De drijfplanten race

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

De drijfplanten race

Bericht door stefan99 »

(Alvast sorry voor spelfouten, lang leve het kleine toetsenbord op je mobiel :P )
Wat mij persoonlijk erg stoort in een aquarium zijn die losse drijfplanten die overal heen gaan. Zit je naar je bak te wkijken naar het mooie visje bovenin en probeer je het op de foto te zetten. Hij zit daar namelijk perfect, je vinger gaat naar het knopje om de foto te maken en dan..... vroemmmm komen de wilde drijfplanten allemaal langs. Eindelijk zijn ze voorbij, tijd voor de nieuwe foto, maar het visjes zit weer ergens anders niet zoon perfect plekje voor je foto.
Maar drijfplanten zijn ook erg nuttig voor je aquarium, weet iedereen wel. Hoef ik niet uit te leggen.
Die wilde drijfplanten die wedstrijdjes varen vind ik er niet erg mooi uitzien. Daarentegen alsze gewoon bij elkaar zitten vind ik ze wel prachtig, maar ze zullen nooit uit zichzelf bij elkaar blijven.
Mijn vraag: Hoe kan je drijfplanten bij elkaar houden??
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De drijfplanten race

Bericht door amber98 »

Ik hoor vaak dat mensen rietjes in elkaar schuiven zodat er een vierkant ontstaat en leggen daar de drijfplanten in. Dan blijven ze in het vierkant. Of het werkt weet ik niet, geen ervaring mee. Ik heb me de uitstroom zitten spelen. Er zijn bepaalde moment waarbij de groep planten blijft liggen maar er toch veel circulatie plaatsvind.

Gebruikersavatar

AquaMartin
400-600
400-600
Berichten: 410
Lid geworden op: 17 sep 2014 14:52

Re: De drijfplanten race

Bericht door AquaMartin »

Interessant onderwerp!
Mijn drijfplanten blijven juist enorm vaak bij elkaar en in.de hoek van het aquarium. Terwijl ik het vermoeden heb dat het beter zou zijn als ze ook eens in.beweging komen, zodat de oppervlakte niet 'dicht slibt' om de planten heen.
Eerder had ik kleinere drijfplanten en die bleven wel constant rond varen. Het verschil in mijn geval is dus: hoe groter de drijfplant, hoe meer kans dat de plant niet meer rond gaat racen :)

Gebruikersavatar

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 1878
Lid geworden op: 03 mei 2011 21:43
Locatie: Roermond

Re: De drijfplanten race

Bericht door Roy H »

Greetings...

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: De drijfplanten race

Bericht door Erik1974 »

Ik had met behulp van zuignapjes een vislijntje over het oppervlak gespannen om ze bij elkaar te houden, je kan dan zelf bepalen op welke plek in je bak er minder licht is. In mijn 60 cm bak heb ik de uitstroom van de filter op de achterkant gericht, de grote bladeren van de Echinodorus houden de plantjes op deze manier aan de voor en zijkant, maar dat werkt dus alleen als je bladeren hebt die tot het oppervlak komen...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800
Berichten: 623
Lid geworden op: 09 mar 2014 09:58
Locatie: Schelluinen

Re: De drijfplanten race

Bericht door stefan99 »

:duim:
Ik kan zeker wat met jullie tips :-)
Hopelijk andere ook.
Ga dit zeker gebruiken in mijn aquarium
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: De drijfplanten race

Bericht door Linda »

Het nadeel van het vislijntje, ik heb dit zelf ook toegepast, is dat wanneer je je water gaat verversen alle drijfplanten weer opnieuw gevangen mogen worden om achter het draadje te plaatsen..Ik vond dit op een gegeven moment best irritant worden :P
Je zou ook een netje kunnen spannen daar waar je ze hebben wilt net onder het water en ze daar op laten drijven als het ware. Dan wanneer je je water gaat verversen blijven ze op het netje liggen :D

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: De drijfplanten race

Bericht door Erik1974 »

Dat is helemaal waar Linda. Hoe kleiner de drijfplanten hoe vervelender dat wordt. Met grote drijfplanten is het niet zo erg.

Plaats reactie

Terug naar “Handige tips en weetjes”