Cichliden, Antennebaars koppeltje

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gerjan74
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2015 10:47

Cichliden, Antennebaars koppeltje

Bericht door Gerjan74 »

Hallo aquarianen,

Mijn naam is gerjan en heb een 60cm bakje ruim 2 jaar en wel eens een keer witte stip gehad bij de visjes ruim een jaar geleden.
Erna nooit geen problemen meer gehad en sinds een jaar een mooi stabiel aquarium met de visjes die er toen ook al in zaten.
Tijdens een zoek tocht naar een betere vis/aquaria handel gestuit op een mooi winkeltje met meer byzondere vissen als de intratuin en daardoor het besluit genomen om een koppeltje antennebaarsjes aan te schaffen.

Maar ik maak me een beetje zorgen over de verkleuring van het stel en vraag aan jullie waar het aan kan liggen?

De vissen zijn in algemeenheid donkerder geworden en ik heb het idee dat de kieuwen wat meer open staan en dit is eigenlijk waar ik me zorgen om maak.........

Gegevens, bak 60-30-30
huis tuin en keukenpompje zonder de kalkstenen.

chloor 0
ph 6.4
kh 3d
nitriet 0
nitraat 10
gh 8d

2 platy eigen kweek
2 meervallen, jongen
2 bijtjes
5 roodkopzalmpjes
2 Antennebaarsjes

Aangezien ik me wel heb voorbereid op hun komst heb ik toch een paar vragen, kweker zegt een ph van 7.4 en google zegt 6.4 dus zou goed moeten zijn. Hebben jullie enig idee?

sorry voor het gehaaste en stel me later nog even voor eerst het belang van de vissen even voorop.........

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cichliden, Antennebaars koppeltje

Bericht door Linda »

Het is normaal dat vissen op kleur komen wanneer ze zich prettig voelen in hun nieuwe omgeving. Merk je verder nog iets aan hun gedrag? Schuren langs grind of andere voorwerpen? Veel verstoppen of juist onrustig zwemmen? Zijn de kieuwen ook rood?
Heb je toevallig een foto van de vissen?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gerjan74
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2015 10:47

Re: Cichliden, Antennebaars koppeltje

Bericht door Gerjan74 »

Hallo Linda,

thnx voor je reactie, was zo gehaast en vergat inderdaad het gedrag te vermelden, maar daar heb ik inmiddels veel over te vertellen :] brede smile.
Mijn zoontje was gisteren jarig en had dus niet veel tijd om te observeren wat ik vanaf afgelopen dinsdag de komst van het koppel veel doe.
En wat dacht je het vrouwtje heeft eitjes gelegd in een hoekje en de man is vooral aan het paraderen en het vrouwtje is wel druk met van alles doen terwijl haar gedrag wat rustiger is de man is bezig de overige vissen uit de buurt te sturen en wat ben ik blij dat er verder niks aan de hand is mits daar ga ik vanuit, op een gegeven moment leek het erop dat ze elkaar afloste en ik weer een poosje gaan zitten en ja hoor ik kijk daar in het hoekje waar ze veel zijn of 1 baarsje in ieder geval, en zie ik daar nu al allemaal eitjes............... super gaaf. Het viel me ook op dat de man veel mooie kleuren aan neemt.

Nou ik ben er weer gerust op en maak me niet veel zorgen meer behalve de voorgeschreven ph waarde en naar wat ik gelezen heb gaan de eitjes niet uitkomen klopt dat ?

Wat is nou de beste ph waarde denk je? boven de 7 zoals de verkoper zei of volgens google die bij deze cichliden een waarde aangeeft van 6.4 tot 6.8 ?

Heb ergens gelezen dat een waarde boven de 7 funest kan zijn.

Groeten van Gerjan

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Cichliden, Antennebaars koppeltje

Bericht door Linda »

Hè wat fijn dat er niks aan de hand is. Gefeliciteerd met de eitjes :D
Ik durf je helaas niet te zeggen of de eitjes wel/niet uitkomen met deze ph. Eén ding kan ik je wel vertellen en dat is dat ze zich fijn voelen op dit moment. Anders gaan ze geen eitjes leggen. Lekker zo laten dus. :cheer:
Aan de andere kant..Wil je eigenlijk wel baby's in je bak? Want, waar ga je ze laten wanneer ze groter worden?

Mag ik wel even een klein beetje zeuren..?
Jouw roodkopjes zitten eigenlijk te klein. Deze hebben een bak nodig van minstens een meter omdat het vrij actieve zwemmers zijn. Tel daarbij op dat ze eigenlijk nog graag 5-10 soortgenoten erbij zouden willen hebben dan past het helemaal niet meer. Beter kun je een wat rustigere scholenvis nemen die wat kleiner blijft zoals de trigonostigma Hengelii of de vuurtetra. :)
En platy's zwemmen ook graag in een clubje van minstens 7

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Cichliden, Antennebaars koppeltje

Bericht door stylz »

zonder welke kalk stenen ??


antennebaarsjes hebben zeker geen kalk nodig pH is eerder onder de 7 dan er boven, eigenlijk begin je met hele moeilijke visjes, maar ja dan stop je er bijtjes bij wat brakwater visjes zijn.

Hoe je het ook doet je hebt 2 aquaria nodig met dit bestand en eigenlijk 3 wat Linda al aan geeft roodkoppen toch minimaal 10 en 1 meter minimum is wel vereist.
dus 3 aquaria hoewel je kan roodkoppen en antennebaarsje samen houden dus een bak boven de meter en dan kan je dit bakje aanpassen voor bijtjes.

zoals je ze nu hebt zitten zullen je bijtjes als de antennebaarsjes dood gaan.
(Brachygobius xanthozona ) http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ona-bijtje
Mikrogeophagus ramirezi http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... s-ramirezi

Ik hoop altijd dat ik het positief kan houden maar, je hebt helaas een bestand wat echt niet gaat.
chloor meten is echt nergens goed voor, dat is uitgebannen uit leiding water, alleen houden de aquarium winkels het er in want dan verkoop je testen en middelen tegen chloor, ik begrijp dat ze soms bij onze zuiderburen nog wel chloor gebruiken.
verder wat lage kH maar dat vinden je antennebaarsje wel fijn je bijtjes zullen het minder waarderen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gerjan74
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2015 10:47

Re: Cichliden, Antennebaars koppeltje

Bericht door Gerjan74 »

Hallo heren/dames,

Heb maar even moeten zoeken naar je naam stylz is het zo te zien bedankt voor je tips en neem ze zeker ter harte, je moet wel begrijpen dat dit een bestand is wat ontstaan is in 2 jaar met de bijtjes als laatste zo,n 4 maanden geleden.

Ik ben niet iemand die zomaar even een bakkie aanschaft en vol gooit met vis en dan we zien wel........

Dat de bijtjes uberhaupt verkocht worden in de dierenspeciaalzaak is me een raadsel en absoluut niet wenselijk, en heb de volgende dag ook terug gebeld en gevraagd waarom ik geen eerste advies over voeding en iets over de habitat te horen heb gekregen toen ik ze kocht. (Dit zou verboden moeten worden!!!!! :x :x )
Nou zie je zo gaat dat dus, toen had ik ze en heb me verdiept in de voeding en ben bloedwormpjes gaan geven maar de roodkopjes/platy zijn zo vraatzuchtig dat ze er id niet aan kwamen en ben met een pvc buisje gaan voeren en dat gaat hartstikke goed en groeien behoorlijk zwemmen soms lekker door de bak en hebben ook hun eigen plekje onder het kienhout.
De rest van het bestand zit er anderhalf a 2 jaar in en komen voor nu even niets te kort, er heerst geen stres en ieder soort heeft zijn eigen zwem route of favoriet plekje.

Wel gaat er een nieuw aquarium komen deze winter :lol: :vis: het word een 100-50h-40 en ben al bezig met de setup betreffende de planten en de pompen met ik me nog verder in verdiepen.
We gaan zeker het bestand uitbereiden op de vissen die we al hebben zoals Linda al aan gaf, aantal platy en roodkoppen erbij en meer niet.

Nou ik ga me eens verder verdiepen in deze mooie hobby aankomende tijd en een ontwerp maken zodat alle vissen niets te kort komen.



Groeten Gerjan, bedankt

Gebruikersavatar

VissenPraat
0-200
0-200
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2015 20:28
Locatie: Noord-Brabant

Re: Cichliden, Antennebaars koppeltje

Bericht door VissenPraat »

Beste Gertjan,

Voor de antennebaarsjes (mikrogeophagus ramirezi) geldt eigenlijk hoe lager je de Ph kan krijgen hoe beter. Als je het op een natuurlijke manier kan verkrijgen zou ik een Ph van 6 aanraden en misschien zelfs 5,5. Dit gaat je ook helpen bij het laten slagen van het nestje. Ik heb ook koppels gehad van deze schitterende vis met vaak eitjes, die uiteindelijk vaak opgegeten worden. De reden hiervoor is een te hoge Ph waarde. Op internet zal je vaak dat als rede opgegeven wordt dat de vissen nog onervaren zijn, enz. Maar in vrijwel alle gevallen zal dit toch aan de water waarden gelegen hebben.

Lees dit verslagje maar eens door:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... i-de-kweek

In ieder geval succes met deze prachtige vissen. ;)

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Cichliden, Antennebaars koppeltje

Bericht door stylz »

Gerjan74 schreef:Hallo heren/dames,

Heb maar even moeten zoeken naar je naam stylz is het zo te zien bedankt voor je tips en neem ze zeker ter harte, je moet wel begrijpen dat dit een bestand is wat ontstaan is in 2 jaar met de bijtjes als laatste zo,n 4 maanden geleden.

Ik ben niet iemand die zomaar even een bakkie aanschaft en vol gooit met vis en dan we zien wel........

Dat de bijtjes uberhaupt verkocht worden in de dierenspeciaalzaak is me een raadsel en absoluut niet wenselijk, en heb de volgende dag ook terug gebeld en gevraagd waarom ik geen eerste advies over voeding en iets over de habitat te horen heb gekregen toen ik ze kocht. (Dit zou verboden moeten worden!!!!! :x :x )
Nou zie je zo gaat dat dus,
gertjan, wat ik opmerkte was geen verwijt naar jou persoonlijk, zo gaat het helaas vaak in aquarium land, beginnende aquarianen worden in een winkel waar ze meer verstand van cavia's hebben door een ondeskundige verkoper vissen in de maag gesplits van die kunnen ook.
Je bijtjes zijn trage eters in een normale bak kwijnen ze weg, mooi dat jij ze zo voert, uiteindelijk gaan ze zout/brak water nodig hebben, is best te doen en ook heel leuk om te zien, eigenlijk verdienen ze een speciaal aquarium.
volgens mij zit het bij jou met de liefde voor je dieren wel goed :duim:

de antenne baarsjes zitten totaal aan de andere kant, lage pH, mineraal arm water, maar korte tijd doen beide soorten het op kraanwater en dan verkoopt het lekker want het zijn beide prachtige vissen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Cichliden uit Amerika”