Het deprivisje

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Het deprivisje

Bericht door Laurens »

Dit artikel komt uit het NRC, waar Frans van der Helm schreef:Het depressieve zebravisje en Prozac
Een van de zebravisjes die voor biomedisch onderzoek gebruikt werden, bleek depressief. Een Amerikaanse onderzoeker strooide Prozac in het aquarium, en het visje begon weer vrolijk te zwemmen.

Door FRANS VAN DER HELM
Hij heeft zeker zo'n duizend zebravisjes in aquariums en laboratoriumbakjes, neurologisch onderzoeker Herwig Baier van de Universiteit van Californië in San Diego. Hij gebruikt ze als proefdieren voor onder meer oogonderzoek. Het viel hem op dat één zebravisje 'niet helemaal goed' was. Het apart gehouden diertje lag op de bodem van zijn waterbak en staarde maar wat. Nu geldt voor een zebravisje als proefdier, dat het in de ogen van wetenschappers 'goed' met je gaat, als je je van alles laat welgevallen. Dus medisch onderzoek ondergaan en gewoon doorleven en -zwemmen. Of ondanks ingrepen in je leven zoals scheiding van groepsgenoten en eenzame opsluiting ook monter blijven doorzwemmen. Dat is goed, zo horen zebravisjes te zijn, en dat is handig voor onderzoek.
Maar dit visje had er genoeg van. Het lag lusteloos op de bodem van zijn kale, net te kille bakje, starend in een toekomst die alleen maar meer van hetzelfde zou brengen. Het zat in een zwart gat. Als Baier weer andere vissen bij hem plaatste, leefde het sombere visje direct weer op. Het zwom met de anderen mee, steeds levendiger. Zo monter dat je helemaal niet kon zien dat dit eigenlijk geen goed visje was. De onderzoeker was nieuwsgierig en zette het visje weer apart. En gaandeweg werd het zebravisje weer somber. Het bewoog uiteindelijk helemaal niet meer en lag op de bodem.
Toen begon Baier met experimenten. Hij mengde wat van het antidepressivum Prozac (fluoxetine) door het water. En al gauw was het visje weer monter aan het zwemmen. Het leek wel een gelukkig visje. Of toch niet helemaal, want gelukkige visjes zijn erg levendig, en dit visje zwom enigszins werktuigelijk. Maar toch. Het werd gezien als een doorbraak. De onderzoeker ging door met experimenteren. Hij stopte met het toedienen van Prozac - en het visje werd weer somber en ging stilliggen. Na die terugval diende Baier andere middelen toe - van verwante stoffen tot louter kalmerende middelen. En haast alles hielp: het zebravisje werd monterder.
Baiers diagnose is dan ook: dit zebravisje leed meer onder langdurige stress dan zijn gemiddelde medevis. Zijn vissenhersens maken niet genoeg antistressstoffen aan. Inmiddels heeft Baier met zijn medewerkers in het lab hele generaties van nakomelingen van dit speciale deprivisje gekweekt, om verder onderzoek te kunnen doen. Want, zei Baier eind vorig jaar: "Er is veel literatuur over de relatie tussen chronische stress en depressie, maar een causaal verband is onbekend. We kunnen dit nu in vissen simuleren en het bestuderen." Hij hoopt zo inzicht in neurologische mechanismen te krijgen, die vergelijkbaar zijn met die van mensen. En daaruit zouden nieuwe antipressiemiddelen kunnen worden ontwikkeld.
Een nieuw proefdier is dus geboren, het deprivisje -- en ,dat terwijl er nog mensen zijn die beweren dat vissen geen gevoel hebben. Maar zoals somberaars zullen vaststellen: de deprimerendste dag van het jaar, 3 januari, is al weer voorbij, zonder nader opbeurend nieuws uit het anti-deprivissenlab.
Op zich wel een grappig artikel vind ik :lol: alleen ben ik verbaasd dat zebradanio's in hun eentje zo actief blijven (behalve deze)...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Het deprivisje

Bericht door Kees »

Apart verhaal.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Het deprivisje

Bericht door Laurens »

nogal ja :mrgreen:
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Het deprivisje

Bericht door Timothy »

zeker heel apart.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Gerard
800-1000
800-1000
Berichten: 938
Lid geworden op: 21 okt 2007 18:27
Locatie: rozenburg

Re: Het deprivisje

Bericht door Gerard »

ik geloof niet dat prozac nou zo goed is voor je vis. :?
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Het deprivisje

Bericht door Linda »

Vraag me af hoever ze ondertussen zijn met hun deprivissen onderzoek..

Zo zie je maar weer dat visjes ook gevoelens hebben. Moet ook haast wel..Kijk maar eens hoe blij/actief ze worden wanneer je voor de bak gaat staan en ze denken dat ze eten krijgen :mrgreen:

Gebruikersavatar

emeraldking
400-600
400-600
Berichten: 585
Lid geworden op: 21 aug 2014 16:43
Locatie: In 't oosten des lands

Re: Het deprivisje

Bericht door emeraldking »

Ze lijken mij wel, Linda...
Ik word ook heel blij en actief als ik eten krijg... :D
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Het deprivisje

Bericht door Linda »

emeraldking schreef:Ze lijken mij wel, Linda...
Ik word ook heel blij en actief als ik eten krijg... :D
:lachen: Wie niet?

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Het deprivisje

Bericht door stylz »

Linda schreef:
emeraldking schreef:Ze lijken mij wel, Linda...
Ik word ook heel blij en actief als ik eten krijg... :D
:lachen: Wie niet?
of ik aktief wordt hangt ook weer af hoeveel ik te eten krijg :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Boeken en media”