Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Gebruikersavatar

PygoMania
0-200
0-200
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2008 21:36
Locatie: somewhere outhere

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door PygoMania »

Als verf volledig gedroogt en uitgehard is geeft dit geen schadelijke stoffen meer af, de oplosmiddelen zijn dan al vervlogen. Maar idd wat reeds eerder gezegd is; met epoxy geeft je een extra harde beschermlaag. (in epoxy zitten ook oplosmiddelen, maar ook hier voor geldt; onschadelijk na droging en uitharding!!)

Bison siliconenkit GLAS, is geschikt voor Aquaria en tuinbouw (kassenbouw) dus ook een goede hechting op metaal :)

Afbeelding
i'm the Bengel gotta love me!!!

Gebruikersavatar

Meegosh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2008 20:00

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Meegosh »

Ok, naja wellicht gaan we een extra laag epoxy aanbrengen (of twee ;)) maar nu was nog even het gedimbad hoeveel epoxy ik dan ongeveer nodig ga hebben. voor bijv 1 liter verf geld dat er er +-6 vierkante meter mee kan verven.. Maar voor epoxy kan ik dat nog niet vinden.. Iemand tips?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Kevin »

Epoxy is er niet zoveel hoeveel heden, ik heb toen 1 liter epoxy en een halve liter harder gebruikt maakt samen 1,5 liter. Daar heb ik een 2 meter x50 wandje 2 keer mee kunnen doen en had nog 0,4 liter over.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Meegosh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2008 20:00

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Meegosh »

Ok, ik moet namelijk 2x 2,5x 0,6m en dan nog 2x 0,6x 0,6m ongeveer en dan twee maal ;) dus schat zo'n 2-2,5liter... Thnx :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Kevin »

Adresje voor goede en goedkope epoxy

http://www.mrboat.nl --> epoxy harsen --> http://www.mrboat.nl/epoxyproduct.htm

zit zelfs een mengbeker en handschoenen bij.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Meegosh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2008 20:00

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Meegosh »

Hihi ook bij die grotere hoeveelheden? :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Kevin »

Vast wel, maar je kan toch niet meer dan een halve liter aanmaken. Voor je het weet is het stroop of droog.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Meegosh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2008 20:00

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Meegosh »

Hja dat weet ik, maar bedoelde je hebt bij een kleinere hoeveelheid staan dat je die dingen er bij krijgt maar als je grotere hoeveelheden aanschaft niet. Weet iemand hoe dat eigenlijk zit met de berekening op de site? er staat namelijk 10.12 aan verzendkosten en dacht dat de eerste rij prijzen exclusief btw waren en de tweede inclusief, maar bij afrekenen berekent hij er nog 8euro aan btw overheen... Weet niet of dit bij jullie ook zo is.. (de epoxy kost 43 euro nog wat maar in totaal ben ik dan 61 euro nogwat kwijt met verzendkosten enz)...

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Kevin »

Je kunt het beste even bellen, volgends mij zijn de verzendkosten hooguit 10 euro.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Meegosh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2008 20:00

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Meegosh »

We moeten zowiezo wat anders vinden.. Gezien de epoxy waarschijnlijk niet blijft zitten op de verf die we er onder hebben (die is op sileconebasis) en de epoxy op polyester volgens mij.. Maar dat ging niet samen dachten de mensen van de bootwerf/verfwinkel.. Dus nu zijn we al een week op zoek naar iets wat onder water kan en op metaal (verf of lak ofzo).. en niet giftig is voor de dieren ;).. iemand sugesties? :P

Gebruikersavatar

PygoMania
0-200
0-200
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2008 21:36
Locatie: somewhere outhere

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door PygoMania »

zou je mij kunnen vertellen welke verf (merk en dergelijke) je precies hebt? desnoods met afbeelding?
Tributyltin (oftewel TBT) deze wordt gebruikt in de scheepsbouw, deze zorgt voor een perfect glad resultaat voor minder weerstand en lager brandstofgebruik voor de schepen. Deze verf is uiterst giftig en niet aan te raden voor aquaria!!
Sigma maakt ook coatings voor de marine; http://www.sigmacoatings.com/ ook hen kun je evt om raad vragen...
i'm the Bengel gotta love me!!!

Gebruikersavatar

Meegosh
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2008 20:00

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Meegosh »

Wij hebben momenteel hammerite als onderverf en waren van plan daar epoxy overheen te doen. Maar dit gaat niet samen omdat hammerite verf op sileconebasis is en epoxy op polyester voglens mij.. ben naar twee "botenmakers" geweest en die rade het alletwee af, naja ook een beetje epoxy gebruiken in een aquarium dat vonden ze ook al een rare zaak.. Hier bijkomend is dat hammerite niet altijd onder water mag/kan staan, is wel weersbestendig maarjah niet in dat opzicht.
Maarjah nu zijn we dus gaan rondvragen bij verfhandels, dierenwinkels (die weten er dus ook geen snars van) etc en het enigste advies wat ik krijg is een glazen aquarium te nemen. En een winkel rade mij onderwaterverf aan, maarjah ik kan niet bepaald de samenstellingen daar van vinden. (heb bij zwembadverf gekeken en onderwater(boten)verf)..

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door jari4now »

Ik heb zelf geen verstand van verf, maar neem van mij aan dat Pygomania dat wel heeft, haar arbeidsachtergrond neemt dat met zich mee......stond er zelf ook verbaasd van, meeste ervaring die ik met haar collega's door het hele land heb is dat enige kennis van hun product ontbreekt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door Kevin »

Epoxy hecht werkelijk overal op, het zou mij niks verrbazen dat het gewoon op de hamerite houd. En als je die verf laag volledig afdicht met epoxy blijft de hamerite droog en blijft het jaren goed. Ik zou wel zorgen dat je 2 of meer lagen epoxy aanbrengt dan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

PygoMania
0-200
0-200
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2008 21:36
Locatie: somewhere outhere

Re: Geschikte kit voor aquarium bouw/reparatie.

Bericht door PygoMania »

Als men bij de adviezen er vanuit gaat dat Epoxyhars exact hetzelfde zou zijn Polyesterhars dan zou het de hechting niet ten goede komen nee. De Mr Boat epoxy wordt al jaren zonder klachten gebruikt maar hoe de hammerite en de epoxy (mr boat) zich gaan hechten durf ik persoonlijk geen garanties op te geven (daarom raden anderen het misschien af omdat zij er geen ervaring mee hebben??) Je zou evt een proefstukje kunnen maken, en dan wel de hammerite opruwen voor je de epoxy erop zet, dit geeft een groter hechtingsoppervlak. Let wel; na het opruwen stofvrij maken!!
Test dit proefmonster evt enige tijd....

Welke lak is van hammerite gebruikt? Zijdeglans, hoogglans, hamerslag of welke precies van alle produkten? Ik zal de exacte technische informatie voor je uitpluizen.
i'm the Bengel gotta love me!!!

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”