Keuze in type droogvoer

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Keuze in type droogvoer

Bericht door Ilse »

Ik vroeg me af, in welke situatie kun je het beste voor welk type droogvoer kiezen? Mij lijkt dat dit volledig afhankelijk is van je vis bestand? Of speelt het nog mee wat je handig vindt, of hoe je bak is ingedeeld oid?

Als voorbeeld; je kunt kiezen uit een hoofdvoer in vlok of granulaat. Waarom kies je voor de één en waarom voor de ander? En dan heb je nog pellets en sticks, die nog weer onderverdeeld lijken te zijn in verschillende groottes. Wanneer gebruik je deze? En in geval van algeneters/ancistrussen.. je hebt tabletten en wafels als ik het goed heb? De laatste lijkt langer zijn vorm te behouden, klopt dat? Maakt het nog veel uit welk type voer je voor deze vissen neemt?

Naast deze algemene vragen ben ik natuurlijk ook benieuwd wat het beste zou passen bij mijn (toekomstige) vissen. Wat kan ik het beste gebruiken bij: Corydoras panda, Ancistrus, Altispinosa, Diamant zalmen en Gourami's?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Keuze in type droogvoer

Bericht door Erik1974 »

Variatie is hier het toverwoord!
Hieronder een opsomming vanwat ik bijvoorbeeld allemaal geef:
Kleeftabletten van Sera of JBL (1x per week)
Dennerle complete gourmet (1 a 2x per week)
Dennerle cookie menu (1x per week)
Repashy gelvoer (is nogal duur, maar geef ik ook niet elke week)
Dennerle neon en co (1x per week)
Diepvriesvoer, (1 a 2x per week) te weten:
Artemia
Zwarte muggenlarven
Cyclops
Mysis
Krill (alleen grotere vissen kunnen dit eten)

Ik heb geen vast schema en geef gewoon wat ik op dat moment wil.

Waar je op moet letten zijn de ingredienten, zitten er veel vulmiddelen in zoals tarwe en graan en visbijproducten dan het voer beter niet gebruiken! Er was een fantastisch artikel hierover te vinden, helaas is de website opgeheven waar het op stond. Ik zal even kijken of ik er nog een archief van kan vinden.
Hoe weet je of er veel in zit? Wat het eerst vermeld staat op het etiket is het meest aanwezig in het voer. Vulmidellen kunnen je vissen niet verteren wat zorgt voor veel poep in de bak, lees onnodig veel vervuiling en vissen die niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgen en dus continu honger hebben.
Dennerle maakt goed voer, dit kan je online wel vinden, ik gebruik dit al jaren en vindt nooit poep in de bak. Onlangs wilde ik dit weer kopen maar de winkel kreeg het niet meer binnen dus een bakje van Ocean Nutrition gekocht maar toch wel spijt van, meteen zag ik poep liggen in de bak, dus als dit op is toch maar weer Dennerle bestellen.
Granulaat heeft mijn voorkeur omdat je dan meer voer krijgt voor dezelfde prijs (i.i.g. zover ik het steeds tegenkom). Ik heb ook wel eens pellets gehad en die maal ik dan fijn in een vijzel zodat mijn vissen ze kunnen eten.
Een acistrus heeft wel graag een algtabletje of wafel, lijkt me niet uit te maken welke maar ook verse groente zoals een stuk komkommer of courgette of een steeltje van de Broccoli.
Voor corydoras en altispinosa is het belangrijk er op te letten dat er voer op de bodem terecht komt, diamantzalmen zijn fel op het eten, vooral met diepvries kan het voorkomen dat het niet op de bodem terechtkomt. Ik heb hier een lange pipet voor waar ik het voer direct mee op de bodem kan spuiten.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Keuze in type droogvoer

Bericht door Erik1974 »

Gevonden:
https://web.archive.org/web/20170315013 ... ients.html
Ik zal eens kijken of ik die pagina kan downloaden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Keuze in type droogvoer

Bericht door Ilse »

Super bedankt voor je uitgebreide reactie, dennerle leek me al interessant om te gaan proberen. Zijn er nog merken die duidelijk minder of beter zijn dan andere merken, zodat ik eea gelijk al kan overslaan bijvoorbeeld? Het meeste aanbod vind ik in Tetra en JBL. Hebben zij kwalitatief vergelijkbare producten met bv Dennerle? En dan zie ik nog veel HS Aqua, Hikari, Sera. Zit hier een Pedigreepal/Whiskas (lees Mc Donalds) tussen om het zo maar te zeggen? De viszaak waar ik kom verkoopt met name HS Aqua en Hikari. Dennerle zal ik dus even online moeten regelen.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Keuze in type droogvoer

Bericht door Erik1974 »

Tetra zou ik niet doen. JBL ligt het er aan welk voer je koopt, als je het artikel (https://web.archive.org/web/20170315013 ... ients.html) doorleest (ik weet het, veel info) dan zie je op welke ingredienten je moet letten, dan is het gewoon een kwestie van etiketten bekijken.

HS Aqua is redelijk en Hikari ligt het er een beetje aan welke je koopt maar over het algemeen is dat wel goed. Hikari kan je in de link die ik poste terugvinden onder 3 en 4 sterren voer, daar valt Dennerle ook onder (4 sterren)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Keuze in type droogvoer

Bericht door amber98 »

Hikari is een prima voer, hoewel deze wel wat beter zijn met goudvissen voer dan met tropisch. Hoe dan ook zijn veel gewone tropische voeders van hikari zeker niet slecht. (Laat je alleen geen vibra bites aansmeren, dit heeft geen meerwaarde) door ervaring heb ik gemerkt dat discussen het niet zo goed doen op hikari discus voer. (Blijven wat mager, vatbaarder voor ziektes etc) het zelfde geld voor guppen met de levendbarende voeders, terwijl andere levendbarende soorten het prima doen op hikari.

Ik voer meestal diepvries, maar heb ivm tijdgebrek vaak snel wat vlokvoer gegeven. (Dit heb ik staan voor gutloaden van voedseldieren zoals krekels) de gewone sera vipan hoofdvoer leek te zorgen voor meer ontlasting bij de vissen. De sera vipan nature hoofdvoer (de natures zijn nieuw) voldeden ook niet aan mijn eisen, de vissen werden wat doffer van kleur en de slijmlaag leek niet helemaal oké. Sinds ik meng met de sera vipan nature kleurvoeder lijkt dit wat beter te gaan. Toch zie ik dat de vissen veel beter reageren op diepvries (goede groei, mooie kleuren, minder snel ziek etc) en de vissen die af en toe een krekel of buffaloworm te pakken krijgen (meestal de snelste van de gymnocorymbus ternetzi) zie er nog het meest levendig uit. Dus kort samen gevat:
Zoals Erik ook al aangaf bij hikari is het bij elk merk belangrijk om specifiek te kijken per voer, dit wisselt binnen het merk nogal.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Keuze in type droogvoer

Bericht door Ilse »

Oke, nou genoeg om te studeren dus! Ik ga voor nu voor de Dennerle gourmet, cookies en pleco menu en de Hikari algae wagers om te vergelijken en dan zien welke het best bevalt. Misschien dat ik nog wat Spirulina van Hs Aqua kan scoren in de winkel deze week, of wat kleeftabletjes. Ik heb nu een gemixte blister met vriesvoer, maar ik zal me meer gaan richten op de wat hoogwaardigere soorten en het vooral houden bij Artemia, Mysis en zwarte muggenlarven. Op één van deze zijn ze sowieso het gekst .. ik weet niet zeker of dit nu de Artemia of Mysis is, maar het bereikt de bodem niet. :)

Plaats reactie

Terug naar “Voedsel”