Antennebaarsjes (Electric blue) graven een kuil?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dutchfield2000
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2023 13:33

Antennebaarsjes (Electric blue) graven een kuil?

Bericht door dutchfield2000 »

Sinds een week heb ik een koppeltje Antennebaarsjes in mijn aquarium. Ze doen het goed; ze eten en vertonen niet echt agressief of gestrest gedrag. Nu is één van beide vissen sinds gisteren een soort 'kuil' aan het graven. De vis gaat met de buik op de bodem liggen en wappert hevig met de vinnen waardoor het zand alle kanten op stuift en er een kuil ontstaat. Nu is mijn vraag; maakt de vis een nest en/of is dit paringsgedrag, of is er sprake van een ziekte waar ik wat aan kan doen o.i.d.?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes (Electric blue) graven een kuil?

Bericht door amber98 »

Antennebaarzen graven kuilen als nest. Dus misschien komen er eieren, of is het enkel territorium gedrag. Over het algemeen dus heel natuurlijk gedrag

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dutchfield2000
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2023 13:33

Re: Antennebaarsjes (Electric blue) graven een kuil?

Bericht door dutchfield2000 »

amber98 schreef: 21 mei 2023 17:12 Antennebaarzen graven kuilen als nest. Dus misschien komen er eieren, of is het enkel territorium gedrag. Over het algemeen dus heel natuurlijk gedrag
Bedankt voor de reactie! Ik kom net thuis en er zijn inderdaad eitje gelegd op een gladde steen. Ik las dat de vader ze na het uitkomen van de eitjes verplaatst naar de gemaakte kuil. Ik heb ook 6 Corydoras Paleatus in de bak zitten. Momenteel zitten de Antennebaarsjes 'waaks' bij de eitjes. Ik heb net een zwarte plaat voor het aquarium gezet om prikkels van buiten de bak te voorkomen en de verlichting iets minder fel gezet om stress bij de vissen te voorkomen. Moet ik verder iets doen qua verplaatsen naar een andere bak o.i.d.?

Hier een foto van de eitjes:


Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes (Electric blue) graven een kuil?

Bericht door amber98 »

Bijna altijd eten de corydoras snachts de eieren op. Ze trekken zich niks aan van territorium gedrag van dwergcichliden en als ze er voorbij komen, smikkelen ze lekker de eitjes weg. Verplaatsen heeft praktisch geen zin. Als je echt wil kweken zul je het koppel apart moeten zetten in een bak voordat ze eieren leggen. het grootbrengen van de jongen kan lastig zijn, deze soort hoort eigenlijk op een hele lage pH te zitten en de electric blue zijn extreem doorgekweekt. Grote kans dus dat er misschien wat “foute” jongen tussen zitten. Ik zou gewoon de natuur z’n gang laten gaan, misschien houd je wel wat jongen over als het koppel sterk genoeg is ;) je kan wel een pantykous over het filter doen, zodat ze niet direct opgezogen worden door het filter. Dat is alweer 1 gevaar minder. Succes :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dutchfield2000
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2023 13:33

Re: Antennebaarsjes (Electric blue) graven een kuil?

Bericht door dutchfield2000 »

amber98 schreef: 21 mei 2023 19:54 Bijna altijd eten de corydoras snachts de eieren op. Ze trekken zich niks aan van territorium gedrag van dwergcichliden en als ze er voorbij komen, smikkelen ze lekker de eitjes weg. Verplaatsen heeft praktisch geen zin. Als je echt wil kweken zul je het koppel apart moeten zetten in een bak voordat ze eieren leggen. het grootbrengen van de jongen kan lastig zijn, deze soort hoort eigenlijk op een hele lage pH te zitten en de electric blue zijn extreem doorgekweekt. Grote kans dus dat er misschien wat “foute” jongen tussen zitten. Ik zou gewoon de natuur z’n gang laten gaan, misschien houd je wel wat jongen over als het koppel sterk genoeg is ;) je kan wel een pantykous over het filter doen, zodat ze niet direct opgezogen worden door het filter. Dat is alweer 1 gevaar minder. Succes :)

Bedankt voor de tips!

Plaats reactie

Terug naar “Dwergcichliden”