goedkopere manier voor stenen e.d.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door Dante »

een eigenlijk erg logische tip, maar wanneer je op zoek gaat naar stenen e.d. voor in het aquarium, zoals bijvoorbeeld lavasteen. kijk dan niet alleen op een aquariumadeling van de bouwmarkt of in de LFS.

ga even naar de tuinafdeling. meestal is het hier namelijk vele malen goedkoper.

wel even opletten dat je niet stenen koopt die zeer kalkhoudend zijn, deze zullen de hardheid van het water beinvloeden.

Gebruikersavatar

Anonymous

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door Anonymous »

Yvon schreef:We hebben bij het tuincentrum wat lavasteen gevonden, was ook nog eens super goedkoop, hele berg voor 2,25
Al met al koste het 30ct per kilo bij het tuincentrum ;)

Gebruikersavatar

PygoMania
0-200
0-200
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2008 21:36
Locatie: somewhere outhere

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door PygoMania »

Misschien dat marktplaats en andere internetadverteerders ook nog een optie zijn, vaak zelfs gratis af te halen :lol:...en uiteraard valt er te zoeken op postcode zodat je niet al te ver hoeft te rijden. :D
i'm the Bengel gotta love me!!!

Gebruikersavatar

yvon

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door yvon »

Volkomen mee eens dante.
Veel mensen denken daar niet aan.
En wat betreft het testen of er kalk in een steen zit of niet, dat is een fluitje van een cent, een beetje azijn erop en als het bruist zit er kalk in de steen.
Wij hebben zelf een poosje wat stenen in het aqua gehad die we gewoon bij de rijn weggehaald hebben.
Daarop hebben we ook de test met azijn gedaan en toen bleek er geen kalk in te zitten.
Dus de stenen hebben alleen een beetje azijn gekost voor de test ;)

Veel mensen denken dat ze dat soort dingen alleen bij een aquarium speciaalzaak kunnen halen omdat er anders problemen van kunnen komen in hun aquarium.
Maar er zijn dus wel degelijk goede en goedkopere opties ;)

Wat betreft dat lavasteen, we betaalde er bijna niets voor bij het tuincentrum en in de dierenwinkel kost het een euro per stukje, belachelijk veel verschil dus.
En denk er dan aan, als je zorgt dat je de stenen gaat halen als ze droog zijn (dus niet als het flink geregend heeft) zijn ze ook nog eens veel minder zwaar en scheelt het je weer een hoop geld op dezelfde stenen bij dezelfde verkoper.

Gebruikersavatar

TheBull
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jun 2008 02:12
Locatie: Vlissingen

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door TheBull »

Ja, het klopt bij een tuincentra kost lavasteen een stuk minder. Zoek ook gewoon de lichtste stenen uit, er zit nogal wat verschil in gewicht tussen de stenen. Zelf ben ik niet zo voorstander van lavasteen, zijn scherp en blijf veel vuil in hangen. Zelf haal ik de stenen bij oude zeedijken, onder aan de die dijken leggen losse stukken basaltsteen. Deze zijn vaak mooi glad geschuurd daar water en zand, daarbij zijn ze mooi (vind ik) van kleur grijs/zwart en bevatten geen spoortje van kalk. Maar niet iedereen woont zo dicht aan de zee, dus dan is een tuincentrum een uitstekende optie om bv. mooie maaskeien te halen.
Mzzl,
Jan.

Gebruikersavatar

dannyvk
0-200
0-200
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jul 2008 17:23
Locatie: zevenbergen

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door dannyvk »

toen we een keer bij de Maas waren heb ik vandaar een emmer grind meegenomen voor in een bak van me.
daar heb je een soort baaien die vol liggen met grind alle kleuren en maten.
ik heb een beetje het kleine grind eruit gevist.
thuis goed schoongespoeld en even gekookt.
daarna bij het inrichten in de bak gedaan.
ikzelf vind het er wat natuurlijker uitzien, en het is niet al te scherp door veel ep en vloed daar mooi afgesleten. en nog gratis ook!!
grotere stenen liggen er ook genoeg naar keuze, eigenlijk van fijn grind tot mooie handvorm groote stenen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dannyvk op 20 sep 2008 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door Kevin »

Uhuh ja totdat je gesnapt wordt, het klinkt misschien stom maar het is diefstal :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Coby

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door Coby »

Maar het is wel mooi grind... :D soms moet je een beetje risico durven nemen toch? 8)

Gebruikersavatar

Airwin
200-400
200-400
Berichten: 336
Lid geworden op: 28 mei 2008 11:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Airwin »

Hehe dat spul ligt er wel met een rede neergelegd :D
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Gebruikersavatar

TheBull
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jun 2008 02:12
Locatie: Vlissingen

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door TheBull »

Ja, het grind ziet er goed uit. Maar zitten er geen stukjes schelp in?
Ik denk dat het grind daar niet is neer gelegd is, maar gewoon is aangespoeld.
En diefstal gaat mij te ver, dus dan moet je ook je schoenen nog afkloppen anders ben je een dief :)
Mzzl,
Jan.

Gebruikersavatar

Airwin
200-400
200-400
Berichten: 336
Lid geworden op: 28 mei 2008 11:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Airwin »

ik weet niet 100% meer hoe het zit maar ze gooien grind en keien erin tegen de vervuiling op de bodem ,grondwater, golfslag bij hoogwater
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door Kevin »

en tegen het weg spoelen van zand en blub op de bodem. Grind onder je schoenen is lang niet het zelfde, dit neem je niet met opzet mee.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door Dante »

kevin schreef:Uhuh ja totdat je gesnapt wordt, het klinkt misschien stom maar het is diefstal :roll:
dan moet je ook wel een ontzettende zak van een agent hebben als die je ervoor bekeurd :P dat grind ligt er met honderden, misschien wel duizenden cuubs.dus 1 emmertje meer of minder :roll:

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: goedkopere manier voor stenen e.d.

Bericht door Kevin »

1 emmertje niet nee, maar je weet hoe het werkt hier. Als er een iemand het doet volgen er meer en meer, en dan gaan ze zeker wel bekeuren. Want als alle nederlanders ook maar een half emmertje zouden nemen :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

dannyvk
0-200
0-200
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jul 2008 17:23
Locatie: zevenbergen

Bericht door dannyvk »

het klopt dat er op veel plekken grind en grote keien neergelegd worden voor te zorgen dat met ep en vloed daar de grond blijft liggen. en voor de golfslagen van de scheepvaart.
dat je hier geen grind en stenen weg mag halen begrijp ik, maar dit is langs de rechte en stijlere stukken.
dit grind komt uit baaien daar liggen niet die grote keien van tientallen kilo`s
maar het meeste is volgens mij over het zand en half in het water gewoon aangespoeld. je zou dat diefstal kunnen noemen maar hoe zit het dan met schelpen die mensen naar huis nemen of stukken hout en overige dingen die daar liggen zoals touwen en jerrycans die ook zijn aangespoeld. van wie is het dan?? dit is hetzelfde als aan het stand iets vinden en meenemen of met een metaaldetector iets opzoeken en meenemen!

Plaats reactie

Terug naar “Handige tips en weetjes”