Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Plaats reactie
Gebruikersavatar

youdoom
200-400
200-400
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 sep 2011 12:43

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door youdoom »

Kan je die planning niet beter omdraaien? :lol:
Nogmaals ik vind het heel mooi wat ik zie op de fotos

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

Was dat maar waar, die klusjes liggen er al zo lang te wachten. Voordeel is dat ik gelijk weet wat ik in huis heb en wat ik nog zou moeten aanschaffen als de zolder opgeruimd is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Alrik
1000+
1000+
Berichten: 1042
Lid geworden op: 02 dec 2010 16:54
Locatie: Groningen

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Alrik »

Net even door je topic gespit aangezien ik zelf ook wel veel interesse begin te krijgen in een riparium..
Ziet er allemaal mooi uit zeg, je doet goed je best!
Zal hier af en toe even terugkomen om je vorderingen te bekijken :D

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door n.oldenzeel »

Hi Kevin,

goed plan om er geen diertjes in te doen.
Tja moet je eigenlijk de naam van het topic veranderen.....haha hoe maak ik een vivarium ....

succes met de thuisklussen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door Kevin »

Ja eigenlijk wel Niels.

Wat me opvalt is dat dit bakje heel veel verdampt, naar mijn gevoel blijf ik bijvullen. Ook merk ik dat ik het qua tijd niet op kan brengen om handmatig op gezette tijden te sproeien waardoor het een en ander wat dor aan het worden is. Aan de andere kant lijkt het wel alsof er nu vanzelf dingen te gaan groeien her en der, wil wel is zien wat het gaat worden het is en blijft een proefproject.

Ik weet in ieder geval dat voor de grote bak er een sproei-installatie moet komen en voldoende liters in het palu/aqua om niet zo snel schommelingen te krijgen in mijn waterwaarden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: Hoe maak ik een paludarium, nou zo!

Bericht door n.oldenzeel »

Kevin schreef:Ja eigenlijk wel Niels.

Wat me opvalt is dat dit bakje heel veel verdampt, naar mijn gevoel blijf ik bijvullen. Ook merk ik dat ik het qua tijd niet op kan brengen om handmatig op gezette tijden te sproeien waardoor het een en ander wat dor aan het worden is. Aan de andere kant lijkt het wel alsof er nu vanzelf dingen te gaan groeien her en der, wil wel is zien wat het gaat worden het is en blijft een proefproject.

Ik weet in ieder geval dat voor de grote bak er een sproei-installatie moet komen en voldoende liters in het palu/aqua om niet zo snel schommelingen te krijgen in mijn waterwaarden.
Hi Kevin, je planten nemen een boel vocht op, en verdampen natuurlijk ook, strik genomen is je "verdamp opp" door al dat blad etc vele malen vergroot.
Regelmatig sproeien, als het dor wordt ben je eigenlijk te laat. Ik doe het dagelijks soms wel 2x, overigens ook wel ns een dag niet. Ik heb zon 5 ltr gardena handpomp, dat gaat perfect is het zo klaar tijdens het voeren, wat dor blad weg halen.

Bij mij verdampt er ook veel, of wordt opgenomen door de planten en de grond en zit in het epiweb.
Ik heb een druppelaar systeem op de achterwand met een pomp uit het aqua water. Ja dat pomp je dus elke dag weg, en dat doe ik er elke dag vers bij, ltr of 10 denk ik ? ....

De waterwaardes zijn bij mij eigenlijk heel constant, de uitschieters heb ik na een grote waterwissel omdat het water bij ons redelijk hard is.
Inmiddels geleerd dat ik dan beter even de druppelaar set een paar uur aan moet zetten, hetovertollige water loopt dan weer terug in de bak en is de hardheid fors afgenomen.
De planten als onderdeel vt biotoop en filter etc.
Zo ook de mangrove's die met name veel nitraten opnemen.

Succes het is echt heel leuk de combinatie te zoeken tussen beiden "werelden" met zon oever bak.(palu, ripa, viva, what ever haha what's in a name toch....)

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”