NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door marlieke »

Hallo luitjes!

Het is weer tijd voor een nieuw project, aangezien we al veel te lang weer niks hebben gebouwd. Dusss...men neme om te beginnen..

Afbeelding
Een nieuwe meterbak :idea:

En dan gaan we nadenken over hoe we hem gaan invullen. Ik heb veel geleerd van mijn andere twee projecten (juwel 60 en juwel 80, zie mijn posts), en ik wil het deze keer weer totaal anders gaan aanpakken. Toen ik mijn juwel 60 achterwand ging maken merkte ik dat er maar een specifiek soort vis echt in de gaten gaat zitten en doorheen zal zwemmen. Bovendien waren de holletjes over het algemeen te klein en veel te hoog op de wand gezet. Het filtersysteem en 't verwarmingselement waren nog steeds zichtbaar. In mijn tweede project heb ik het laatste opgelost. Filter en verwarming zaten achter de wand en met gaas heb ik de openingen tussen de wand gemaakt. Doorstroom was dus mogelijk, enige nadeel was dat grote stukken vuil bleven liggen in de bak (iets om op te letten dus deze keer). De vele hoeken en gaten bleken ideaal voor de vissen, maar zie ze maar eens uit die bak te krijgen!

Voor mijn volgende bak dus de kriteria:
:!: filter en verwarming moeten onzichtbaar verwerkt worden
:!: zonder dat de instroom teveel wordt geblokkeerd zodat niet teveel grof vuil blijft hangen
:!: de holen moeten dichtbij de grond en groot genoeg worden gemaakt
:!: ik wil spelen met schaduwwerking om de vissen een gevarieerde lichtsterkte aan te bieden
:!: de wand mag niet zo gebouwd zijn dat het mij lastig maakt ze uit te vangen

Lijkt mij een mooi begin! Kijken jullie met mij mee?
Laatst gewijzigd door marlieke op 10 nov 2011 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door Laurens »

Amano, ik had ook niets anders van je verwacht :mrgreen: ben benieuwd :jump:
Het lijkt me wel een idee om niet de hele wand te bedekken met een achterwand, dat neemt een hoop diepte weg. Mooier is deels bedekt, en dan met zwart of blauw folie erachter :lol:
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door n.oldenzeel »

Hi Ja zeker kijk ik mee, leuk bouwen hahaha

Goede kriteria.
Vwb holen en achterwand kan ik je deze aanbevelen
De arbusto 3D van aquatic nature . Afbeelding

Gebruikersavatar

Jones
600-800
600-800
Berichten: 716
Lid geworden op: 18 jul 2011 09:49
Locatie: Zundert

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door Jones »

Joepie! Een amano-project! Ik ga dit met veel plezier volgen!

Als achterwand zou ik gaan voor lichtblauwe of zwarte folie. Dat is eigenlijk wel een criterium voor amano-bakken. Wegwerken van de techniek wordt dan erg makkelijk door een plexiglazen plaatje in de juiste kleur te beschilderen met acrylverf en met een zuignapje aan de techniek te hangen. Verder ben ik erg benieuwd voor welke stijl je binnen Amano gaat. De open grasland-stijl of de dichtbegroeide.

Gebruikersavatar

Dani
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 jul 2011 18:59
Locatie: Sneek

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door Dani »

Oh dit ga ik zeker volgen!

Leuk projectje!

Je kan voor de techniek ook met gaas gaan werken, zodat je daar mos in kan doen en mooi laten dochtgroeien...

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door Fabian »

Je vorige bakken waren al prachtig, ik ga dit dus zeker volgen! :Cheer:

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door marlieke »

Wat een leuke reacties weer! Dat motiveert me om er weer een feestje van te maken :mrgreen: Ik had al wat inspiratiemateriaal verzameld, en ik zal er een aantal op een rijtje zetten. Creatieve ideeën zijn hartstikke welkom, óók als ze een beetje afwijken van de norm!

Stap 01 - Referentiemateriaal zoeken

Afbeelding
Gaaf! Rotspartijen en misschien wel de rotsen hol maken met een gangenstelsel waar de vissen helemaal doorheen kunnen zwemmen! Veel groen erbij (mocht het me deze keer lukken). Toch neemt dit veel ruimte in, ik zoek een iets minimalistischer variant..

Afbeelding
Deze vind ik heel gaaf omdat het me op een of andere manier doet denken aan een Inca gezonken landschap. Platte stenen met veel relief die als een soort totempalen omhoog staan. (Peruvian night is hier ook een voorbeeld van). Het pad hiertussen creëert nieuwsgierigheid naar achteren toe, als het pad breder naar voren loopt zal het meer diepte creëren.

Afbeelding
Als forumleden mij een beetje kennen dan komt het zeker niet onverwacht dat een stuk kienhout bij mij niet mag ontbreken! Hier een voorbeeld waarin kienhout een mooie rol speelt. Ik ben van plan om veel meer te gebruiken deze keer (heb je een stukje over??) Het is toch prachtig om met spanning af te wachten tot je visjes door 'dat ene poortje' zwemmen!

Afbeelding
Veel dieptewerking door dunnere takken op de achtergrond te plaatsen en dikkere stukken op de voorgrond.

Afbeelding
Een heel mooi voorbeeld die me zal helpen met de speling van lichtwerking: takken die bovenlangs gaan en gedeeltelijk het licht verdelen over bepaalde stukken van het aquarium. Een bos misschien? Kronkelend lijnenspel? En dan overgoten met gras en mos? Of holletjes hangen aan de takken, als vogelnestjes?


Volgens mij heb ik nu een goed idee van de richting waarin ik op wil deze keer. Inderdaad, zoals jullie al suggereren, wil ik de achterzijde (gedeeltelijk) vrijlaten om daar iets met licht te gaan doen. Ik ben al actief opzoek naar stukken hout en dan hopelijk dit weekend de eerste stukken in elkaar zetten! Blijf reageren, ik hoor graag van jullie ;)
Laatst gewijzigd door marlieke op 08 nov 2011 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door Fabian »

Zo. Dat is mooie inspiratie :D Ben nu wel heeeeeeeel benieuwd geworden :D

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door Mitchel »

Foto 3 was ook mijn inspiratie. Dat is echt een prachtbak. Het lijkt uiteindelijk helemaal niet op mijn bak :mrgreen:
(ik bedoel wel echt de derde van alle foto's die je postte).
Laatst gewijzigd door Mitchel op 03 nov 2011 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door n.oldenzeel »

Goede inspiratie is de helft van de transpiratie (t werk dus).
Ik vind het Inca landschap en de laatste , t verdronken bos t mooist. Meest duurzaam om naar te kijken.
Ik denk dat bak 3 snel gaat vervelen qua beeld en vind de 2de wel erg mooi maar wat gekunsteld overkomen.

Heb net je "oude" projecten bekeken en ben bang :D dat dit een hele mooie gaat worden.
Goed idee om de bergen uit te hollen tbv watervolume en vissen. Ik denk dat ik je niet hoef te waarschuwen voor de doorstroming. Ben benieuwd blijf dit zeker volgen, succes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door marlieke »

Afbeelding

Ik zal deze foto als leidraad gaan nemen. Wat ik een beetje uit Amano bakken kan opmaken is de keuze uit een minimaal aantal verschillende materialen, ze kiezen ofwel voor voor een heleboel steen ofwel een heleboel hout, maar nooit teveel materialen gemixt met elkaar. Ik ga dus de keuze maken om vooral met hout te werken. De stukken die ik uiteindelijk mis zal ik aanvullen met zelfgemaakte stronken (geen nepsteen maar nephout :P nieuwe uitdaging).

Ik heb net een paar mooie stukken kienhout besteld en als het goed is komen die deze week aan! Spannend..
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 9550
Lid geworden op: 18 jun 2011 12:05

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door Fabian »

Hmm. Ik kan niet wachten tot je begint :D Wordt vast prachtig! :Cheer:

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door Timothy »

zo mooie plannen weer! Ga dit zeker volgen. Vorige wand was een juweeltje dus hoge verwachtingen nu.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door marlieke »

Ik zie nu pas dat de stenen in jouw bak precies hetzelfde zijn als die ik vorige keer
had gemaakt Timothy :P kewl man.. Ik ga mijn best doen er weer wat moois van te maken, kan even gaan duren dus..
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600
Berichten: 476
Lid geworden op: 22 dec 2008 23:49
Locatie: Utrecht

Re: NIEUW PROJECT: Amano meterbak

Bericht door marlieke »

Stap 02 - Verzamelen en Puzzelen

Ik heb een hele hoop stukken hout verzameld waarmee ik zou kunnen gaan puzzelen om tot een goede compositie te komen. Ik heb eindeloos veel combinaties geprobeerd om een beetje in de buurt te komen van mijn inspiratiefoto maar uiteindelijk merkte ik dat je je moet laten leiden door de vormen die je voor je hebt liggen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan hieronder het resultaat! Het wordt een gecentreerde stronk met takken die uitwaaieren naar buiten. Zo ontstaan er twee open delen links en rechts en genoeg holen en takken in het midden. Ik ben wel tevreden :coffee:

Afbeelding

:!: PS: Voor degenen die interesse hebben: de stukken die ik over heb zal ik nog afzonderlijk fotograferen en te koop aanbieden.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”