Piepschuim of roofmate

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Softy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2009 12:48
Locatie: Eindhoven

Piepschuim of roofmate

Bericht door Softy »

Hallo,

Ik wil zelf een achterwand gaan maken maar ik lees alleen maar over wandjes die gemaakt zijn met piepschuim,
maar hoe zit het met Roofmate polystyreen (hardschuimplaat) heeft iemand daar ervaring mee?
En verder wil ik graag weten of je de achterzijde van de plaat ook moet afwerken met tegellijm en eventueel met epoxyhars.
Graag jullie adviezen.

Groetjes Cor

Gebruikersavatar

Marco
200-400
200-400
Berichten: 238
Lid geworden op: 16 jul 2008 09:39
Locatie: Etten-Leur

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door Marco »

ik kan me wel iets herinneren van iemand die een achterwand van roofmate heeft gemaakt. Dus volgens mij kan het best. Vooral als je nog tegellijm en epoxy gaat gebruiken.

Ik zou de achterkant ook behandelen.
275x65x60

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door Kevin »

Roofmate kan je zeker gebruiken, werkt heel goed en is mooi in elke vorm te krijgen. De achterkant zou ik juist niet behandelen maar rechtstreeks vastkitten, krijg je ook geen krassen op je glas.

@ Marco, waarom jij wel :?:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

PatrickM
0-200
0-200
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 mar 2009 19:09
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door PatrickM »

Roofmate geen probleem, werkt iets anders dan piepschuim omdat het wat compacter is.

Achterzijde heb ik ook nooit behandeld en direct op het glas gekit. Meestal rondom een kitrand aanbrengen en in het midden enkele kleine dotjes kit.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Softy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2009 12:48
Locatie: Eindhoven

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door Softy »

prm schreef:Roofmate geen probleem, werkt iets anders dan piepschuim omdat het wat compacter is.

Achterzijde heb ik ook nooit behandeld en direct op het glas gekit. Meestal rondom een kitrand aanbrengen en in het midden enkele kleine dotjes kit.
Dus als ik het goed begrijp geheel afkitten zodat er geen water achter cq tussen glas en schuim komt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Softy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2009 12:48
Locatie: Eindhoven

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door Softy »

Kevin schreef:Roofmate kan je zeker gebruiken, werkt heel goed en is mooi in elke vorm te krijgen. De achterkant zou ik juist niet behandelen maar rechtstreeks vastkitten, krijg je ook geen krassen op je glas.

@ Marco, waarom jij wel :?:
De bedoeling was dat ik de achterzijde alleen met de epoxy zou doen dit ivm krassen omdat het dan waterdicht zou zijn.

Gebruikersavatar

PatrickM
0-200
0-200
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 mar 2009 19:09
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door PatrickM »

Dus als ik het goed begrijp geheel afkitten zodat er geen water achter cq tussen glas en schuim komt.
Dat begrijp je goed, zo doe ik het zelf altijd en heb hier nooit problemen mee gehad.

Gebruikersavatar

Marco
200-400
200-400
Berichten: 238
Lid geworden op: 16 jul 2008 09:39
Locatie: Etten-Leur

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door Marco »

Softy schreef:
Kevin schreef:Roofmate kan je zeker gebruiken, werkt heel goed en is mooi in elke vorm te krijgen. De achterkant zou ik juist niet behandelen maar rechtstreeks vastkitten, krijg je ook geen krassen op je glas.

@ Marco, waarom jij wel :?:
De bedoeling was dat ik de achterzijde alleen met de epoxy zou doen dit ivm krassen omdat het dan waterdicht zou zijn.
yep, als het waterdicht is kan de tegellijm geen effect hebben op de waterwaarden. Bij sommige vissen niet erg, maar bij andere niet wenselijk
275x65x60

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door Kevin »

Ah op zo'n manier, ja dan snap ik wel. Maar roofmate is toch waterdicht :roll: dus als je de voorkant in de epoxy zet kan er toch geen water meer bij je tegellijm komen.

Moet ik ook nog wel bijvermelden dat in mijn Rio 125 zonder epoxy de ph toch netjes op 7.2 blijft hangen, zelfs met kraanwater van ph 8+
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Softy
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2009 12:48
Locatie: Eindhoven

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door Softy »

Kevin schreef:Ah op zo'n manier, ja dan snap ik wel. Maar roofmate is toch waterdicht :roll: dus als je de voorkant in de epoxy zet kan er toch geen water meer bij je tegellijm komen.

Moet ik ook nog wel bijvermelden dat in mijn Rio 125 zonder epoxy de ph toch netjes op 7.2 blijft hangen, zelfs met kraanwater van ph 8+
Dat is waar ook ja die is zo goed als water dicht maar ja moet eerst de bak nog bestellen ( bij een bouwer in beveren Belgie) voor ik er mee ga beginnen laat mettertijd wel iets van me horen hoe het verloopt.
thx voor de info (geld ook voor de anderen).

groetjes

Gebruikersavatar

sam
0-200
0-200
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 jul 2009 22:39
Locatie: ravenstein

Re: Piepschuim of roofmate

Bericht door sam »

als je alleen de voorkant met epoxy bewerkt is meer dan voldoende mijn ph is 6,5 dus zeker niet verhogend,
warom zou je de achterkant insmeren met duur epoxy als het niet nodig is.
afkitten kan je doen, dat dacht ik ook dat er dan geen water achter zou komen maar het liep meteen vol:(
het heeft niet zoveel zin.

dat roofmate kan je idd mooi stijden tot kroote keien en rotsen.

veel succes met n=je agterwand! :lol:
juwel record 110
amazone

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”