Antennebaarsjes ziek door rode muggenlarven?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dutchfield2000
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2023 13:33

Antennebaarsjes ziek door rode muggenlarven?

Bericht door dutchfield2000 »

Twee weken geleden heb ik mijn antennebaarsjes en corydoras paleatus rode muggenlarven gevoerd. Na het eten van de rode muggenlarven deden de corydoras het prima, maar de antennebaarsjes vertoonden raar gedrag. Ze verstopten zich eerst samen achter een steen, waarna ze allebei voor ongeveer een dag verdwenen in een aquarium decoratiestuk. Daar bleven ze op één plek zitten maar vertoonden ze geen raar gedrag. Nu heb ik dat destijds gewijd aan de misschien wat te grote lading rode muggenlarven.

Vandaag heb ik ze wederom rode muggenlarven gevoerd. Met het 'rare' gedrag van de vorige keer in mijn achterhoofd heb ik de rode muggenlarven extra goed gespoeld, alle slecht uitziende larven uit de lading gehaald en vervolgens in zeer kleine beetjes gevoerd, zeker niet te veel.

Nu vertonen ze weer hetzelfde gedrag. Althans, er zit weer één vis in een decoratiestuk verstopt, de andere is ook rustiger en blijft een beetje rond een steen hangen.

Weet iemand hoe dit is te verklaren? Ik lees overal dat ze gek moeten zijn op de muggenlarven, zo werd dit ook in de aquariumzaak verteld. Beide keren heb ik de muggenlarven goed schoon gemaakt. Ik geef mijn vissen graag het gevarieerde dieet dat ze nodig zijn, maar wil ze niet vergiftigen o.i.d...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes ziek door rode muggenlarven?

Bericht door amber98 »

Het lijkt me sterk dat dit door de muggen larven zelf komt. Misschien vinden de vissen het zo lekker dat er teveel drukte aanwezig is voor de cichliden? Dat ze zich even wat meer terug trekken omdat iedereen op het voer afstormt?

Ik heb hier een hele tijd alleen maar diepvries gevoerd en nooit probleem gehad.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dutchfield2000
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2023 13:33

Re: Antennebaarsjes ziek door rode muggenlarven?

Bericht door dutchfield2000 »

amber98 schreef: 06 jun 2023 22:37 Het lijkt me sterk dat dit door de muggen larven zelf komt. Misschien vinden de vissen het zo lekker dat er teveel drukte aanwezig is voor de cichliden? Dat ze zich even wat meer terug trekken omdat iedereen op het voer afstormt?

Ik heb hier een hele tijd alleen maar diepvries gevoerd en nooit probleem gehad.
Het waren levende muggenlarven, kan dat nog verschil maken ondanks dat ik ze goed heb afgespoeld en er geen druppel van het water uit het zakje in het aquarium is gekomen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Antennebaarsjes ziek door rode muggenlarven?

Bericht door amber98 »

Hmm levend is natuurlijk wel wat anders aangezien je zegt er ook slechte tussen te hebben gehad, dan denk ik dat ze misschien al wat ouder waren en al wat meer stervende dan de bedoeling. Levend moet je eigenlijk echt heel vers voeren, soms in de winkel worden ze zelfs na een week nog verkocht. (Water is dan vaak ook troebel) ik zou overstappen naar diepvries. Voedingswaarde van diepvries is gelijk of zelfs beter dan levend. Dan kun je ook direct zien of ze hier hetzelfde op reageren en ook eens een andere soort proberen zoals zwarte muggen larven om te zien of de reactie hetzelfde is ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
dutchfield2000
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2023 13:33

Re: Antennebaarsjes ziek door rode muggenlarven?

Bericht door dutchfield2000 »

amber98 schreef: 06 jun 2023 22:43 Hmm levend is natuurlijk wel wat anders aangezien je zegt er ook slechte tussen te hebben gehad, dan denk ik dat ze misschien al wat ouder waren en al wat meer stervende dan de bedoeling. Levend moet je eigenlijk echt heel vers voeren, soms in de winkel worden ze zelfs na een week nog verkocht. (Water is dan vaak ook troebel) ik zou overstappen naar diepvries. Voedingswaarde van diepvries is gelijk of zelfs beter dan levend. Dan kun je ook direct zien of ze hier hetzelfde op reageren en ook eens een andere soort proberen zoals zwarte muggen larven om te zien of de reactie hetzelfde is ;)
Bedankt voor de tips! Ik zal het proberen

Plaats reactie

Terug naar “Voedsel”