Cichliden dood

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rickho
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2013 01:11

Cichliden dood

Bericht door Rickho »

Ik heb sinds een half jaar een aquarium van 1 meter. Met een aantal cichliden erin.
Paar grote en wat kleintjes. Genoeg schuilplekjes.
Het ging allemaal goed tot eergisteren. Een vriend van mij had een aquarium van 160 gekocht en daar zaten wat cichliden in. Hij heef ze verkocht en ik moet er 3 hebben. Toen ik gister ochtend beneden kwam lagen er 6 doden cichliden. Tetra test gedaan en alle waarde waren goed. Temperatuur was wel aan de hoge kant 30 graden.
Ik woon in een maisonnette huis en het word er goed warm deze dagen.
Mijn temperatuur staat ingesteld op 25,2 maar het word wel eens vaker 30 graden maar om nu elke keer koud water in t doen is ook wat.

1 vis had een wondje bij zijn vind het leek net of hij gebeten was

Mijn vraag is.

Kan het door ziekte komen en wie weet welke?
Of door de warmte van het water?
Wat kan ik het beste doen?

Het zijn malawi cichliden

Alvast bedankt

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Cichliden dood

Bericht door Rita M »

Zelf denk ik aan een combinatie van al deze factoren, nieuwe vissen erbij = enorm stressvol en deze dragen ook hele andere bacteriën bij zich dan de vissen uit jou bak. Om die reden moeten vissen eigenlijk altijd eerst een paar weken in quarantaine al moet ik toegeven dat zelf nog nooit gedaan te hebben hoor. Een vis met een wondje heeft misschien al een bacteriële infectie gehad en dit allemaal samen met die temperatuur van 30 gr zal dan toch te veel zijn geweest misschien.
Wat je nu het best kunt doen weet ik eigenlijk niet zo heel goed, voor de zekerheid zou je een antibacteriële kuur EsHa 2000 kunnen geven van een paar dagen (dan wel even een luchtpompje in je bak erbij doen)

Je zegt verder "maar om nu elke keer koud water in t doen is ook wat" maar dat is met deze hele warme dagen eigenlijk wel wat je moet doen ja, de vissen worden door ons in een bak gestopt dus die moeten we dan de meest optimale verzorging mogelijk geven en met deze warmte is dat zorgen voor verkoeling. Dat kan natuurlijk op verschillende manieren en zelf kies ik inderdaad voor waterwissels met koud water maar je kunt ook flesjes water invriezen en gewoon dicht in de bak doen zodat het ijs niet in het water komt maar wel verkoelend werkt.

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Cichliden dood

Bericht door Chumbu »

Waterwaardes die goed zijn schieten we helaas niet zoveel meer op :)

kh, gh, no2, no3 waardes zijn belangrijk.

Wat voor filter heb je?

Vissen toegevoegd, welke dan?

Wat is je visbestand?

Koelen moet je echt wel doen al kan voor korte duur 30 graden best, belangrijk is het om je water geleidelijk aan in temp te laten terugzakken, dus niet van 30 naar ineens 25 want dat vinden ze ook niet bepaald prettig.
Zet de uitstroom van de filter naar het water oppervlak zodat het flink in beweging is en je dus gasuitwisseling hebt die je vissen voorziet van meer zuurstof in het water.
Luchtpomp met bruisbal of steen werkt ook goed.

Voor nu: 50% verversen en geleidelijk aan in een paar dagen het water laten zakken in temp, 26-27 graden mag best.
Geen medicijnen toevoegen als je niet weet wat er aan de hand is.

Gebruikersavatar

Rita M
1000+
1000+
Berichten: 4986
Lid geworden op: 02 mar 2011 14:59
Locatie: Amsterdam

Re: Cichliden dood

Bericht door Rita M »

Kijk......

dat is de kenner dus luister ajb goed naar hem!
geen EsHa toevoegen dus!!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Rickho
0-200
0-200
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2013 01:11

Re: Cichliden dood

Bericht door Rickho »

Bedankt voor jullie reacties en de tips

Zal 2 koelpak invriezen en deze in het aquarium doen als hetweer te warm word.
Ik heb een eheim professional 2 filter.
Nitrit is goed.

Ik gok dat het idd dan een factor van stress en warmte is.
1 cichliden strawberry red of rubin red maakte de rest wel de kop gek.
Zandspugen naar andere vissen

Temperatuur is 28 op dit moment.

Ik weet zelf niet hoeveel cichliden in een bak van 1 meter kunnen.
De 1 zegt je moet vanaf 120cm cichliden houden en de ander zegt meter is goed

Laatst ging ik een aquarium voor een vriend ophalen en die zegt weer ach je kan er he veel in houden.
Op dit moment zitten er 6 cichliden weer in en meer komen er niet in

Gebruikersavatar

Chumbu
600-800
600-800
Berichten: 703
Lid geworden op: 27 jul 2011 21:32

Re: Cichliden dood

Bericht door Chumbu »

Geen koelpacks bij problemen maar verversen

Nitriet is goed? wat is die waarde dan?
Overige waterwaardes?
Zandspugen is normaal voor malawi's
Een meterbak kan mits je voldoende ervaring hebt.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Cichliden dood

Bericht door Kevin »

Ik mis de namen van de cichliden vooral. Er kunnen echte killers tussen zitten namelijk die binnen mum van tijd de bak op zijn kop kunnen zetten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Cichliden dood

Bericht door stylz »

Een meter bakje blijft klein voor cichliden, ik lees niets over gehavende vissen op een na dan, dus neem aan dat het dan hooguit stress kan zijn, ik denk door het bij zetten het meest aan nitiet.
Voldoende schuilplaatsen is bijna niet te doen met zoveel vissen ik bedoel er zijn er 6 dood hoeveel waren het er dan om mee te beginnen, want ik ben de draad een beetje kwijt ?
Geen verdere zichtbare zaken aan de vissen ? happen ze naar lucht ?
coolpacks niet doen idd lekt er een ook maar een beetje dan heb je een probleem, gewoon verversen werkt prima kraanwater komt nog niet met 30 graden uit de kraan en dat help ook tegen b.v. nitriet.

voorzichtig verversen, beluchten en vooral de temp niet meer zo hoog op laten lopen, ventilatoren werken ook prima, 30 graden is gewoon fors hoog.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Cichliden uit het Malawimeer”