Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

Mijn metingen na het opstarten vind je in de Waterwaarden documentatiemap paludarium

Hallo allemaal,

Gisteren tijdens een regenachtige dag kwam ik een oud terrarium tegen op zolder en bedacht me dat het nu wel eens tijd zou worden om een paludarium te maken ervan. Na het zien van een aantal schitterende palu's op Vivarium de afgelopen jaren kreeg ik daar steeds meer zin in.

Dus bij deze voor u "Het stappenplan zelf een terrarium bouwen".

Het is een terrarium van 40x40x30 BxHxD en er zullen nog wel de nodige aanpassingen aan gedaan moeten worden om te voorkomen dat de ramen gaan beslaan en op verlichtings gebied. Hier gaan we later mee aan de slag.
In eerste instantie is het niet de bedoeling om er dieren in te gaan houden maar is het puur voor de hobby, de planten en de sierwaarde voor de woonkamer. Ik probeer wel zoveel mogelijk rekening te houden met het feit dat er ooit dieren in zouden kunnen komen, in ieder geval moet er een waterloopje in komen.

Ben iets te vlug van start gegaan en daarmee dus vergeten een foto te maken van de lege bak, ik heb er eentje op internet gevonden om een idee te geven.
Afbeelding

Dag 1 en 2
Ik ben begonnen met het gaas met de verlichting eraf te halen, ook heb ik het achterste strookje glas wat op de bovenkant verwijdert om hier een stukje vanaf te snijden en ruimte te maken voor de kabels.
Nu de bovenkant eraf ligt kan ik gelijk goed bij alle hoekjes komen om straks de wand te bekleden.

In de schuur vond ik nog wat tempex platen van 3cm dik en ben als eerste met de bodem en achterwand aan de slag gegaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de voorzijde zal er een slootoever gecreëerd gaan worden door de begroeiing die er hopelijk komen gaat, mogelijk kan hier in de toekomst iets van leven in komen mits de waterkwaliteit voldoende is ervoor.

Aan de rechterzijde achterin is het vak voor de techniek zoals opvoerpompje en eventueel verwarming, ook zal hier enige vorm van filtermateriaal in gaan komen zodat mijn pompje schoonwater te verwerken krijgt.
Afbeelding
De bovenste plaat tempex blijft los liggen straks als een deksel voor het techniekvak.
Afbeelding
Inmiddels zit het rooster er ook in zoals jullie zien waarlangs het water het pomp vak in kan lopen. Later bij het afwerken van de wand zal het rooster meegenomen worden om het zo min mogelijk te laten opvallen.
Afbeelding
Het deksel schuift in de achterwand om zo geen ruimte over te laten voor eventuele dieren die er mogelijk ooit in komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de rechterbovenhoek van de achterwand word ruimte gemaakt voor de stroomkabel van het pompje en de slang die het water naar de uitloop van de waterloop brengt.
Afbeelding
Aan de bovenzijde van de achterwand heb ik een gootje gemaakt waar mooi het waterslangetje in kan komen te liggen met daar tussen een kraantje om de straal te kunnen regelen.
Afbeelding

Tijd om het hout is er bij te pakken wat ook nog in de schuur lag, na het schoongemaakt te hebben met heet water was het tijd om het in de bak te plaatsen en proberen ver vooruit te denken. Alle standen heb ik wel zo'n beetje gehad met de 2 stukken geloof ik maar zo komt het het mooiste uit.
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Waterloopje van bovenaf gezien mooi naar beneden toe met wat aanpassingen.
Afbeelding

Oke zo zou het moeten komen te staan, tijd om de overgebleven ruimte op te vullen met purschuim.
Afbeelding

Afbeelding
Waterloop richting
Afbeelding

Afbeelding
Bovenzijde achterwand, goed te zien is het slangetje die naar het begin van de waterloop toe gaat.
Afbeelding

Dat was het voor vandaag, de pur kan lekker een nachtje rustig zodat ik het morgen met een staalborsteltje kan bewerken tot het gewenste eindresultaat en de laatste planten gaten maken wand ik had maar een korfje liggen nog.
Morgen ook is gaan shoppen voor de volgende benodigdheden zoals elastopur en turfstrooisel en een begin maken met het bewerken van het stukje achterwand wat onder water komt.
Dit zal ik op de manier doen zoals we dat vaker doen in de aquarium hobby :D dus tegellijm er verven, wel zal ik dit keer wel epoxy gaan gebruiken om te voorkomen dat de tegellijm kalk gaat afgeven aan het water.

Spring snel naar dag 3
Spring snel naar dag 3 verlichting
Spring snel naar dag 4
Spring snel naar dag 5
Spring snel naar dag 6
Spring snel naar dag 7
Spring snel naar dag 8, 9 en 10
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door peterdenhaag53 »

Leuk project, Kevin.
Ziet er goed doordacht uit.

Ben erg benieuwd naar het vervolg.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Gebruikersavatar

Visje in het water
1000+
1000+
Berichten: 3449
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:49
Locatie: Zuid Holland

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Visje in het water »

Nou zeg.... Ik ben daar erg in geïnteresseerd en zocht al het e.a. op internet daar over, prompt komt jij met dit overduidelijk overzicht. Wat ontzettend leuk gedaan!
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat en wat zal je een voldaan gevoel hebben, als je dalijk onderuit zit. en geniet van je paludarium.

(ik ben gelukkig niet jaloers :? :cry: :x )


:P
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Rody »

Kevin! Wow.. Dit is wel een heel leuk project om te volgen :D
Je laat het overkomen alsof het even in 5 minuutjes gedaan is haha.

Waar ga je hem neerzetten in de woonkamer?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Timothy
1000+
1000+
Berichten: 5012
Lid geworden op: 14 sep 2009 14:13
Locatie: Leusden

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Timothy »

zo je bent lekker snel gegaan zeg. Ziet er netjes uit hoor.
En idd goed doordacht.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

5 minuutjes was het zeker niet hoor, pff je moet met zoveel zaken rekening houden en waarschijnlijk ben ik nog wel een aantal vergeten ook :roll:
Daar zal toch een stukje ervaring bij komen kijken denk ik, maar goed ik heb een duidelijk beeld in mijn hoofd en dat maakt het uitvoeren ervan iets makkelijker.

Heb geloof ik wel 20 minuten met dat stuk hout onder de kraan gestaan om te kijken wat de mooiste loop zou zijn voor het water.
Rody schreef:Waar ga je hem neerzetten in de woonkamer?
Nog geen idee eigenlijk, waarschijnlijk op het dressoir.
Ben ook met plannen bezig om een zelfbouw hoek aquarium te gaan maken, misschien neem ik het hele palu gebeuren daar wel in mee als het bevalt en kan deze bak.... op de stand voor Vivarium 2012 :)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Rody »

Hahaha, ik geloof direct dat het even geduurd heeft ;)
Het is weer compleet anders als bijv. een zoetwaterbak he :D Had ik met de zeebak ook.........en zal ook zeker dingen vergeten zijn ;)

Oehhhhhh, misschien dus een heel hoekpalu/aqua/terra/riparium hehe :D
Leuk idee trouwens....deze op de stand......samen met de 20L die hier staat ;)
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Leon
200-400
200-400
Berichten: 285
Lid geworden op: 16 jul 2011 11:04
Locatie: Emmen

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Leon »

Ziet er goed uit Kevin, lekkere duidelijke opzet ook en goede uitleg, top.
Blijf 'm volgen leuk zo'n klein paluutje!
Fulltime aquarioot, vraagbaak en amateur Aquascape kunstenaar
(de in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst)

Mijn amazone beekje

Gebruikersavatar

Dani
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 jul 2011 18:59
Locatie: Sneek

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Dani »

Ik ben heel benieuwd hoe het word Kevin,

Blijf het volgen! maar waar is dat staalborsteltje nou?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

Dank jullie voor de leuke reacties.

Geen idee waar dat borsteltje is en ik was er nog wel zo aan gehecht. Ook maar een andere gaan halen morgen, of ik moet er met een Dremel bij kunnen komen :idea:
Rody schreef:Leuk idee trouwens....deze op de stand......samen met de 20L die hier staat
Zoiets pak je op en neem je mee dus waarom niet he, jouw bakkie had je al aangeboden toch om die mee te brengen? Kunnen we nog wel een tafel bij nemen dan....
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Rody »

Yups, die aanbieding ligt er nog steeds ;) Zitten mooie ideeën in mijn bolletje daarvoor.
Hehe, extra tafel voor alle bakken die er komen ;)
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

Dag 3

Vanmorgen begonnen met de laatste afwerking aan de pur en tempex me dit als resultaat.
Afbeelding
Ook heb ik er gelijk nog wat plantenvakjes bijgemaakt en een deel waar eventueel een een plant kan komen met grotere wortels (precies in het midden van het midden).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om de wand te bekleden straks heb ik uiteindelijk toch gekozen om deze af te werken met cocopeat aangezien dit hier in buurt te krijgen is en prima te verwerken met epoxy maar over later meer.
Ikke dus naar Wouw vanmorgen naar Reptile World want die heeft dit spul liggen. Ben daar heel vriendelijk geholpen door de eigenaar die me nog voorzien heeft van informatie en tips.
Afbeelding
Voor de zekerheid maar 2 pakken meegenomen want je weet nooit en voor 2,10 moet je niet sukkelen vind ik.
Het pakketje is zo groot als een baksteen.
Afbeelding

Maar in een emmer met 3 liter water heb je na een half uurtje een dikke 8 liter
Afbeelding

Omdat epoxy rechtstreeks op tempex geen goed idee is aangezien de epoxy het tempex gewoon weg vreet tijdens het drogen eerst maar aan de slag met tegellijm, die lag weer op het zoldertje :D

Afbeelding

Afbeelding

Goed te zien is de gleuf waar straks het deksel in komt op de pompkamer af te sluiten.
Afbeelding

Afbeelding

Dekseltje pompkamer
Afbeelding

Afbeelding

Nu mag hij even drogen en dan nog een tweede laag tegellijm aanbrengen omdat hij nog niet volledig dekkend is.

Hier een foto van de zijkant waar goed te zien is hoe het in elkaar steekt.
Heb een pvc pijp in de hoek zitten waar de kabels doorheen lopen en zo nodig vervangen kunnen worden.
er zit ook genoeg slang lengte om het pompje naar voren te kunnen halen.

Afbeelding

Filterwatten of sponzen prop ik er als laatste bij straks eventueel met wat ciporax denk dat dat geen kwaad kan :roll:

Moet alleen de ruiten nog schoonmaken als ik klaar ben zie ik, lekker kliederen. :)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Laurens »

Ziet er goed uit :D ik vraag me wel af of je zo goed bij de pompkamer kan komen?
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

Redelijk goed ja, het blok boven het rooster zit niet zo vast als de rest dus zou makkelijk weg kunnen. ik kan mijn pompje eruit halen en boven het water tillen en dus vervangen als hij defect zou gaan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 3598
Lid geworden op: 08 dec 2008 10:53
Locatie: Soest

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Laurens »

Oké klinkt goed :D meer hoeft er ook niet aan te gebeuren natuurlijk. Heb je er nog filterwatten in zitten of zo? Zou misschien handig zijn...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”