Berekenen inhoud en gewicht van aquarium.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Berekenen inhoud en gewicht van aquarium.

Bericht door Dante »

omdat ik toch wel vaak zie dat mensen niet weten hoe het moet, hier even de uitleg:

als eerste, gebruik bij voorkeur de buitenmaten van je bak. (opmeten aan de buitenkant van de bak)
waarom de buitenmaten, dat leg ik verderop uit.

na de maten te hebben verzameld:

inhoud = Lengte x breedte x hoogte

dus je hebt een aquarium van 1 meter lang, 40 cm diep en 50 cm hoog word de berekening als volgt:

omdat je waarschijnlijk de inhoud in Liters wilt weten, zet je alles in Decimeter voor het berekenen.

Dus 100 cm x 40 cm x 50 cm Word dan 10 dm x 4 dm x 5 dm = 200 dm3 en is dus 200 Liter.

let op, hier gaat altijd een dele vanaf omdat je je bak natuurlijk nooit helemaal tot aan de rand gaat vullen.
de bak uit dit voorbeeld zal dus in werkelijkheid een Waterinhoud hebben (als er grind, etc in zit) van zo'n 150 liter.


waarom nu met de buitenmaten van je bak?
in de berekeningen nemen we het gewicht van het glas zelf niet mee, ook niet de eventuele kap met lampen etc.
je vult de bak nooit tot de rand, dus in de berekening, reken je een deel mee dat er nooit in zal komen, echter het gewicht van dit deel (wat je wel hebt berekend maar niet erin gaat) komt al iets in de buurt van wat het gals met kap e.d. in totaal zal wegen.
Laatst gewijzigd door Dante op 08 nov 2007 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Berekenen inhoud van aquarium en gewicht

Bericht door Dante »

bereken globaal gewicht, en rekengewicht

Gebruik de buitenmaten van je bak. onderaan leg ik uit waarom ik dat doe.


hierbij ga ik uit van een aquarium met de afmeting van 1 meter lang, 50 cm diepte, en 50 cm hoogte.

als eerst bepaal he de bruto inhoud. (geen rekening gehouden met dikte glas)

ook hier weer reken je met dm voor het gemak, dat je het antwoord gelijk in liters weet.
dus:

10dm x 5dm x 5dm = 250 liter inhoud.

Wil je nu het gewicht weten van enkel het water, hou dan dit in gedachte:
Dichtheid water = 0,998
dus Water in liters x dichtheid = exacte gewicht
Dus in dit voorbeeld: 250 x 0,998 = 249,5 Kilo


makkelijk is om gewoon 250 liter = 250 kilo aan te houden, omdat je al geen rekening met het glas hield, dat ook al aardig wat weegt.

bepalen globaal gewicht van het grind.
laten we zeggen dat je een laag van gemiddeld 10 cm grind onderin hebt liggen.
we rekenen dit eerst uit in Liters. dus rekenen we als volgt:

10 dm x 5 dm x 1 dm = 50 Liter

stel het grind is van Graniet gemaakt.

graniet heeft dichtheid van 2,7 (masief brok) in geval van grind zou er dus zo'n 25% luchpercentage inzitten. (die 25% is een schatting. ik weet niet of dit dus meer of minder is, maar we rekenen hier met 25% lucht in het grind verder)
in dit geval zal de massa dichtheid ongeveer 2,15 zijn.
dus =>
50 Liter x 2.15 = 107,5 Kilo

de 25% lucht in het grind zal zometeen met water opgevuld worden. dus komt de volgende berekening, eerst nogmaals de grindlaag.
10 dm x 5 dm x 1 dm = 50 Liter (grindlaag)

25% is 1/4e. Dus 50/4 = 12,5 Liter water wat tussen het grind gaat zitten. hier houden we dus weer een 12,5 Kilo aan.

Totaal hadden we een inhoud van de vak van 250Liter. aangezien we bepaald hebben dat de grindlaag zo'n 50 Liter in beslag nam, halen we van de 250Liter dus 50 Liter af.
dus dat is 200 Liter water, en dus 200 Kilo.

wil je nu dus het water weten, dan tel je de 12,5 liter water wat tussen het grind komt weer bij de 200 op, dus krijg je 200+12,5 = 212,5 Liter. let op, dan zou je bak helemaal tot de nok gevuld zijn.

Het gewicht bepalen van de bak met Water en grind erin:

we tellen nu alles bij elkaar op.

200 Kilo water + 107,5 Kilo grind + 12,5 Kilo water tussen grind = 320 Kilo.

waarom nu met de buitenmaten van je bak?
in de berekeningen nemen we het gewicht van het glas zelf niet mee, ook niet de eventuele kap met lampen etc.
je vult de bak nooit tot de rand, dus in de berekening, reken je een deel mee dat er nooit in zal komen, echter het gewicht van dit deel (wat je wel hebt berekend maar niet erin gaat) komt al iets in de buurt van wat het gals met kap e.d. in totaal zal wegen.


in de berekeningen zitten nog niet eventuele stenen en andere decoratiemiddelen meegerekend die men in het aquarium doet. hou daar rekening mee!


als je zelf een onderstel bouwt voor de bak, reken dan met een zogehete Rekenveiligheid.
wat je doet, is het eindgewicht dat we hier hebben berekend, dus 320 kilo. berekenen met een extra 25 a 50 % er bovenop.
hoe groter het getal voor de Extra veiligheid is, hoe veiligere constructie je hebt (en dus steviger moet worden)

voorbeeld: je wilt veiligheid van 25% bijrekenen, dan doe je:
320x 1,25 = 400 Kilo
Dus je gemaakte constructie moet zo'n 400 Kilo maximaal kunnen dragen.

voor 50% extra veiligheid
320x 1,50 = 480
Dus je gemaakte constructie moet zo'n 480 Kilo maximaal kunnen dragen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Berekenen inhoud van aquarium en gewicht

Bericht door Dante »

Volgens mij moet dit allemaal redelijk kloppen zo,

mocht er iemand nog op of aanmerkingen hebben. PM me dan even hierover, dan kan ik eventueel nog dingen aanpassen

Gebruikersavatar

Serge
200-400
200-400
Berichten: 379
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:00
Locatie: Breda

Re: Berekenen inhoud en gewicht van aquarium.

Bericht door Serge »

Klopt heel aardig, maar ik zou toch het gewicht van het glas niet onderschatten - bij een kleine bak is dat door 10% extra wel te ondervangen, maar een grote bak is loodzwaar (geloof me, ik weet er intussen alles van)... mijn opknappertje is 180x60x60 en moet over de 100 kilo wegen, en dan heb ik het alleen maar over de bak + overloop, dus zonder meubel of lichtkap.

Dat komt natuurlijk vooral door de glasdikte - grote bakken hebben dikker glas (1 cm in mijn geval). De voorruit van mijn aquarium alleen al weegt zo'n 25 Kilo. Maal drie is 75 kilo, en dan komen de zijruiten en de overloop er nog bij... dus die 100 kilo zal er niet ver vandaan zitten :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Berekenen inhoud en gewicht van aquarium.

Bericht door Dante »

gezien de berekening kom je dus automatisch ook hoger uit met dat gewicht als de bak groter wordt.

Maar daarom zeg ik ook dat als je een meubel zelf gaat maken ofzo, je toch zeker met een veiligheid van 25 a 50% moet werken erin :)
Laatst gewijzigd door Dante op 26 apr 2015 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

jari4now

Re: Berekenen inhoud en gewicht van aquarium.

Bericht door jari4now »

Als je dan toch een veiligheid wil inbouwen kan de reken som ook makelijker......1 liter is 1 kg

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Berekenen inhoud en gewicht van aquarium.

Bericht door Dante »

tuurlijk, maar op deze manier kan je alle kanten nog op. ik laat alleen alle mogelijkheden zien, ook voor de mensen die het exacter willen doen bijvoorbeeld.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”