Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door Linda »

Ik ben het er niet helemaal mee eens..


Wat ik zeg, het is echt een goed artikel om de beginnende aquarianen op weg te helpen. En ik zat met veel enthousiasme te lezen (vooral dat stukje over mensen aanschaffen in de winkel vind ik erg leuk 😂) , tot ik op dit stukje stuitte..
Hoeveel licht? Als je planten goed wilt laten groeien: veel! Heb je maar 1 buis? Plaats er een buis bij. Voorzie altijd elke buis van een goede reflector. Maak de binnenkant van de aquariumkap wit (spuitlak). Wit reflecteert licht, zwart absorbeert licht.
Dit, vind ik, voor een beginnend aquariaan géén goed advies.. Wanneer je zo'n bak met licht op je aquarium zet, zul je ook een co2 systeem aan moeten schaffen. En dat wordt hier niet bij vermeld. Je moet véél licht hebben. Punt.

Best kun je het wat genuanceerder brengen. Wil je zo'n bak dan heb je dat nodig, maar wil je zo'n bak dan heb je dit nodig. Plantenbak? Veel licht en co2. Rustig aan beginnen met makkelijke planten? Dan weinig licht en minder lichturen (in het artikel staat 12 terwijl een co2 vrije bak 8-10 genoeg is)

Dan nog één puntje van kritiek..(staat meteen de 12 uurige dag bij)
Zorg voor een belichting van 12 uur, dat is de lengte van een gemiddelde tropendag. Schakel met die klok ook gelijk de verwarming aan en uit. Hierdoor kan het water in het aquarium ’s nachts iets afkoelen, net als in de natuur: licht aan = kachel aan, licht uit = kachel uit. Bovendien gaat je verwarming ineens 2x zolang mee.
Uhm.. Oké ook in de winter?
Temperaturen 's nachts in een tropisch klimaat komen niet onder de +/- 20 graden geloof ik (maar dit kan ik mis hebben) in ieder geval niet rond de 12 graden dat het hier in de woonkamer is ' nachts..
Wederom, er is geen nuance.. Het is overdag aan 's nachts uit. Punt.

En dan staat er ook nog iets in over een luchtpompje.. Maargoed ik zal ophouden 😅

Is het soms een al wat ouder artikel?
Vergis je niet ik vind het echt een leuk artikel!! Maar deze punten vond ik wat jammer..

Ik raad ook alle beginners hier aan om dit artikel eens door te lezen!
s/www.aquainfo.nl/we-hebben-aquarium-en-wat-nu/amp/

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door Erik1974 »

Vreemd dit idd.
Ik als beginner wat jaren terug had mijn kap beplakt met aluminium folie om zo dus ook meer licht te krijgen, BAM! hele bak vol met baardalg :( En ook die verwarming uit zetten is idd vreemd. Beter is het om deze op de minimum temperatuur te zetten die je vissen kunnen hebben, bespaar je de maximale hoeveelheid stroom mee maar de bak zal nooit te koud worden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door amber98 »

Wij spreken op het forum behoorlijk veel dingen tegen inderdaad. Wat betreft de verwarming koelt het s nachts altijd wat af doordat de lampen geen warmte meer afgeven. Hier scheelt dat toch wel 2 graden. Als ik het uit zou zetten, heb ik hetzelfde als bij jou Linda, het huis word snachts niet verwarmt en is behoorlijk koud.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door Linda »

Ik heb inderdaad ook mijn kap eens beplakt met witte folie, twee tl buizen met reflector. Dacht je het goed te doen...😥
Resultaat.... baardalg!
Zelfs met de bio co2 die ik toen had aangesloten.

Nu ik eraan terug denk was dat ook na aanleiding van dit artikel..😯

Gebruikersavatar

PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door PatH »

Ja Linda en Erik, dat had ik ook gelezen (herinner je je dat ik dat ook vermeldde ivm het uitzetten van de verwarming tezamen met het licht?). Jullie waren toen al eensgezind in de reacties. Maar natuurlijk geeft zoiets foute signalen aan beginners hé. Voor debutanten is het rondneuzen op het internet eigenlijk een dubieuze zaak. Ik doe het dan ook hoe langer hoe minder en enkel voor zeer specifieke zaken ga ik dieper graven, anders hou ik mij aan de kennis van de mensen op het forum.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door Linda »

Ja klopt Patrick!

Het grappige vind ik... Dat dit artikel zelf aangeeft niet alles op internet te geloven omdat iedereen van elkaar kopieert 😅

Gebruikersavatar

PatH
200-400
200-400
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 dec 2017 09:10
Locatie: Roeselare, West-Vlaanderen

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door PatH »

Waarom schrijven jullie niet eens het definitieve aquariumboek? En dan wordt de "delicate badjas" misschien eindelijk eens openbaar gemaakt! :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door Linda »

PatH schreef: 27 feb 2018 10:32 Waarom schrijven jullie niet eens het definitieve aquariumboek? En dan wordt de "delicate badjas" misschien eindelijk eens openbaar gemaakt! :)
:lol:
Ik weet niet of ik al out in the open wil met mijn delicate badjas hoor 😂

En Sja.. Een definitieve oplossing voor ieder aquarium is er denk ik niet.... Bij iedereen werkt weer iets anders om een aquarium goed te laten draaien. Al zijn de richtlijnen natuurlijk wel ongeveer hetzelfde..

Mensen moeten zich maar gewoon hier aanmelden voor goed advies 😁

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door Linda »

Dit topic sluit hier trouwens heel mooi op aan.

https://aquafora.nl/viewtopic.php?t=12399

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door AquaInfo »

Dank je voor de opbouwende kritiek Linda! Het is inderdaad al een wat ouder artikel....naar mijn idee zullen een aantal delen genuanceerd moeten worden om de beginner inderdaad niet direct op te zadelen met baardalg of bevroren visjes.....

Wie helpt ons mee met het verbeteren van dit artikel?
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door Linda »

Ik wil me er best over buigen hoor 😉

Gebruikersavatar

AquaInfo
200-400
200-400
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 mar 2008 09:32
Locatie: Zwaag

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door AquaInfo »

Super! laat maar weten hoe we de tekst kunnen verbeteren!
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Goed artikel Aquainfo! Maar.....

Bericht door Linda »

Kun je hem naar mij toe mailen?
Pas ik hem aan voor je.

Plaats reactie

Terug naar “Boeken en media”