Laetacara Dorsigera

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Hier wil ik mijn ervaringen delen over mijn nieuw aangeschafte Laetacara Dorsigera.
Ik zet hier neer wat ik meemaak en wanneer er iets veranderd in gedrag, kleur ed.
Ze zwemmen in mijn Meter (100x40x40, 160 liter)

Wat ik tot nu toe weet is...

...Nog niet veel....Ik weet niet of het een koppel is. Ik weet niet of ze nog mooi op kleur gaan komen..
Wat ik wel weet is dat ze momenteel nogal geel zijn. Wanneer ik op internet kijk naar de fotos zie ik hier en daar foto's die erop lijken. Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat ze jong zijn, ze schuw zijn en daarom nog wat langer de tijd nodig hebben om te wennen.'De ene is wat donkerder dan de andere. Dit heeft echter niets te maken met de schuwheid, de geelste is namelijk het vaakst te zien zwemend door de bak :?
Ze zijn ongeveer 4-5 cm lang. Ze kunnen 6-8 cm worden.

Ze beginnen sinds woensdag (de dag dat ik ze heb gekocht) zich steeds meer te laten zien. Beide hebben ze hun eigen plekje. De ene bij het grote, en de andere bij het kleinere stuk hout.
Ze komen mn uit hun schuilplaats om te eten maar zijn sinds twee dagen ook tussendoor steeds vaker te zien. Ze krijgen voornamelijk diepvriesvoer aangevuld met droogvoer.

Het gedrag naar elkaar toe is rustig te noemen. De lichte zwemt bv rustig door de bak (op verkenning) en de andere komt er dan achteraan en geeft de lichte een "duwtje" waarop de lichte een stukje weg schiet maar er wordt niet gejaagd. Verder hebben ze nog niet veel interesse in elkaar. Soms zwemmen ze even samen om daarna weer elk hun eigen kant op te gaan.

Ze hebben weinig interesse in de overige bewoners. Ik zag net de donkerste een kegelvlekje wegjagen.

Ik heb net wat plantjes terug de grond in moeten zetten, ik hoop echt ten zeerste dat het niet de laetacara's zijn die dit doen!

Ik zal eens proberen wat mooie foto's te schieten van de bange poeperdjes :P
Word vervolgd! :D

Edit: heb zo'n drie kwartier voor de bak gezeten en heb foto's kunnen schieten, maar niet heel mooi...
Maar jullie doen het er maar even mee! :lol:

De donkerste (man?)
Afbeelding

De lichtere (vrouw?)
Afbeelding

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door AquaInfo »

Leuk ga dit volgen :)

In de paartijd wordt de vrouw donker en houdt de man zijn gewone kleur....het zou dus zomaar kunnen zijn dat je man en vrouw moet omdraaien ;)
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Hobbykwekers schreef:Leuk ga dit volgen :)

In de paartijd wordt de vrouw donker en houdt de man zijn gewone kleur....het zou dus zomaar kunnen zijn dat je man en vrouw moet omdraaien ;)
Leuk dat je het gaat volgen! Kunnen we misschien nog een mooi artikel van maken voor de database later :D

Haha ja dat zou maar zo eens kunnen!
De gele is wat kleiner en iets ronder dan de donkerdere vandaar dat we dachten dat dat de vrouw was.. We zullen zien! Misschien zijn ze beide van hetzelfde geslacht.. :kwnie:

Ik zag ze trouwens net zwemmen in de nog donkere bak. De lamp gaat pas om 13.00 aan. Dat hebben ze eerder nog niet gedaan, dus weer een klein stukje vooruitgang :D

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Vandaag lijken de visjes een stukje donkerder. Meer bruinig dan geel. Het donkere beestje ging achter de lichtere aan..Echt wegjaag gedrag. Hopelijk is het van voorbijgaande aard. De andere vissen laten ze met rust.

Ze worden wat vrijer in de bak. Gisteren kon ik zomaar langs de bak lopen zonder dat ze meteen achter een steen schoten. Maar zodra ik dichterbij kwam om ze beter te bekijken, deden ze dat alsnog :roll:

Ik mag wel bijna iedere dag stekjes van de lobelia terug in de grond zetten....minder leuk...............Nu verwacht ik dat dit minder wordt wanneer ze beter geworteld zijn, het is niet zo dat ze er expres uit getrokken worden. De visjes schuilen er graag in.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Weer een kleine doorbraak!
Het duo is tegen elkaar aan het showen.
Ze zijn nog steeds vrij geel :?
Weet iemand misschien of dit nog goed gaat komen? Of is dit misschien het resultaat van teveel nakweek..?
Normaal zouden vissen die tegen elkaar showen toch wat kleur moeten krijgen.... Toch?

Het lukt me steeds beter om mooie foto's van ze te maken. Ze worden steeds minder schuw.

De voorste is de "donkerste"
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door AquaInfo »

Ik denk dat je wat meer geduld moet hebben voordat ze hun beste kleuren gaan laten zien. Ik heb hier Malawi cichliden en dat heeft bij sommigen wel 3 maanden geduurd voordat ze echt goed op kleur waren ;)
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Wauw echt? Drie maanden?
Dan is er dus nog hoop voor mijn gele visjes :lol:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Ze zijn nog steeds geel....Verder geen nieuws :P

Oja...Ze vinden het niet leuk als ik onderhoud doe aan de bak..Ik zie ze daarna bijna een hele dag niet..... :roll:
Vandaag na het voeren kwamen ze zowaar tevoorschijn en nu zie ik ze af en toe nog steeds. Maarja....Ze zijn geel hè...Dat valt niet echt op op een zandbodem!!! :lol:

3 maanden..... Poh... :nope:

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door AquaInfo »

Zijn ze wel al volgroeid?
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Hobbykwekers schreef:Zijn ze wel al volgroeid?
Hmmm ik denk het niet..
Ze lijken mij nu een cm of 4-5. En ze kunnen 8 worden geloof ik?
Maar ik heb wel eens onvolgroeide vissen gehad die wel mooi op kleur waren.... Maar geen enkele vis is hetzelfde natuurlijk.
Ze krijgen rustig de tijd van mij hoor :)

Wat ik wel erg geestig vind, is de laetacara die mee wil zwemmen met de goerami's. Hij kopieert hun gedrag ook. Het diagonaal aan het oppervlak hangen om lucht te happen bv. Hij snapt alleen niet waarom hij het doet volgens mij :lol:
Maar ze lijken een beetje los te komen sinds de goerami's erbij zwemmen :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Ik vond na een verdere zoektocht deze pagina:
http://www.apistogramma.com/forum/threa ... era.10800/
Waar in ze het hebben over de kleuren van de laetacara..
Like I said, to me the colors are typical for this species in neutral mood. Just take a look at photos in books and on the web. Sure, some will show the fish in heightened colors of courtship or aggression, but in neutral mood most populations of L. dorsigera are relatively bland clay yellow color``.
Het zou dus kunnen zijn dat dit hun normale kleur is.. al vind ik die ene wel erg licht..Ze geven aan dat je voer zou kunnen geven dat "carotenoids" bevat. Dat is betacaroteen neem ik aan? Dit zou de kleuren kunnen bevorderen. Straks worden ze oranje :lol:
Weet iemand een visvoer die dit bevat?

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door AquaInfo »

Spirulina bevat veel beta-caroteen.

Op internet vindt je vaak plaatjes die zijn genomen als de vissen het felst gekleurd zijn. Dan worden ze ook nog eens nabewerkt waardoor ze feller gekleurd lijken dan in het echt. Ze zijn dus blijkbaar ook nog erg jong, geef ze rustig de tijd om volwassen te worden, dan zijn ze eerder geneigd om broedkleuren te laten zien.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Ik heb nog een potje meerval tabletjes die spirulina bevatten.
Zouden die volstaan of moet ik echt speciaal voer voor cichlides halen?

Klopt van die foto's... Ook dat ze bewerkt worden wist ik al... Maar dat ze zo geel zouden blijven had ik niet verwacht..

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door amber98 »

Als ze het eten, lijkt het me geen kwaad kunnen. Ik heb hier spirulina granulaat, die zouden ze misschien eerder eten dan een tablet maar daar heb ik verder geen ervaringen mee?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Laetacara Dorsigera

Bericht door Linda »

Klein updateje!
Het gaat heel goed met de visjes. Het lijkt of ze langzaamaan steeds iets minder schuw worden maar ze schieten nog wel snel weg wanneer ik langs de bak loop. Wanneer ik rustig voor de bak ga zitten blijven ze rustig zwemmen waar ze zwemmen.
Ze zijn misschien niet zo kleurig, maar wel erg leuk om naar te kijken :)
De donkerste is mooi op kleur. Niet zoals op de foto's natuurlijk..Maar gewoon zoals een Dorsigeria moet zijn. Een beetje een rossig buikje en zwarte strepen op een geel/bruine ondergrond. Helaas is dit nu juist degene die je het minste ziet :roll:
De lichte echter lijkt nog steeds op een zwemmende citroen :lol:
Al vertoont deze ook steeds vaker wat zwarte strepen op zijn lichaam. Doch niet zo duidelijk als de andere.
De lichte denkt nog steeds dat hij een goerami is :lol: Hij zwemt bovenin de bak met de goerami's en "hapt af en toe naar lucht"..Gek ding :P

Ik heb trouwens spirulina wafeltjes gekocht die ze erg lekker vinden. Of dat ook de reden is van de kleur weet ik niet, zo vaak hebben ze ze nog niet gehad...
Ik ga kijken of ik nog wat foto's kan schieten!

Ze mogen dan wel minder schuw worden... Cameraschuw zijn ze nog steeds... :roll:

De lichte liet zich nog redelijk zien
Afbeelding

Maar de donkere kwam zijn schuilplaats niet uit....
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Dwergcichliden”