Stappenplan zelfbouw achterwand.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Roderick
400-600
400-600
Berichten: 528
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:28
Locatie: noordwijk

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Roderick »

wat voorn voedingsbodem heb je eigenlijk gebruikt?
Groetjes Roderick
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Geen , dit ging om een cichlide aquarium. Daar heb je zeker al geen voedingbodems voor nodig.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Roderick
400-600
400-600
Berichten: 528
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:28
Locatie: noordwijk

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Roderick »

wat is dan dat donkere onder het zand?
Groetjes Roderick
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Ik denk dat je deze foto bedoeld?

Afbeelding

Dat is geen voedingsbodem maar alleen maar zand, het verschil in kleur komt door het licht wat een stukje door het glas schijnt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Roderick
400-600
400-600
Berichten: 528
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:28
Locatie: noordwijk

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Roderick »

dusss bij zand heb je niet egt een voedings bodem nodig dan moet je gewoon vloeibare mest gebruiken of nie? en wat moet je nog allemaal met het zand doen voor dat het in je bak kan of kan je het er zo in doen als je een nieuwe bak opstart
Groetjes Roderick
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Nee bij cichliden heb je geen voedingsbodem nodig omdat daar weinign planten inkomen. Bij de andere tropische vissen kan het wel maar het hoeft niet. Je kan er ook voor kiezen om met vloeibare voeding en/of met voedingsbolletjes te gaan werken.


Alles heeft zo zijn voor en nadelen, het is echt wat jouw prettig lijkt of waar je goede ervaringen mee hebt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Airwin
200-400
200-400
Berichten: 336
Lid geworden op: 28 mei 2008 11:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Airwin »

Ik ben begonnen met mijn achterwandje

Kan ik gewoon de mengverhouding aanhouden die op de tegellijm staat of heeft iemand hier een tip voor? het gaat om beamix 660 tegellijm super- grijs

:fish:
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Dat is de juiste verhouding, hij mag zelfs bij de laatste lagen wel wat dikker blijven (krijg je wat meer relief van).
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

mandyrademaker
0-200
0-200
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 apr 2008 10:47

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door mandyrademaker »

Hoi Kevin, ik ben nu bezig met een achterwandje van piepschuim voor m'n nieuwe bak. Het ziet er best aardig uit en het liefst wil ik hem zo naturel mogelijk houden met hier en daar een kiezelplekje of wat strooizand. Nu heb ik wat vraagjes: Ik heb de wand inmiddels 1x in de tegellijm gezet, wat nu????????????? Moet er verf over of is dat optioneel of moet ik er meerdere lagen lijm opsmeren, moet het ook aan de achterkant van de platen???? Weekt die tegellijm niet los (oplossen) als ik de platen onder water zet??? Alvast dank, gr.Mandy

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Hoi Hoi,

Verven hoeft niet perse dat is maar wat je mooi vind, ik zou er wel nog een paar lagen tegellijm overheen doen voor de sterkte en het drijfvermogen. Ook wordt hij daardoor vaak nog natuurlijker, de achterkant hoeft niet hoor. Dat maakt alleen maar krassen op je ruiten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

mandyrademaker
0-200
0-200
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 apr 2008 10:47

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door mandyrademaker »

OK toch nog even zeuren; nu, na drie lagen tegellijm ben ik blij met het resultaat, alleen het blijft een beetje kwetsbaar en korrelig. Ik heb superlijm gebruikt voor buiten/binnen/natte/droge ruimtes De bedoeling is dat er toch discus in de bak gaan zwemmen. Kan ik deze wand nu zo gaan inwateren en gebruiken??????????????????????gr.Mandy

Gebruikersavatar

Rob Bosman

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Rob Bosman »

Mandy ik neem aan dat je nu een grijze achterwand heb ik zou hem nog een beetje kleur geven met wat bruin terra en kleinbeetje zwart (kijk even op www.discuskwekerij-berrege.eu/temp onder link aquabouw/3200) en als je er ook algeneters in doe zou ik hem een keer in de epoxy hars zetten van ( www.mrboat.nl )

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door Kevin »

Kwetsbaar,en korrelig dat is alleen oppervlakkig maar neem ik aan? Normaal gezien is 4 lagen toch best wel sterk.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door jari4now »

Als het genoeg is uitgehard.....3 dagen, dan zal wellicht het een klein beetje afkorrelen, maar kwetsbaar zal het niet zijn hoor met 3 lagen supertegellijm...is erg sterk

Gebruikersavatar

mandyrademaker
0-200
0-200
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 apr 2008 10:47

Re: Stappenplan zelfbouw achterwand.

Bericht door mandyrademaker »

Hoi guys, ik heb witte tegellijm gebruikt omdat ik een beetje graniet-achtig licht wandje wil. Dat met die poster vind ik ook een super idee Kevin, bevalt dat nog steeds? Met kwetsbaar en korrelig bedoel ik dat het een beetje kalkachtig afgeeft als ik er stevig over heen wrijf. Ik ben van plan de boel in te wateren in mijn ligbad (ben toch al schoon, ha,ha) dus dan zou ik ff kunnen kijken hoe het zich houdt. Er gaat wel ancistrus in dus mischien moet ik het toch coaten. Kan dat met verf of moet dat dan met epoxie? en hoeveel heb ik dan ongeveer nodig voor een wandje van 1.65 x 50? bedankt maar weer voor de nuttige info, gr.M

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”