Interactieve uitleg stikstofkringloop

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Interactieve uitleg stikstofkringloop

Bericht door Grimfilth »

De risico's tijdens de eerste paar maanden opstarten van een aquarium zijn over het algemeen slecht bekend, en de informatie die beschikbaar is, is meestal een gruwelijke lap tekst. De meeste beginners die niet zijn voorgelicht kijken wel wat er gebeurd, met als gevolg nitriet, ongewenste sterfte en paniek. Naar mijn ervaring is deze sterfte voor veel beginners ook de reden om de hobby ook direct weer te stoppen, of veel vragen te stellen die lastig te beantwoorden zijn.

:idea:
Nou ben ik naast aquariumliefhebber ook programmeur geweest in een ver verleden, en het visueel uitleggen van de processen die zich afspelen in het water met behulp van Flash is weinig moeite. Nou heb ik wel wat ideeën, en hulp met het beschrijven van dit proces nodig, want ik wil het uitleggen van de stikstofkringloop en de risico's tijdens de opstart zo beknopt mogelijk houden. Ik hoor graag wat jullie ideeën hier voor zijn!
(mijn idee is om niet steeds in herhaling te vallen tegenover vrienden en familie aan wie ik dit ook steeds weer moet uitleggen, en het nog steeds wel eens mis gaat :?: )

Gebruikersavatar

Rickpad
1000+
1000+
Berichten: 1404
Lid geworden op: 06 dec 2011 12:06

Re: Interactieve uitleg stikstofkringloop

Bericht door Rickpad »

Als je eens op youtube kijkt zijn er al genoeg voorbeelden. Ook zijn er genoeg websites waarbij het simpel is uitgelegd en niet in een enorme lap tekst.

bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=s6O7RKEaNF0

ja dus ik ben het niet met je eens dat dit heteen enorm probleem is om, het te vinden. Daarnaast heb je nog de 3-4 weken indraai regel die je zo'n beetje in elk aquarium gerelateerd boek of website kan vinden.
Het punt is eerder dat beginners er uberhaupt niets van weten/over nadenken. Ze denken op een dag, ik wil een aquarium. Vervolgens gaan ze naar de winkel, vragen ze wat aan de verkopers (die een hele hoop onzin vertellen) en nemen dan een aquarium met vissen ed mee.

Natuurlijk is het altijd leuk om iets dergelijks te maken en als je het hier op het forum zou neerzetten dan zou dat voor veel beginners een handige link zijn om ze naar toe te verwijzen.

Plaats reactie

Terug naar “Handige tips en weetjes”