Opgezwollen oog

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tim1990vis
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2014 18:47

Opgezwollen oog

Bericht door Tim1990vis »

Hallo,

Ik wil graag advies wat te doen met mijn zieke vis. Het gaat om een cichliden(albino) die binnen een dag een enorm opgezwollen ogezwollen oog had. Vervolgens heb ik de winkel gebeld en die vermoedde een aanval van andere vissen of een puiloog. Op hun advies heb ik esha 2000 gebruikt om het op te lossen. Dit haalde niks uit en een paar dagen later zat hij onder de stip en de vinnen waren beschadigd. Vervolgens kregen andere vissen ook stip. Ik heb medicatie voor stip gekocht en gecombineerd met esha 2000. De stip verdween langzaam en de zwelling aan het oog ook.(oog wel kapot) nu begint het oog na een paar dagen weer te zwellen. Ik wil niet nog een keer medicatie gebruiken en weet niet wat te doen. Heb ook geen aparte bak. De vis is zwaar beschadigd maar eet en zwemt nog goed. De andere vissen zijn kerngezond. Wat nu?

Alvast bedankt.
Gr. Tim

Gebruikersavatar

Sjakie
400-600
400-600
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:36
Locatie: Pijnacker

Re: Opgezwollen oog

Bericht door Sjakie »

Hoi Tim,

helaas ben ikzelf totaal niet thuis in de cichlides.
Heb wel even voor je gegoogled en ben het volgende tegengekomen.
Misschien herken je iets in het onderstaande verhaal.

Pop-eye, exophthalmus of in het Nederlands puilogen is bij vissen makkelijk te herkennen door een of beide uitpuilende ogen.
Deze aandoening is eigenlijk geen ziekte maar een teken van een ontsteking.
Het oog puilt naar buiten door een ophoping van vocht achter of in het oog.
Het eerste kenmerk is het bol staan van één of zelfs allebei de ogen. In een later stadium zult u een vlies rondom het oog zien, deze vlies houd het oog op zijn plaats.
De vis zal steeds minder interesse tonen voor het voer, en de vis zal zich misschien gaan schuren aan het oog, er ontstaat een infectie die gaat irriteren.
Zonder een behandeling is de kans groot dat de vis het oog zal verliezen.

Bij een aandoening aan één oog, kan de oorzaak zijn dat de vis zich heeft gestoten aan het oog, dit kan zijn gebeurt bij het jagen van de vissen onderling, of door een schrik reactie, het kan ook zijn gebeurt bij het vangen of de transport van de vis, met andere woorden stress.
Het gebruik van zout geeft hierbij goede resultaten, 1 a 2 eetlepels zout op 1liter water, dit kunt u desnoods herhalen.

Zou er spraken zijn van beide ogen, dan is er meestal een bacterie infectie, een infectie met vochtophoping achter het oog, veroorzaakt door parasieten of zelfs wormen.
Hier is dan spraken van slechte waterkwaliteit, een te hoog nitriet, een oorzaak die kan zijn ontstaan door slechte filtering of een gebrek aan waterverversing.

Het is dan ook raadzaam om gelijk het water voor 50% te verversen, veel water verversen kan goed helpen.
Eventueel kunt u hierbij ook gebruik maken van wat zout, het kan nooit kwaad.

Bacteriële infecties, verwondingen en de waterkwaliteit zijn de meest voorkomende problemen.
Ook kan de vis lijden aan een Mycobacterium infectie of een inwendige schimmelziekte, maar dan zou je meer aan de vis moeten zien.
Daarbij tevens de vraag wat is er gevoerd ?
Deze parasieten kunnen ook via het voer uiteindelijk achter het oog zijn gekomen.

Bent u niet zeker na het meten van de waterwaardes, of denkt u dat het geen geval van stress “jagen” is geweest, kunt u het beste de vis isoleren voor een behandeling met een antibioticum met een breed spectrum bijvoorbeeld eSHa2000 of FMC.
Zou het antibioticum naar een tijdje niks hebben geholpen, en u merkt dat de vis veel pijn heeft laat de vis dan niet langer leiden en geef de vis een pijnloze dood (= de allerlaatste optie als niets helpt)

Bron: http://www.cichlidenkwekers.nl/pop-eye-exophthalmus/
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Plaats reactie

Terug naar “Cichliden uit het Malawimeer”