Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
martijnboy4
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:20

Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door martijnboy4 »

Boven over mij aquarium, onder de vragen!
Beste Aquaria houders,

Ik heb al ongeveer een jaar een Tanganyika Cichliden bak een juwel 180. In mijn aquarium heb ik 2 stapels stenen, er zat ook een stuk hout in maar die heb ik weggehaald en er zitten 2 planten in namelijk: vallisneria en een soort zwaardplant. In mijn aquarium zwemmen 5 Julidochromis regani en 4 Neolamprologus Brichardi met jonkies ze hebben al 6 nestjes gehad ze zijn weleens agressief maar dat valt ook wel weer mee! verder heb ik nog een meerval / algeneter het is een synodontis soort.
Ik heb last gehad van groen alg en blauw alg een week geleden heb ik me aquarium goed verschoond en de algen weg gehaald het zand omgewoeld en de stenen een beetje geborsteld zodat de algen daar er ook afgingen. Er zit nog wel groen alg in me aquarium maar dat laat ik zitten want dat hoort bij een Tanganyika aquarium.
In me aquarium heb ik 2 soorten lichten: een plantenlamp en een kleurlamp, om de plantenlamp heb ik folie gedaan want hij scheen te fel en daardoor waren sommige vissen vaak niet te zien en de algen groeiden ontzettend snel, nu een week later is mijn bak alg vrij en alle vissen zijn levendiger geworden.

Alleen zoals u op de foto's hieronder kunt zien is mijn bak nog niet helemaal compleet!
sorry voor de onduidelijke foto's, als U op de foto drukt word hij groter en duidelijker.
[album]2962[/album][album]2961[/album][album]2960[/album][album]2959[/album][album]2958[/album][album]2957[/album][album]2954[/album]

nu heb ik de vragen:

- moeten er nog stenen bij?
- moeten er meer planten bij? < het is niet echt nodig maar het ziet er wel leuker uit.
- moeten er nog schelpen bij? < maar kunnen die dan wel bij mijn meerval?
- moet het stuk hout terug?
- en de belangrijkste vraag of er nog vissen bij kunnen? zoals bijvoorbeeld de altolamprologus soort of een vis die meer bij het oppervlak zwemt de Paracyprichromis nigripinnis?

Ik hoop dat ik antwoorden krijg en er ook wat mee kan doen, alvast bedankt voor uw reacties.
Groeten, Martijn
Laatst gewijzigd door martijnboy4 op 19 jul 2012 14:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Tanganyika!

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door Fabian »

Weet wel dat er in een Tanganyika bak algen horen :mrgreen:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
martijnboy4
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:20

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door martijnboy4 »

niet allen algen zijn er ook uit!
Tanganyika!

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door Fabian »

Maar groenalg hoort wel ;) Stenen mogen ook lekker onder zitten :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
martijnboy4
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:20

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door martijnboy4 »

bedankt voor de tip, het blauwalg is voornamelijk helemaal weg groenalg zit er nog wel een beetje
Tanganyika!

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door Kevin »

Waar houden de brichardi zich op bij jouw zo gedurende de dag?

Zolang het groene algen zijn en geen lange draden worden lekker laten gaan die algen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
martijnboy4
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:20

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door martijnboy4 »

de brichardi houden zich gedurende dag vooral bij de stenen in het midden en rechts bij de plant vallisneria omdat hun jong daar zwemmen!

ja het groene alg laat ik er lekker op maar vooral op de achterwand komen draden en als dat echter toch teveel word haal ik dat weg.

een vraagje: kan het kwaad als er nog anders vissen bij komen meer bij het bovenste gedeelte echte vrijzwemmers of nog een altolamprologus?
Tanganyika!

Gebruikersavatar

Malawirob
200-400
200-400
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 jun 2011 01:11

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door Malawirob »

Met tien volwassen vissen, en nog wat jongen, is je bak al aardig vol.
Zie dat de stenen links tegen de ruit gestapeld staan. Dit neemt risico's met zich mee. Wat je kunt doen is de zijwanden ook bekleden. Dan loop je geen risico's met vallende stenen. Daarnaast kunnen Cichliden wat schuw zijn. Met dichte zijwanden is dit vast minder.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
martijnboy4
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:20

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door martijnboy4 »

het lijkt door de foto dat de stenen tegen het ruit aan staan maar dit is niet zo de stenen zitten stevig gestapeld ongeveer 2 cm van het raam vandaag!


ook voor de andere lezers van dit forum; heeft u misschien nog een idee voor mogelijke vissen die erbij kunnen!
misschien dat na de vakantie de groep brichardi of de groep julidochromis eruit gaat welke vissen zouden er dan nog bij kunnen bij een van deze groep?
Tanganyika!

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door Fabian »

Sluit me aan bij Rob. Als er een hier veel weet over Cichliden, vooral Tanganyika en Malawi, is hij het wel ;)

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Mijn Tanganyika bak met foto's en vragen!

Bericht door Rickpad »

Ik sluit me ook bij Rob aan. Die bak zit volgens mij al aardig vol nu.
Houd die stenen in de gaten, je wil echt niet dat dat mis gaat ;)

Plaats reactie

Terug naar “Cichliden uit het Tanganyikameer”