Stappenplan zelfbouw achterwand.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Slider
0-200
0-200
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:36
Locatie: Rotterdam

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Slider »

Ja je hebt gelijk, ik wacht gewoon nog even tot morgen.

bedankt

Gebruikersavatar

Slider
0-200
0-200
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:36
Locatie: Rotterdam

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Slider »

Kevin ik heb nog een vraag.
Ik heb net mijn bak helemaal afgespoeld van binnen en ik zie nu dat er toch een beetje water achter de achterwand komt. er zit ergens een heel klein lekje . Ik wil eigenlijk niet de achterwand weer helemaal rondom gaan kitten omdat het hier niet bepaald mooier op wordt. Het water wat er achter gaat staan kan geen kant meer op en komt niet terug in het aquarium. Is het erg als er een beetje water achter gaat staan? Er zit natuurlijk nauwelijks ruimte tussen het glas en de wand omdat hij er tegen aan geplakt zit.

Gebruikersavatar

Slider
0-200
0-200
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:36
Locatie: Rotterdam

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Slider »

nog even een aanvulling op mijn vorige bericht. De achterwand is dus goed lek. water stijgt ook achter de wand. Maar het daalt ook weer als ik het water er uit haal dus ik kan gewoon verversen. Ik denk niet dat ik hem ooit waterdicht ga krijgen aangezien de strucktuur van mijn achterwand. Ik hoop dus ook dat het niet zo erg is, en dat ik het zo kan laten. Voor de kit ben ik niet bang want dat kan er tegen en voor de rest is ook alles gelijmt met aquarium kit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Hij kan ook niet echt waterdicht worden, tegellijm is niet volledig waterbestendig. Normaal gezien bij het tegelwerk zorgen je voegen voor een waterdichte aansluiting tussen je tegels. Maar echt kwaad kan het niet hoor, althans ik heb er nog nooit hinder van ondervonden. Vuil kan er niet achter komen want dat komt dan weer niet door je wand heen, en je waterkwaliteit zal nagenoeg het zelfde blijven als in de bak. Aangezien het met verversen ook mee leegloopt en vermengt word met vers water.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Slider
0-200
0-200
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:36
Locatie: Rotterdam

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Slider »

Super.

Bedankt weer Kevin

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Timothy »

@Kevin.

Maar lost de tegellijm dan niet echt op in het water? Aangezien het niet helemaal waterbestendig is...misschien domme vraag... :?.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Slider
0-200
0-200
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:36
Locatie: Rotterdam

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Slider »

Bij mij zit er een dikke laag acrylverf over de tegellijm heen dus dat kan gelukkig niet gebeuren.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Timothy schreef:@Kevin.

Maar lost de tegellijm dan niet echt op in het water? Aangezien het niet helemaal waterbestendig is...misschien domme vraag... :?.
Eenmaal opgedroogd is het niet meer oplosbaar in waternet als je verf, die lost ook niet op.

Oh enne domme vragen bestaan hier niet.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

macki
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2009 07:25

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door macki »

Hoy Kevin , die is al geen snelle reactie meer maar ik heb toch nog een vraagje : ik heb van iemand een achterwand gekregen in isimo die ong 10 cm dik is van onder en van boven 6 cm , die is verscheidene keren behandeld met acrylaat verf 4 of 5 keer , maar heeft nooit in het water gezeten . Nu heb ik daar een zijwand aangemaakt zodat ik 2 pladforms heb , daarna heb ik heel de wand 6X ingevreven met tegellijn gamma voor klamme en natte ruimtes , ik heb die zo in het aquarium geplakt moet daar nu nog een laag epoxie over ? de verf is blijven hangen zelfs al wou ik daar gaten in branden met een verfbrander de verf bleef intakt juist de isimo smelte
Er komen discussen in en enkele ancistrussen , zouden die door het cement en de verf grazen ?
Niets zo slim als een mens , maar hij moet leven

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Mag ook een langere reactie zijn natuurlijk.

Omdat je discussen graag zacht water hebben zou ik adviseren om er epoxy over heen te doen, de tegellijm kan je water harder maken door invloed van kalk in de lijm.
Ik heb geen ervaring met de Gamma lijm, dus kan je niet vertellen hoeveel die kalk afgifte zou zijn of hoe lang die aanhoud.

Er doorheen bijten zullen ze niet zo snel doen bij 6 lagen denk ik, het is meer de waterkwaliteit wat bij jouw vissen speelt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

macki
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2009 07:25

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door macki »

Nog een klein tipje , mijn discussen scalaren , kardinaaltetras en dan nog een koppeltje antennebaarsjes zitten reeds lange tijd op leidingwater , hier in Beveren is dat een PH van 7 tot 8 soms wat hoger ook , en ik filter dan ook gewoon over blauwe spons grof ,keramise pijpjes en blauwe spons fijn en heb nog geen problemen gehad .
Het enige probleem is als ik een nieuwe discus koop particulier dat die altijd in het donker zit , en als ik dan thuis kom heeft die dan meestal een waas oog of staartrot , dat zie je niet in het donker en aangezien ik momenteel maar over 1 bak beschik moet hij er wel bij , maar dan krijgen ze allemaal een 3 daagse kuur van esha 2000&exit
en meestal komt die er dan toch bovenop .
grt
macki
Niets zo slim als een mens , maar hij moet leven

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kees »

Een waas oog duid meestal op een bacteriële infectie, zelf zou ik dan kiezen voor Esha Hexamita.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Gast

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Gast »

Ik ben al 40 jaar zonder aquarium,heb vandaag 1 gekocht 140x50x60 heb er veel zin in,ik heb je zelf bouw acherwand gezien ga het zelf ook proberen.misschien nog wat tips voor mijn gezelsschapbak.alle tips zijn welkom.gr.Pouis

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Leuk een nieuwe hobby dan voor jouw, in ieder geval hartelijk welkom op AquaforA.
In een gezelschapsbak zou zo'n wandje heel goed kunnen denk ik, misschien een ander kleurtje. De poster waarvan ik alleen het blauwe heb gebruikt zou je ook kunnen vervangen voor een mooie waar je ook wat planten op staan of een zwarte voor een lekker diepte werkend effect.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

AirWarrior Utrecht
400-600
400-600
Berichten: 414
Lid geworden op: 26 feb 2011 18:16
Locatie: Midden-Nederland

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door AirWarrior »

Welke verf wordt er bij voorkeur gebruikt en waar is die verf te koop?

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”