Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Muppet1987 »

Haai! Hoewel ik mijn aquarium nog steeds niet heb, ben ik me nog steeds aan het oriënteren, zodat ik direct (goed) kan starten als het wél zo ver is!
Mijn vissenbestand:
- Colisa Chuna gold (koppel)
- keizertetra (12x)
- corydoras Julii (9x)
- Pangio kuhli (6x)

Welk voer moet ik deze visjes geven? En hoe vaak per week welk soort? Om het anders te vragen: hoe/wat/wanneer/hoeveel/hoe vaak zouden jullie voeren als dit jullie visbestand zou zijn?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door amber98 »

Ik voer grotendeels diepvries, 1x per dag en af en toe een dag niet. Ik voer een half uur voor de lamp uit gaat, aangezien dat voor mij makkelijk is. Ik voer gemiddeld 3 blokjes per dag (soms meer, soms minder)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Muppet1987 »

Hoeveel blokjes zou ik moeten voeren en welke gebruik jij? En kan je ook zo nu en dan vlokken voeren, aangezien afwisseling belangrijk is? Zo ja, welke? En voor de cory’s en kuhli’s dan? Ik dacht dat elke dag voeren teveel was. Bij onze vorige bak voerden we om de dag.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door amber98 »

Het is een beetje schatten hoeveel blokjes je nodig hebt per dag, dat kan ik je zo niet direct zeggen. Ik heb bijna alle mogelijke opties wel die ik afwissel. Rode, witte en zwarte muggenlarven, artemia, daphnia, malawimix, cichlidemix, krill pacifica, mysis, mosselvlees. Geen idee of ik het nu allemaal opgenoemd heb :) ik heb vlokvoer hier staan net als granulaat van Colombo voor de dagen dat ik weg ben. Overigens eten veel vissen ook wel mee aan de gevriesdroogd producten en levende krekels voor de vlindervissen. Harry de ancistrus krijgt hikari chips en ik heb ook hikari korrels voor de corydoras staan als de rest de grond niet bereikt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Muppet1987 »

Pff....ik was niet van plan zóveel soorten voer te kopen....😳 ik hou het denk ik bij diepvries voer, vlokken en af en toe een tablet/komkommer voor de grondbewoners. Zou dat voldoende zijn?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door amber98 »

De vissen die jij wil eten geen komkommer ;) alleen vlokken voldoet aan de eisen, hoe ver je het wil uitbreiden moet je zelf weten. Corydoras en kuhlii's eten overal bij mee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Muppet1987 »

Oh, haha!
En welke vlokken zijn een goed soort? En is het diepvriesvoer niet te groot?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door amber98 »

Diepvries blokjes zijn allemaal kleine onderdelen als het ontdooit is. Oja, ik heb ook cyclops, dat is minuscuul klein. ;) zwarte muggenlarven zijn het meest voedzaam, rode muggenlarven vaak favoriet bij vissen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Muppet1987 »

Oké, duidelijk! Thanks Amber!

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Erik1974 »

Veel vlokvoer bevat goedkope vulmiddelen die de vissen niet kunnen verteren. Koop wel kwaliteit, voer voor vissen is niet duur en dus kan je best wat goeds kopen. Ik heb zelf goede ervaringen met Dennerle complete gourmet, dat zijn zachte korrels met veel goede ingredienten.
Repashy is ook goed voer maar wel erg duur en niet alle vissen eten het hier.
Dit is wel een hele lap tekst maar zeer informatief:
http://www.oscarfish.com/fish-food-ingredients.html
Gaat wel over andere vissen maar de ingredienten voor het voer zijn overal hetzelfde. Ik wil je aanraden om het eens goed te lezen, je hebt de bak toch nog niet ;)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Muppet1987 »

Precies Erik, ik blijf me inlezen! Top, thanks voor de aanvulling. Ik weet niet zo goed wat visvoer kost. Voor m’n vorige bak gebruikte ik dat goedkope vlokvoer, maar toen deed ik wel meer dingen die niet correct/verstandig zijn...😏 dit keer wil ik het graag goed doen!

Bedoel je dit? https://www.aquaplantsonline.nl/visvoer ... 0-ml-potje
En hoe lang doe je daar mee? €9,99 is niet heel duur, tenzij je dat wekelijks moet betalen...😏

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Muppet1987 »

En hoe snel moet het voer weg zijn? Binnen een minuut toch. En als je te weinig hebt gegeven, hoe merk je dat dan?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Erik1974 »

Met garnalen in de bak maakt het wat minder uit, ook je bodembewoners willen eten, dus als alles binnen 1 minuut op is hebben ze op de bodem niks :) Bij mij zijn ze echt wel wat langer bezig dan 1 minuut. De cory's eten niet zo snel dus dat duurt wel even voor ze alles gevonden hebben, en dan zijn de altispinosa er ook nog en dan nog de garnalen, de scholenvissen zijn erg snel, dus die eten alles wat naar beneden valt, geef je te weinig dan zie je dus geen voer op de bodem terechtkomen, als je de bodembewoners ook ziet eten dan geef je genoeg.
Alles wat overblijft eten de garnalen op, natuurlijk niet als je er een halve pot ingooit, maar ik ga er van uit dat je dat wel weet :))

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Muppet1987 »

Oh, niet een halve pot dus? 😜 nee hoor, geintje, het is dus een kwestie van uitproberen. Kan jij een link sturen met welk voer jij altijd aanschaft? Zowel voor je vissen als garnalen?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Voedsel voor een diversiteit aan vissen

Bericht door Erik1974 »

Ok komt ie:

http://dennerle.com/en/products/aquaris ... urmet-menu
http://dennerle.com/en/products/aquaris ... ecial-menu
https://www.tetra.net/nl/nl/producten/t ... ps-tablets
https://hsaqua.eu/nl/voeding-zoetwater/ ... na-pellets

De cookies en spirulina pellets maal ik fijn in een vijzel zodat het door de hele bakheen gaat. De spirulina pellets zijn wat groot voor ze, echter als ik dat in vlokvorm koop betaal ik hetzelfde voor veel minder voer, dus dan maak ik het maar fijn.

Diepvries:
Cyclops, Mysis, Zwarte muggenlarven, Artemia, Krill (alleen de wat grotere vissen kunnen krill wegkrijgen, het is vrij groot)

Je kanje garnalen af en toe ook wat groente geven zoals bijvoorbeeld brocolli of komkommer.
Ik geef ze ook herfstblad en Cattapa blad, herfstblad kan je zelf plukken van eik en beuk in de herfst, niet oprapen want dat is niet schoon. Brandnetelblad vinden ze ook helemaal te gek, dat kook ik eerst even en dan droog ik het en bewaar het dan in de vriezer. Als je het dan in de bak doet wordt het weer zacht en eetbaar.

Plaats reactie

Terug naar “Voedsel”