat (bovenwoning). En via het balkon is (vanwege oerwoud/rommel tuin van buurman)niet mogelijk.
Verwacht wel dat ik binnen een tijdsbestek van maximaal 2 jaar ga verhuizen. Dan haal ik een grotere bak :D
als je zeker bent dat je tegen dan gaat verhuizen en groter gaat, neem dan voorlopig de bijvissen en de meervallen maar laat de oscars nog even achterwegen tot je groter gaat...

sajica's is een vrij kleine vis, en pleco's vallen normaal geen jonge (kleine) vissen aan, dus je kunt perfect achteraf de oscars bij zette...

als je een goed adres voor wildvang wilt, bij een niet sponser in hasselt vind je hoogst waarschijnlijk u zin wel... ;)

mvg Dave

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Malawinees
0-200
0-200
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 mei 2010 21:53
Locatie: Middelburg

Re: Zuid amerikaanse bak

Bericht door Malawinees »

Dan begin ik liever met alleen oscars (want die knoop had ik al doorgehakt)en voeg ik later medebewoners toe.

Plaats reactie

Terug naar “Cichliden uit Amerika”