Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
juniortjuh
0-200
0-200
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2014 18:11
Locatie: Leidschendam

Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door juniortjuh »

[album]4259[/album][album]4260[/album][album]4262[/album][album]4263[/album][album]4261[/album][album]4264[/album][album]4265[/album][album]4266[/album]

Dit is mijn 125L bak,

Ik vraag me af of deze goed is ingericht voor een koppeltje Apisto Orange Flashe.

Ik hoor t graag! :vis: :D

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door stylz »

een koppeltje van deze vissen in een dergelijk klein aquarium is niet zo'n goed plan, het mannetje zal het vrouwtje veel te veel na gaan jagen en dat overleeft zij niet.

een harem is veel beter dan verdeelt het mannetje zijn attentie over meer vrouwtjes maar nogmaals ik vind je bak te klein voor deze soort.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
juniortjuh
0-200
0-200
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2014 18:11
Locatie: Leidschendam

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door juniortjuh »

Ik heb zelf in deze bak een tijd geleden een paartje hongsloi en een paartje pebas gehad, dit ging redelijk goed moet ik eerlijk zeggen, helaas ging het mis toen er 1 vrouwtje stierf (ik denk van ouderdom).
helaas verkoopt de winkel waar ik de apisto's wil kopen ze alleen per koppel:/

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door Linda »

juniortjuh schreef:Ik heb zelf in deze bak een tijd geleden een paartje hongsloi en een paartje pebas gehad, dit ging redelijk goed moet ik eerlijk zeggen, helaas ging het mis toen er 1 vrouwtje stierf (ik denk van ouderdom).
helaas verkoopt de winkel waar ik de apisto's wil kopen ze alleen per koppel:/
Ik ben het met stylz eens dat je bak helaas te klein is voor een harem apisto's.. Om deze vis in een koppel te houden is gewoon geen goed idee. Er zullen vast mensen zijn bij wie het (redelijk) goed gaat maar vissen kunnen qua temperament onderling sterk verschillen. Het kan dus zo zijn dat de mensen die ze succesvol in een koppel houden geluk hebben met rustige vissen. Ik had ze zelf ook graag gehad maar ik vind mijn bak (160 liter) te klein voor ze..
Je kunt beter op zoek gaan naar een vis die wat kleiner gehouden kan worden.
Is een koppel goerami's niks voor je?

Punt is dat de vissen wanneer je ze koopt nog redelijk jong/klein zijn. Maar wanneer ze volwassen worden, worden ze agressiever en vaak behoorlijk groot. (dit geld niet alleen voor de apisto's maar ook voor andere vissen.)
Je bak is op dat moment geen fijne plaatst voor je vissen..En vaak al helemaal niet voor de dame die continue opgejaagd zal worden door 'haar' man..

Je hoort steeds vaker dat vissen alleen per koppel verkocht worden omdat winkels en kwekers anders met de mannen blijven zitten, maar ik vind dat raar. Sommige vissen HOREN gewoon in een harem. En wat als bv het vrouwtje overlijdt en je een nieuwe wilt halen..Moet je dan ook een man nemen :?:

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door Rickpad »

De ene apisto is de andere niet. De Apistogramma cacatuoides "orange flash" die jij bedoeld word inderdaad een beetje groot voor deze bak. Maar een Apistogramma borelli zou wel misschien wel kunnen. Deze zijn iets kleiner en minder agressief. Indien de juiste medebewoners erbij zitten zou dit een optie kunnen zijn.
Qua inrichting zou ik nog wel wat meer hoge planten erin doen en proberen om de zichtlijnen nog iets beter te breken.

Nou zie ik op een foto een diamant gourami, die overigens naar mijn mening ook niet optimaal zit. Dus ik weet niet of nog een territorium vormende vis wel een goed idee is.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
juniortjuh
0-200
0-200
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2014 18:11
Locatie: Leidschendam

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door juniortjuh »

inderdaad k ben t helemaal met je eens Catfish, je hebt een punt ja, ik zal dr werk van maken.
de gourami zit inderdaad in zn eentje in de bak,mijn plan is om morgen een vrouwtje erbij te kopen.

zou dit dan wel kunnen met een borreli harem?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door Linda »

Rickpad schreef:Nou zie ik op een foto een diamant gourami, die overigens naar mijn mening ook niet optimaal zit. Dus ik weet niet of nog een territorium vormende vis wel een goed idee is.
Bedoel je optimaal qua bakmaat?
Ik heb zelf diamantgoerami's in mijn 160 liter bak, en daarvoor in mijn 120 liter bak. Een koppel kan prima, een school uiteraard niet..
juniortjuh schreef:zou dit dan wel kunnen met een borreli harem?
Zoals Rickpad zegt zou het wel een beetje druk kunnen worden met diamantgoerami's én borelli's..Ik zou me gewoon even inlezen over de borelli en dan de keuze maken, een vrouw bij je diamantje of (wanneer je man niet meer is) evt gaan voor de borelli (als het in je bak past tenminste ;) )

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door Rickpad »

Catfish schreef:
Rickpad schreef:Nou zie ik op een foto een diamant gourami, die overigens naar mijn mening ook niet optimaal zit. Dus ik weet niet of nog een territorium vormende vis wel een goed idee is.
Bedoel je optimaal qua bakmaat?
Ik heb zelf diamantgoerami's in mijn 160 liter bak, en daarvoor in mijn 120 liter bak. Een koppel kan prima, een school uiteraard niet..
Ik zie in de bak geen enkele beplanting of enige beschutting in de bovenste laag van het aquarium. Ook oppervlakte vissen hebben een plekje nodig waar ze zich eventueel kunnen verschuilen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
juniortjuh
0-200
0-200
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2014 18:11
Locatie: Leidschendam

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door juniortjuh »

morgen ga ik een hele hoop oppervlakte planten kopen zodat ook de bovenlaag mooi beschut is, wij nemen ipv de gourami (die we uitscheppen) bijlzampjes, ik weet dat deze goed samen gaan met apisto's (mits er genoeg beplanting is;))

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door Linda »

juniortjuh schreef:morgen ga ik een hele hoop oppervlakte planten kopen zodat ook de bovenlaag mooi beschut is, wij nemen ipv de gourami (die we uitscheppen) bijlzampjes, ik weet dat deze goed samen gaan met apisto's (mits er genoeg beplanting is;))
Koop er maar niet teveel in een keer, drijfplantjes groeien ontzettend hard, voor je het weet heb je er teveel :P
Wat ga je dan doen met de goerami....?
Misschien wil iemand op het forum hem graag van je overnemen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door stylz »

juniortjuh schreef:bijlzampjes, ik weet dat deze goed samen gaan met apisto's (mits er genoeg beplanting is;))
welke apisto's ga je dan nemen ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
juniortjuh
0-200
0-200
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2014 18:11
Locatie: Leidschendam

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door juniortjuh »

Ik heb een adresje in den haag (waterweelde) dat is een aquariumspeciaalzaakm voor zee en zoetwater aquaria, van ciclide tot roggen tot zebravissen, die verkopen alles, ook nemen zij vissen terug, bijv. voor als je geen plaats meer hebt ;) die verkopen zij dan daarna weer door:)
en aangezien t nu best wel kort dag is om nog iemand op t forum rond Leidschendam en omstreken te vinden voor een gourami ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
juniortjuh
0-200
0-200
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2014 18:11
Locatie: Leidschendam

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door juniortjuh »

ik ga dan waarschijnlijk voor de borreli opal, oooofffffff heeeel misschien, toch voor de cacatuoides ;$
mocht dit niet goed gaan ruil ik ze binnen een dag weer om.
misschien is 1 dag wat kort om het gedrag te bestuderen maar, ik zal zorgen voor een goed onderkomen hier:)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door Linda »

Ik geloof best dat je je visjes een goed thuis wil geven..Maar ze continue terugbrengen naar de winkel omdat het toch niet gaat is ook niet goed voor je vissen. Dit geeft veel stress waar sommige vissen zelfs aan dood kunnen gaan.
Je moet je dus afvragen of het het waard is om de cacatuoides toch te proberen, tegen de adviezen van meerdere mensen in..
En 1 dag is zeker te kort. Niet alleen om het natuurlijke gedrag te bestuderen (wat zij na een dag echt nog niet vertonen) maar ook omdat ze dan nog niet bijgekomen zijn van de eerste verhuizing, en dan vervolgens alweer terug het plastic zakje ingaan omdat het niet gaat zoals je hoopte..

Ik hoop niet dat je dit opvat als kritiek maar als advies..Denk alsjeblieft na over wat het beste is voor de vissen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
juniortjuh
0-200
0-200
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2014 18:11
Locatie: Leidschendam

Re: Is deze bak oke voor een koppeltje apistogramma's?

Bericht door juniortjuh »

Ik zal dit ook zeker overwegen!
Ik zal morgen nog even laten weten hoe of wat, mits ik tijd heb ivm school en werk.
Ik vat dit op als opbouwende kritiek;)
Ik ben tenslotte pas 17 en heb toch nog veel te leren (als zeg ik t zelf;)

overigens wil ik wel zeggen dat dit de eerste keer is dat ik zo'n beslissing neem,
ik heb nog nooit mn vissen verhuisd, ik heb de cherrybarbelen al ruim 3 jaar.

ik ga dr over nadenken.

een fijne avond vooralsnog!
:)

Plaats reactie

Terug naar “Dwergcichliden”